Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Barsi Balázs atya: Mire megoldás a nős férfiak pappá szentelése?

2017. augusztus 11. 12:34 - Andre Lowoa

Válasz Beer Miklós püspök atyának

Az alábbiakban Barsi Balázs ferences szerzetes atya írását közöljük, amelyet Beer Miklós püspök atyának szán, nyílt válaszként. A cölibátus témájában ajánljuk még ezt a korábbi bejegyzésünket.

160110_barsibalazs.jpgBeer Miklós püspök nős férfiak pappászentelésében látja a paphiány megoldását.

Európában általában, és nálunk, Magyarországon, nem paphiány van, hanem hívőhiány. Ha egy-egy fíliában tíz-húsz ember, vagy annyi sem jön össze vasárnaponként szentmisére, akkor hazánk missziós terület lett. Egy évtizeddel ezelőtt a verbiták (missziós atyák) térképén Magyarország a választható missziós országok között szerepelt. Argentína őserdeiben nem a papok számát növelték, hanem remekül felkészített, Istennek szentelt (coelibatust vállaló) papok számára nagyszerű missziós programot dolgoztak ki, és katekétákat neveltek melléjük.

Valóban el kellene hagyni azt a fajta, a fölszentelt nős diakónusok által néha gyakorolt „csonkamise”-szerű liturgiákat, és az Isteni Ige hatékony hirdetését kellene bevezetni helyette. A szemináriumokban arra kellene nevelni a papságra készülő fiatalokat, hogy felkészített katekétákkal és diakónusokkal dolgozzanak együtt.

Helyes, amit a püspök atya mond, hogy nem a papok megházasodásáról van szó, hiszen arról szó sem lehet, mert a coelibatus fogadalmában visszavonhatatlanul átadták magukat a szűz Krisztus Főpap szolgálatára.

Inkább a papok nevelésében az egyéni életszentségre való törekvést kellene a középpontba állítani, bemutatva, hogy éppen ennek a kisugárzása az igazi pasztoráció: „Ti vagytok a föld sója.", "Ti vagytok a világ világossága." (Mt 5,13-14), ld. Vianney Szent Jánost.

Amikor szent buzgalomtól elragadtatva megoldásokon törjük a fejünket, néha elhanyagoljuk megkérdezni magát az Úr Jézust.

Ő, amikor a házasság felbonthatatlanságáról szólt, és az őt hallgató apostolok azon megütköztek (hogy a mózesi felmentéseket nem Isten akaratának tartja), akkor ezen megütközés után nem egy új témát hozott elő, a coelibatust, hanem a házasság kontextusában maradva kijelenti, hogy van, aki lemond a házasságról a Mennyek Országáért. Tehát nem arról volt szó, hogy valaki eleve nem nősül meg, hanem arról, hogy a Mennyek Országa úgy érkezhet el az életébe, hogy abbahagyja a nemi életet a feleségével. Nyilván nem a feleség beleegyezése nélkül.

Ez volt az ősi gyakorlat. Pappá vagy püspökké szentelés előtt éppen a papság vállalásáért mondtak le a házasság gyakorlásáról, a feleségük beleegyezésével.

Az Egyház később, hogy ezt a nehézséget elkerülje (ti. a házasságban élő férj és feleség közös döntését), eleve azon férfiak közül választotta ki papjait és püspökeit, akik a Mennyek Országáért már lemondtak a házasságról.

A trullói zsinat (nem egyetemes zsinat) tévedett abban, hogy ősi szokásra hivatkozva a nős férfiak felszentelését úgy értette, hogy azok továbbra is gyakorlatilag gyermeket nemzhettek. A keleti rítusú püspök miért nem lehet férj? Mert ez az ősi szokás (amely Krisztus szavára hivatkozik) maradványa.

Hogy ezt vállalni nehéz? Az egynejű házasság vállalása sem könnyű a romlott természetnek, de vállalható a kegyelemmel.

Minderről bővebben olvashatunk Stickler bíboros tanulmányában (a Központi Szeminárium adta ki), és Jáki Szaniszló "A coelibatus teológiája" című művében, valamint Jean-Pierre Batut bibliai elemzésében ("Feltámadás, cölibátus, nemiség", Communio 1995/III. évf./III.). Ezek elolvasása nélkül sajnos kiüresedhet az a hitben folytatandó párbeszéd, amely a coelibatust érinti.

A nős papság elterjedésével a coelibatusban élő papság gyakorlatilag megszűnne (ld. a keleti egyházakban). Így aki mégis a coelibatust választaná isteni sugallatra, az nem kerülne-e abba a gyanúba, hogy püspök akar lenni? Illetve: jó volna-e, ha csak szerzetesek köréből kerülnének ki a püspökök?

Természetesen nemcsak a coelibatus úgymond külsődleges betartásáról van szó, hanem az egyetlen Főpap, Jézus Krisztus követéséről mindenben, egészen addig, hogy a papnak a teljesen osztatlan, Jézus Szívével egyesült szíve képes legyen az Ő szeretetével szeretni a rábízottakat.

Ha ez Krisztus akarata, akkor van-e egyházi hatalom, amely efölött áll? Tehát az eljövendő időkben ebben a kérdésben sem csupán egy pasztorális probléma megoldása vezessen bennünket, hanem Krisztus akaratának kutatása.

A kutatás tudományos része mellett a coelibatusban élő szentéletű papok életének és tanításának kutatása, valamint a lincolni egyházmegye példájának és hasonló példáknak a figyelembe vétele is fontos. És természetesen mindezeket meg kell, hogy előzze a mélységes imádság.

 
http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/08/11/barsi_balazs_atya_mire_megoldas_a_nos_ferfiak_pappa_szentelese


Kapcsolódó cikkeink:
Teológus pap válaszol a cölibátussal kapcsolatos kritikákra
Voderholzer püspök az Egyházat elhagyók „aggasztóan magas” számáról
Megnövelni a papi hivatások számát nem rakétatudomány
Sikerrecept paphiányra: Lincoln, Nebraska
Fiú ministránsokkal a paphiány ellen
André-Joseph Léonard érsek, a jó pásztor
Amerikai püspök "nyelvre és térdelve" áldozásra kéri az egyházmegye híveit

komment

Heti Elmélkedő II.

2017. augusztus 11. 08:44 - Andre Lowoa

Majdnem megérkeztem

Hónapok óta készültem Aradra, barátaimhoz – 44 éve voltam náluk utoljára. Tervezgetés, egyeztetés és sok-sok izgalom után végre felültem a vonatra. Az országhatárhoz közel felszállt egy regiment sárgamellényes rendőr. Keresnek valakit, gondoltam. Mindenkitől kérték a dokumentumot, én a jogosítványomat nyújtottam. Évek óta ezzel intézem ügyeimet (bank, szavazás). A hivatalos személy furcsán nézett rám, majd kérte, hogy útlevelet vagy személyit adjak. Mondom neki: Ez van. Ez nem jó – közölte. Magyarázkodni, érvelni nem volt lehetőség, és nem is érdekelt senkit. Nem volt papírom, amivel átléphettem volna a határt, le kellett szállnom a vonatról.
A pályaudvaron, később a kisváros utcáin magamra hagyatva, tehetetlenül ténferegtem, és eszembe jutott, hogy egyszer majd mindnyájan kilépünk ebből az életből, és a nagy határállomáshoz érkezünk. És ott is kérni fognak dokumentumot. Nem az érvényest, hanem a megfelelő dokumentumot. A jogosítványom érvényes volt, sőt, a bérletem is. De nem mentem vele semmire.
Annyi féle papírunk van: diploma, doktorátus, lelkészpapír, presbiteri vagy hitoktatói megbízás, különféle kitüntetés, ajánlólevél, oklevél... Van számos, nem papír-alapú dokumentumunk is, amikre büszkék lehetünk. Ami mögött teljesítmény van: munka, szolgálat, szép és nagy család… Ezek nem fölösleges, hanem szükséges és nagyszerű dolgok. Csak éppen azon a határállomáson nem hivatkozhatunk rájuk. Mert ott és akkor nem ezt fogják kérni.
És ez a gondolat – a kietlen pályaudvaron – kimondhatatlan hálára indította szívemet: Igen, nekem VAN megfelelő dokumentumom. Egyszer átvehettem az én drága Uramtól, Jézustól. Ez az írás arról szól, hogy megbocsátotta bűneimet, és örök élettel ajándékozott meg.

Jézus Krisztus “Eltörölte az ellenünk szóló rendelkezéseivel minket terhelő adóslevelet, félretette az útból, és odaszegezte a keresztfára” (Kol 2,14)


Miután érvényes úti okmány hiánya miatt a határállomáson leszállítottak a vonatról, és a kietlen pályaudvaron tehetetlenül ténferegtem, eszembe jutott, hogy egy óra múlva Aradon kéne lennem, barátaim már biztosan elindultak a fogadásomra.
Átgondoltam lehetőségeimet: egy maradt csak, vissza kell fordulnom, és hazautaznom. Előtte azonban telefonálni akartam a rám váró barátoknak. A mobilom lemerült, a városka egyetlen nyilvános telefonja nem működött, a postán senki nem mutatott készséget, hogy segítsen szorult helyzetemben. Visszafelé a vonat tíz perc múlva indulni fog... Végül egy rendőr szánt meg, és engedte, hogy szolgálati telefonját használjam. Így azután a vonatot is elértem.
Amikor meg kellett volna érkeznem Aradra, én éppen az ellenkező irányba utaztam – nem hittem el, hogy mindez igaz. Bántott, hogy milyen barátságtalanok voltak a postán, vádoltam magamban gyermekeimet és aradi barátaimat, akik igazán szólhattak volna, hogy útlevélről ne feledkezzek el. Közben mindez nagy tanulsággá lett számomra: aki kívül marad Isten országán, az hiába mutogat másra, keresi a bűnbakot, hibáztatja környezetét, körülményeit. Arról, hogy nem léphettem át a másik országba, csak magam tehettem.

“A bölcsesség kezdete az Úr félelme, és a Szentnek ismerete ad értelmet.” (Példabeszédek 9,10)


Miután érvényes úti okmány hiánya miatt a határállomáson leszállítottak a vonatról, a hazafelé zakatoló vonat fülkéjében töprenghettem a történtek felett. Feltételeztem, mit is érezhetnek a nélkülem érkező vonat láttán a rám váró aradi barátaim. Kitakarított lakással, friss ágyneművel, finom ebéddel, gyönyörű programtervvel készültek, és én lemaradtam minderről, nekik pedig keserűséget okoztam.
Jézus beszélt arról, hogy az Atya is mindent elkészített, mindent odaadott, minden minket vár az ő országában. Számunkra csak egy feladat maradt, hogy elfogadjuk bűnbocsátó kegyelmét, és ezzel a határátlépéshez meg is kaptuk az útlevelet. Nem elég tehát – amit sokan gondolnak – a megfelelő vonatra szállni: születésüktől köti őket a gyülekezethez a hagyomány, jó szándék, esetleg később csatlakoztak ahhoz. Élik konszolidált életüket, ismerik a Szentírást, egyet is értenek azzal, szolgálnak talán, kerülik a kicsapongó életet – csak a határátlépéshez szükséges dokumentum hiányzik…
Elcsigázva, mégis boldogan érkeztem haza. Nem szegénynek, hanem mérhetetlenül gazdagnak éreztem magamat, hiszen az Úr tanított a kudarccal. A szükséges igazolványt elkészíttetem, hogy amikor majd elérkezik a pillanat, akadály nélkül ölelhessem meg szeretett aradi barátaimat.

Jézus Krisztus: “Az én Atyám házában sok lakóhely van, ha nem volna, megmondtam volna nektek.” (Jn 14,2)



Ne változtass!


Van egy falu Kelet-Magyarországon, ahol a főutca melletti árokparton méretes, piros-fehér-zöldre festett oszlop jelzi: mintegy harminc méter hosszon itt húzták meg az államhatárt. A lassan poroszkáló gépkocsimtól talán, ha két méterre van Ukrajna. Ugyanolyan a katángkóró, mint a község többi részén, ugyanaz a vakond túr buckát az árok mindkét partján, mégis minden más: a törvények, a pénz, az alig értett beszéd és különösen a háború…
Az addig elképzelhetetlen helyen, módon és indokkal politikai játszmák, uralmi, gazdasági érdekek, indulatok, vagy éppen a nemtörődömség, bosszúvágy szakított szét és tart átléphetetlen helyzetben faluközösséget, rokonokat, nemzetet.
Mint az Isten színe előtt megkötött, halálig tartó hűséget fogadó férj és feleség szétszakadó kapcsolatát. Érthetetlen indulatok, érdekek, közöny, gyűlölet építenek átléphetetlen, szögesdrótnál is súlyosabb sérüléseket okozó határokat szülők, gyermekek, rokonok – és borzalom! – hívő testvérek között.
Nem jól van ez így atyámfiai! Gyűlölt dolgok ezek az Úr Isten előtt!


„Ne mozdítsd el a régi határt!” (Péld 22,28)




Nem egyedül

Írta: Budai Judit


Ismét egy nehéz munkanap terhével baktattam gépkocsimhoz. A néhány perces út alkalmas volt az események számba vételére, és az ismétlődő kérdésemre történő válasz keresésére: Isten valóban ezen a munkahelyen akar látni? Sokszor állok ugyanis olyan kihívással szemben, aminek, úgy érzem, nem tudok megfelelni.

A Biblia szerint Isten számtalan csodát tett, amivel vezette választottait. Nem tudna nekem is valami bátorító jelet küldeni? Eszembe jutott Ezékiás király, aki halálos betegségben Istenhez könyörgött, válaszul ígéretet kapott a gyógyulásra, amit különös jellel is erősített: a nap sugarainak változtatásával erősítette hitét (Ézs 38,8). Ha Isten tegnap, ma és örökké ugyanaz, akkor miért ne siethetne az én segítségemre is hasonló módon? – vágyakoztam kocsimhoz közelítve. Beszálltam, indítottam, amikor észrevettem a szélvédőre tűzött papírszeletet. Nem a szokványos reklámcédula volt, hanem fehér lapra, szép kézírással írt rövid üzenet: „… örökkévaló karjai tartanak” (5Móz 33,27).

Igen, Isten tegnap, ma és holnap is ugyanaz. Meghallgatott, és egy számomra ismeretlen szolgájával küldte el üzenetét: a megoldhatatlannak tűnő kihívásokban is örökkévaló karja tart.


Jézus mondta:

„Ne aggodalmaskodjatok tehát a holnap felől, mert a holnap majd aggodalmaskodik a maga dolgai felől. Elég minden napnak a maga baja.” (Mt 8,34)

komment

Heti Elmélkedő

2017. augusztus 11. 08:43 - Andre Lowoa

"A szeretet és hűség ne hagyjon el téged: kösd azokat a nyakadba, írd fel a szíved táblájára!"

(Péld 3,3)

(Kis, kegyes dráma. Helyszín: Szívisztra körzet. Szereplők: Tóbiás és Lilla - szerelmespár; Narrátor - szenvedő, plátói szerelmes Lillába; Horáció - hűséges barát. Az elbeszélés a legapróbb részletekig valóságos/an/ kitalált történeten alapul. A szereplők önkényes nem/azonosítása bármely valóságos személlyel ififegyelmi felelősséget von maga után.)

Szeretni nem csak szép szó, ó-ó a szeretet... énekeltük már negyvenhetedszer ugyanazt a múlt nyári diáktábor búcsúéjszakáján, miközben üdvözült arcunkra visszapilinkézett a földi-égi pernye, fekete hó, fekete hó, suttogtuk szemlehunyva, tüzes pelyhek, szikrázó pelyhek, révüldözött valaki más, persze, Tóbiás és Lili már megint sehol sem voltak, hűlt helyük, mint József Attila anyukájának, mikor a költő a vonattetőn keresztben hasalva blattolt, és utoljára Szabadszállásra ment, sehol sem voltak, legalábbis nem a mi látókörünkben voltak, igaz, a máglyától öt méterre már töksötét honolt, ez igaz, de azért a szívével valahogy mégiscsak messze ellát az ember, én legalábbis így érzem, javítsatok ki, ha tévednék, szóval, tudom én, amit tudok, te iás-Tóbiás, te hétpróbás gazfickó, hogy neked csak ezen a nyáron már éppen a harmadik, ha jól számolom, márpedig az efféléket igenis jól szoktam számolni, de nemcsak én, általában az ember, az ember, aki itt valahogy kevés a szeretetre, az ilyeneket halálos pontossággal szokta számolni, eggyem-kettem, hetem-hétem, állj!, itt van a csel elhantolva, de egy sebzett méltóságot nem lehet ám ily olcsószerrel átverni, iás-Tóbiás, húsdarálóba váglak, ó-ó a szeretet élőő való-ságos, mérgesgalóca levesbe főzöm bele a májad, az ártatlanság és hűség templomának ezüstkilincsét ha megérinted, te!, mert szívével messze ellát ám az ember, ó, bár ne látnám, amit látok, azért csalatkozhat a szív szeme is, nem igaz?, ugye csalatkozhat, szólj Horáció, te hűséges barátom, mondd már, hogy igen, mi ez a hideglelés, nicsak, rendesen havazik, hogyan érthetném különben ennyire lehűlt fejjel, a kétszer kettő józanságával, hogy szerelem nélkül a hűség taplós unalom, rutin, megszokás, bejáratott gesztusok áporodott rendje, semmi játék, semmi meglepetés, pedig hát játszani is engedd szép, komoly fiadat, merthogy milyen az, ha valaki minden reggel pontban hét harmincötkor, meg minden este tíz huszonkettőkor használja, negyvenkét esztendő minden egyes napján, pfuj, ugyanazt a fogkefét, pfuj, ám érteni vélem azt is, hogy hűség nélkül a szerelem megemésztő tűz, medréből kicsapó halálos áradat, pusztító szélvész, lidérces őrület, ezért ne fáradj bele, ó Horáció, derék, nemes barátom, hogy bizony oktasd is jó szóval a játszadozó fiút meg hát a leányt, aki, nem is kérdés, persze, hogy a játszótársa akarna lenni, kinek is, Istenem, kinek is?!, csakhogy nem játszadozni, játszani akar, nagy ám a különbség, és nem is egyetlen rubinteás estére, örökre akarja, érted, ö-rök-re, tanítsd hát, mit tanítsd?, kössed, hétfonatú indával, hársfahánccsal, ércbilinccsel, kösd a nyakukba a szeretetet és hűséget, gyémánttollal vésd már a szívükbe, mert mi Jézustól tudjuk, mi az igaz szeretet!

(Visky S. Béla)


A tűz

Az elmúlt napokban, hetekben világszerte, így hazánkban is fellángoltak a pusztító tüzek. Erdők, nádasok, sőt lakóházak váltak a tűz martalékává. A tűzoltók – légi segítséget és önkénteseket is igénybe véve – hatalmas erőfeszítéssel dolgoztak, hogy úrrá legyenek a gyorsan terjedő lángokon. Feltételezhető, hogy a nagy hőség mellett egy-egy eldobott parázsló cigarettacsikk, vagy gyufaszál okozta a hatalmas tüzeket. Az oltásban résztvevők nagyon kemény és veszélyes munkát végezve, éjjel-nappal megfeszített erővel dolgoztak, hogy mások felelőtlensége miatt az emberek ne veszítsék el otthonukat, gabonájukat, illetve állataikat. Legtöbbször, aki a tüzet okozta, mit sem tud arról, hogy ennek a tragédiának ő a felelőse. Talán éppen a fejét csóválja, hogy egyesek milyen felelőtlenek...
Az ember felelőtlenül, folyamatosan gyújt különböző fajta egyéb tüzeket is: egy megalázó kritikával, feleslegesen kimondott szóval, pletykával, humorosnak szánt véleménnyel, felelőtlen magatartással, hanyagsággal… Sokan égnek és szenvednek körülöttünk, mert valaki érzéketlenül, figyelmetlenül viselkedett, majd könnyedén átlépve a történteken, tovább ment.
A sérültek között vannak, akik tudják, hogy hova meneküljenek a pusztító tűz elől, vagy égési sebeikkel, de a legtöbben nem ismerik azt a Jézus Krisztust, aki a lelki tüzet el tudja oltani, és sebeket tud gyógyítani. Azt a Krisztust, aki már Nebukadneccar tüzes kemencéjében is bizonyított (Dán 3,13-26): a félelmetes tűzben megőrizte Sadrakot, Mésakot és Abédnegót.

„Ime, egy kicsiny tűz mily nagy erdőt felgyújt. A nyelv is tűz, a gonoszság világa.” (Jak 2, 5-6)




A világító bogár
Este lett, a régi kert felett,
S egy sárga arcú lomha vén bagoly
egy szentjánosbogárkát kergetett.
Hol vagy gazember, piszkos, ronda állat?
Most elkaplak, kitátom rád a számat,
s körmöm közt téplek el, ha megtalállak.
És ekkor a bokorban valahol
így szólt a kis bogár: – Miért-e hang?
Mit vétettem neked, te vén bagoly?
– Világítasz, bitang!
(Ismeretlen orosz költő verse)
"Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat!" Mt 5,16





AUGUSZTUS 20-A UTÁN IS

Alig néhány évtizede augusztus 20-án még a szovjet mintára készült alkotmányt ünnepeltették velünk. Igaz, régi-új címerünk helyett akkor még a búzakalász-koszorúba bújtatott – azóta hazánkban tiltottnak minősített nemzetközi munkásmozgalmi jelképek – köszöntek ránk. Akkoriban csak igen kevesen emlékeztek arra, hogy korábban ez a nap, közel ezer évig I. (Szent) István ünnepe volt.
Az 1956-os forradalom után a helyzet némileg enyhült, címerünkbe belekerült a koronájától megfosztott, trikolóros címerpajzs, és az alkotmány ünnepén a Kádár-rezsim ünnepi szónoklataiban már inkább a kenyér ünnepét emlegették. István királyról még mindig nem esett szó.
Arról nincs pontos adat, hogy Szent István ünnepe mikor kezdett összefonódni a kenyér ünnepével, viszont az új kenyérért való hálaadás csaknem valamennyi keresztyén egyház gyakorlatában fellelhető. A paraszttársadalom a kenyérben mindig is saját munkájának gyümölcsét, ugyanakkor Istennek áldását, ajándékát látta. Némelyek szerint talán azzal ötvöződött a kenyér és István király személye, hogy első királyunk olyan erős államot alapított, amelyik népünk számára több mint ezer éven keresztül kenyeret biztosított.
Egy bizonyos, új kenyérkor hálát adhatunk, és hálát kell adnunk Isten megtartó és áldó kegyelméért, de gazdag történelmi örökségünkért, ezen belül István királyért is. Legfőképpen az Élet Kenyeréért, a Királyok Királyáért, Jézus Krisztusért, akiben, akire nézve, és aki által mindez megvalósulhatott, és a miénk lehet.
Margit István / Pécel
„… Az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárulták, vette a kenyeret, hálát adva megtörte, és ezt mondta: Ez az én testem, amely tiértetek megtöretik…” (1Kor 11, 23-32)



Cseje!



Cseje! – hangzik fel percenként egy éles, mindent átható gyermekhang. Először kellőképpen meg is lepődtek a nagyobb lányok, akik a trambulinnál sorban álltak. Enyhe mosollyal a szájuk körül halkan megismételték a furcsán ejtett vezényszót, ami a cserére vonatkozott, de engedelmesen végrehajtották az utasítást.
Meglepődésüket nem is lehet rossznéven venni, hiszen előzőleg még én irányítottam a több mint száz fős hittantábor egyik legkedveltebb játékát, a szabadszárnyalást biztosító trambulinba való bejutást. Szigorú rendet kellett tartani, mert egyébként tumultuózus jelenetek játszódtak le mind a trambulinon belül, mind kívül. Szóval, stopperrel a kezemben mértem az időt. Egy perc! Se több-se kevesebb, és cserélniük kellett a bennlévőnek a várakozóval.
Ekkor szegődött mellém egy óvodás kisfiú, aki a legkisebb volt a táborban. Láttam rajta, hogy megkívánta a stopper használatát és talán a hatalmat is, ami ezzel járt. Átruháztam rá, és figyeltem, mi történik. A hangja sokkal parancsolóbb és élesebb volt, mint az enyém. Kitartása pedig utolérhetetlennek bizonyult. Teljes komolyággal és felelőséggel végezte a trambulin ’forgalmának’ irányítását. Nem ijesztette meg a sok kamasz gyerek jelenléte, vagy egy-egy kérdő tekintet. Hű maradt a ráruházott feladathoz, és percenként felhangzott szájából a Cseje! vezényszó. Tudta, hogy a felnőttől kapott megbízatás egyben képviseletet is jelent. Ezért aztán egy pillanatra sem bizonytalanodott el küldetésében.
Azóta is eszembe jut a kisfiú rendíthetetlensége és bátorsága. Ilyen szilárdan szeretnék megállni minden feladatomban, abban is, ami bár emberileg túl is nő rajtam! Mindezt azzal a bizonyossággal, hogy Isten megbízó ereje és hatalma velem van. Ő ruház fel erővel, és a szükséges tekintéllyel, mert érvényes rám is Pál apostol bizonyságtétele:
„Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít.” (Fil.4,13)


FUSS!

Lefutni a távot – vagy megfutni a pályát? Olimpiára élesített figyelmem juttatta eszembe ilyen összefüggésben a kérdést. Nem teljes értékű szinonimáról van szó, hiszen lefutni egy távot, rövidet vagy hosszút – teljes erőbedobást igényel ugyan, de főként fizikait. Van előtte izgalom és felkészülés, és jön utána örömös vagy kudarcos szusszanás. Viszont megfutni a pályát – tartalmilag gazdagabb: a teljes embert igényli testestől-lelkestől.
Azt veszem észre magamon, hogy keresztyénként is inkább távokra tördelem a futásomat: feladatsorozatok, hosszú hétvégék, zsúfolt napok – egy-egy táv. Nekitérdepelek, rástartolok, mindent beleadok, de már a startnál azt érzem: jó lesz túl lenni rajta.
Pál apostol nem csupán távokat futott, bár Damaszkusz felé még így gondolhatta. Miután azonban Krisztus pályára állította, egyetlen nagy futássá, jóízű, ígéretes versennyé vált az élete. Pihentében is tudta: a pálya még tart. Futása közben pedig lazította a hit: Krisztusban már győzött, de szeretne még több dicsőséget szerezni neki.
Lelkesítsen mindenkit az Úr, hogy a pályát lássuk és ne csupán távokat – beleolvadva mindenestől az ő programjába ahelyett, hogy erőlködve, izzadva és néha kelletlenül veselkedünk neki a részleteknek.
Lefutni, vagy megfutni? Ez itt a kérdés. Erősségünkkel, az úszással kombinálva helytálló a javaslat:
AMIT LE KELL FUTNI, AZT ÉRDEMES MEGFUTNI, MERT MEGÚSZNI NEM LEHET!

Bálintné Gyöngyi / Pécel
„De én semmivel sem gondolok, még az életem sem drága nekem, csak hogy elvégezhessem futásomat és azt a szolgálatot, amelyet az Úr Jézustól kaptam, hogy bizonyságot tegyek az Isten kegyelmének evangéliumáról.” (Csel 20,24)







"Hogy mindnyájan egyek legyenek, amint te énbennem, Atyám, és én tebenned, hogy ők is egyek legyenek mibennünk; hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél engem."

János 17,21


Egyek legyetek!

E fel-nem-ismert lehetőség
ítéletünk, megméretésünk.
Családnyi vagy gyülekezetnyi,
városnyi vagy országnyi létben,
világnyi összetartozásban
örök hiányjel.
Mint jéghegyek úszunk el egymás
mellett, noha megváltatásunk
óceánja szeretve ringat
mióta és mindannyiunkat!
VALAKI vár, vérrel fedez be,
s távolodunk széttöredezve...

ATYÁNK, A JÉZUS KRISZTUSBAN!
A Te kegyelmed és a Te csodád, hogy magyar református egyházunk évszázadokon át megőrizhette szervezeti egységét. Az sincs elrejtve Előtted, hogy hány kegyességi irányzat él és munkálkodik benne, olykor egymás ellenére is. Könyörülj rajtunk, hogy azt keressük, ami egybeköt, s őszintén értékeljük egymás elhivatását és szolgálatát is, mert az aratnivaló sok, és minden munkásodra nagy szükség van. Áldásodra várunk, ATYÁNK.
Ámen.


komment

Magyarszombatfa-Velemér

2017. augusztus 09. 18:54 - Andre Lowoa

Magyarszombatfa 304 lakosú község a szlovén-magyar határszélen, Zalalövőtől 24 kilométerre, délnyugatra fekszik a Velemér-völgyben. Első okleveles említése 1365-ből származik
A településbe olvadt Gödörházán 1790 körülről származó fa harangláb található.
Lakói közül sok család már évszázadok óta űzi a fazekas mesterséget. A házak udvarán ott az égetőkemence, a portákon pedig szívesen várják a fazekasportékák iránt érdeklődőt. A Fazekasház /Fő utca 52./ télen-nyáron várja az arra járó vendégeket.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/






Velemér 96 lakosú község a Lentitől északnyugatra, 22 kilométerre, közvetlenül a szlovén – magyar határ mellett helyezkedik el. A Szentgyörgyvölgyi-patak mentén elhelyezkedő település első okleveles említése 1360-ból származik.
Elragadó a XIII. századvégi, későromán-koragót Szentháromság titulusú temploma távol az országúttól, az erdő mellé bújva áll immár hét évszázada. 1378-ban a radkersburgi Aquila János festette ki a templombelsőt, teljesen beborítva a falat a Bibliából és a Szentek legendáiból vett ábrázolásokkal. Páratlan értékű freskótöredékek találhatók az egyhajós, tornyos, sokszögű szentéllyel záródó apró templomban.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Szentháromság és Szent István király-templom


A templom a XIII. század végén épült kora gótikus stílusban. A templombelsőt Aquila János 1377 körül készült freskói tették világhírűvé. Szentély északi oldalán gótikus fülke van.


komment

Kercaszomor

2017. augusztus 09. 18:53 - Andre Lowoa

Kercaszomor 230 lakosú község Zalalövőtől délnyugatra, 24 kilométerre fekszik. A település korábban két különálló faluból Kercából és Szomorócból alakult ki. Szomoróc első okleveles említése 1393-ból, Kercáé pedig 1428-ból származik. A falucska ma az őrségi lovasturizmus központja.
Református és katolikus temploma van, utóbbinak páduai Szent Antal a védőszentje.
A Fő utcán látható népi haranglábat 1877-ben építették.
A településtől délre található Pusztatemető nevű helyen az Őrség egyik legrégibb plébániatemplomának (Szent Vencel) helye látható.
Ezeken kívül említést érdemel a régi szép kódisállásos portája.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Páduai Szent Antal-templom



komment

Bajánsenye-Kerkáskápolna

2017. augusztus 09. 18:52 - Andre Lowoa

Bajánsenye 544 lakosú őrségi község a 25-ös/Hodos-Zalaegerszeg-Ukk-Boba/ vasútvonal, valamint szlovén-magyar határ mellett, Őriszentpétertől délnyugatra, 5 kilométerre fekszik. A helység Alsótokormány, Dávidháza, Felsőtokormány, Senyeháza és Őrbajánháza egyesítésével keletkezett a Kerka bal partján. Noha említéseik csak a későbbi középkorból, 1428-tól ismeretesek, jóval korábbi eredetűek lehetnek. Neve alapján Kotormány lehet a legrégibb falurész, mely a honfoglalókra jellemző török eredetű személynév. A további településrészek, egy-egy Baján, Dávid és Senye nevű birtokos lakóhelyéről kapták elnevezésüket. A hagyományos, különleges jogállású Őrség része.
Nevezetessége a Kossuth utca 27. szám alatt található XIX. századi eredetű paraszti porta. Lakosságának zöme református, temploma van. Szlovénia felé nemzetközi határállomása van. Idegenforgalmi vonzerejét növeli a Kerka vizéből felduzzasztott halastó.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Szentlélek-templom







Kerkáskápolna 105 lakosú község a történelmi Őrség területén, a Kerka-patak völgyében található, Lentitől 21 kilométerre, északnyugatra fekszik. A település első okleveles említése 1428-ból származik. Mint neve is mutatja, már ekkor állt benne egy kápolna.
A XIX-XX. századforduló tornácos parasztházai közül néhány megmaradt az eredeti formájában. Ilyen épület a református imaház, ahol Sylvester János Emlékkiállítás található.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/





komment

Kondorfa

2017. augusztus 09. 18:51 - Andre Lowoa

Kondorfa 670 lakosú község Szentgottgárdtól 14 kilométerre, délkeletre fekszik, Őriszentpéter mellett. A Lugos-patak völgyében és az azt környező magaslatokon települt falu első okleveles említése 1350-ból származik. A szentgotthárdi cisztercita apátság birtokához tartozott a feudális korban.
A település az egyetlen színtiszta katolikus község az Őrségben. 1850-ben épült templomának titulusa: Szent Lukács. Csendes, jó levegőjű helyen fekszik, nagy erdők övezik.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Szent Lukács-templom






komment

Szalafő

2017. augusztus 09. 18:50 - Andre Lowoa

Szalafő 244 lakosú község Szentgotthárdtól 19 kilométerre, délkeletre fekszik. Határában ered a Zala-folyó, amit itt még Szala- pataknak hívnak. Róla kapta elnevezését is a falu, ami a víz (Szala) forrásvidékét jelzi. A település első okleveles említése 1393-ból származik.
A Pityerszernek nevezett dombtető régi házai adnak teret a Szabadtéri Néprajzi Múzeumnak. Itt találkozhatunk az emeletes kástunak nevezett, az Őrségre tipikusan jellemző épülettel, amely egyszerre szolgált magtárként, éléskamraként, szerszámtárolóként és műhelyként. Láthatunk zsúpfedeles, kerített (három vagy négy oldalról zárt udvarú) házakat, mely építési mód a farkasok és a tolvajok elleni védelmet szolgálta.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/




komment

Ispánk- Őriszentpéter-2013. augusztus 22. 13:32

2017. augusztus 09. 18:49 - Andre Lowoa

Ispánk 125 lakosú község, Zalalövőtől nyugatra, 16 kilométerre fekszik, Őriszentpéter mellett. Az első okleveles említése 1393-ból származik. A településről azt mondják az őrségiek, hogy itt van a világ közepe, ugyanis a szomszédos falvaktól egyforma távolságra két dombra települt. A falunak évszázadokon keresztül sikerült megőriznie eredeti szerkezetét, s állnak még a falu módosabb parasztjai által a századforduló táján épített jellegzetes kódisállásos porták is.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/






Őriszentpéter 1309 lakosú város a 25-ös/Hodos-Zalaegerszeg-Ukk-Bóba/ vasútvonal mentén Zalalövőtől nyugatra, 14 kilométerre fekszik. Határában a rómaiak idejében is volt település. A tájegység központjában, öt útvonal találkozásánál alakult ki a honfoglaláskori település, mely “már 1280-től az Őrség székvárosa.” Itt székelt a szabad harcosok élén álló, erődtemplommal rendelkező őrnagy. Ettől kezdve napjainkig központi szerepet tölt be a nagyközség az Őrségben. Dombra épült házcsoportjai, amelyeket a falu népe szernek nevez, évszázadok óta különös hangulatot kölcsönöznek a településnek. Őriszentpéternek kilenc szere van. Közülük a Templomszer és a Városszer a leghíresebbek.
Az előbbi Árpádkori római katolikus templomáról nevezetes, melyet mély árok és kettős sánc övez. 1230 körül épült román stílusú templomát 1929-ben renoválták, ekkor építették a külső toronyfeljáró lépcsőt. Alacsony homlokzati tornyán félköríves ikerablak nyílik. Déli kapujának ornamentikája erősen emlékeztet a jáki templom főkapujára. A kapu felett román ablak van. Egyhajós építmény. Szentélye keskenyebb a hajónál és félköríves záródású. A falakon középkori falfestés maradványai láthatók. Az egykori várfalhoz a téglákat a templomdomb alatt álló, eredeti formájában helyreállított téglaégetőben égették ki.
A Városszer különleges építészeti emléke a református templom, amelyet 1793-ban szenteltek fel, a tornyát azonban csak száz évvel később építették hozzá.
A Művelődési Házban /Városszer 55./ Helytörténeti Gyűjtemény látható, mely a tájegység néprajzi és népművészeti anyagát öleli fel.
Idős hársfasora természetvédelem alatt áll.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/




komment

Beer Miklós: katolikus pappá kellene szentelni a rátermett nős férfiakat.

2017. augusztus 09. 18:15 - Andre Lowoa

 

Beer Miklós: katolikus pappá kellene szentelni a rátermett nős férfiakat

Néhány évtizeden belül elfogyhatnak a katolikus papok – húzta meg a vészharangot a magyar püspöki kar elnöke. Nyugaton kényszermegoldásként plébániák százait vonják össze, és egyre kevésbé ördögtől való gondolat a nős férfiak felszentelése. Amint a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, Beer Miklós váci püspök kifejezetten támogatja az utóbbi elképzelést.


Tavasszal először fordult elő, hogy a hazai katolikus egyház valamely püspöke nyilvánosan, ráadásul drámai szavakkal figyelmeztessen a paphiányra és annak következményeire. Veres András, a győri egyházmegye vezetője, a püspöki kar elnöke körlevelében imaközösséget hirdetett a hivatásokért.

A Heti Válasz tucatnyi egyházi embert megszólaltatva világítja meg a válság okait, hátterét, és a lehetséges megoldásokat. Utóbbiak közül minden bizonnyal Beer Miklós szavai fogják a legnagyobb visszhangot kiváltani, a váci püspök ugyanis – Ferenc pápa hasonló értelmű felvetése nyomán – kijelentette: „Nagy álmom, hogy még az én hivatali időmben pappá lehessen szentelni az arra méltó, családos férfiakat. Emellett egyre inkább új megközelítésben hiszek: nem arra kellene várnunk, hogy végre valaki lelkipásztornak jelentkezzen, hanem az egyháznak kellene felismernie a rátermett személyeket, és meghívni őket a szolgálatra.”

http://valasz.hu/itthon/beer-miklos-katolikus-pappa-kellene-szentelni-a-ratermett-nos-ferfiakat-125030

 
 

 

 

A VILÁG számos vallásában, például a római katolikus egyházban, az ortodox egyházakban vagy a buddhizmusban elvárják a vallásvezetőktől és a papoktól, hogy cölibátust fogadjanak. De sokan úgy érzik, hogy a papok körében egyre inkább felbukkanó szexuális botrányoknak eredendően a cölibátus az oka.

Ezért jogosan merül fel a kérdés, hogy valóban követelmény-e az egyházi vezetőknél a cölibátus. Vizsgáljuk meg, hogyan alakult ki és terjedt el ez a szokás, és nézzük meg, mi Isten nézőpontja róla.

CÖLIBÁTUS A VALLÁS TÖRTÉNELMÉBEN.

Az Encyclopædia Britannica szerint a cölibátus kifejezés nőtlenséget, illetve szexuális kapcsolattól való önmegtartóztatást jelent, melyet rendszerint egy vallási hivatást betöltő személlyel vagy vakbuzgó hívővel kapcsolatban használnak. XVI. Benedek pápa 2006-os, római kúriához intézett beszédében „az apostolok utáni időkbe visszanyúló hagyományként” utalt a kötelező cölibátusra.

Azonban az első századi keresztények nem fogadtak cölibátust. Az akkor élő Pál apostol figyelmeztette a keresztényeket, hogy lesznek olyan férfiak, akik majd félrevezető tanításokat terjesztenek, és „tiltják a házasságot” (1Timóteusz 4:1–3).

A cölibátus a második században kezdett utat törni magának a nyugati, keresztény egyházakban. Egy könyv szerint ez a gyakorlat jól összefért a szexuális önmegtartóztatás új irányzatával, ami akkoriban megfigyelhető volt a Római Birodalomban (Celibacy and Religious Traditions).

A következő századokban az egyházi zsinatok és az úgynevezett egyházatyák is támogatták a cölibátust.  Azt vallották, hogy a szexuális kapcsolat beszennyezi az embert, és nem egyeztethető össze a papi hivatással. Ennek ellenére az Encyclopædia Britannica rámutat, hogy „a X. században már sok papnak, sőt püspöknek volt felesége”.

A cölibátust a Rómában tartott lateráni zsinatokon is megerősítették 1123-ban, majd 1139-ben, és a római katolikus egyháznak a mai napig ez a hivatalos állásfoglalása. Ez az intézkedés megakadályozta, hogy az egyház elveszítse a hatalmát és a vagyonát. Ellenkező esetben a házas papok a gyerekeikre hagyták volna végrendeletükben az egyház tulajdonát.

ISTEN NÉZŐPONTJA A CÖLIBÁTUSRÓL.

Isten álláspontja a cölibátusról világosan látszik Szavából, a Bibliából. Jézus beszélt azokról, akik hozzá hasonlóan „az egek királysága miatt” egyedülállók maradtak (Máté 19:12). Pál apostol pedig úgy fogalmazott azokról a keresztényekről, akik az ő példáját követve nem házasodtak meg, hogy „a jó hírért” tettek így (1Korintusz 7:37, 38; 9:23).

De sem Jézus, sem Pál nem kötelezte a keresztényeket arra, hogy cölibátust fogadjanak. Jézus szerint az egyedülállóság ajándék, melyet nem kap meg mindenki a követői közül. Amikor Pál azokról írt, akik sosem házasodtak meg, őszintén elismerte: „A szüzek felől pedig nincsen parancsom az Úrtól, de. . . közlöm véleményemet” (Máté 19:11; 1Korintusz 7:25).

Továbbá a Bibliából kiderül, hogy sok első századi keresztény, például Péter apostol, házas volt (Máté 8:14;

komment

Little Pebble levele Donald Trump elnöknek 2017 augusztus 9.

2017. augusztus 09. 17:48 - Andre Lowoa

LETTER FROM WILLIAM COSTELLIA TO PRESIDENT TRUMP – 9 AUGUST 2017.



Tisztelt Elnök Úr!
A Legmagasságosabb Isten Áldása legyen önnel!
Megértem az ön és a világ aggodalmát az Észak Koreai fenyegetéssel kapcsolatban. Amit az előző levelemben is megismételtem, sem Amerikának, sem más nemzeteknek se kellene megszabnia, előírnia más nemzetnek azt hogy mit kell tennie a saját népével. Amerika nyomást helyez erre a nemzetre ( Észak Korea). Az Amerikai Egyesült Államok és az ENSZ által ebbe az irányba helyezett szankciók csak egy lehetséges háborút fognak szülni. Minden szankciót vissza kellene vonni azért, hogy ez a nemzet megmaradjon,még akkor is ha ezek a nemzetek nukleáris fegyvereket építenek. Minden nemzet egy független állam. Kilenc ország van amelyek nukleáris fegyverekkel rendelkeznek ezek, Amerika, Oroszország, Nagy Britannia, Franciaország, India, Kína, Izrael, Pakisztán,és Észak Korea, 15 ezer robbanófejjel! Milyen joga van bármely nemzetnek szankciókat helyeznie egy másik nemzetre, ha ők azt kívánják, hogy növekedjenek az értékpapírok? Távolítsd el a szankciókat Észak Korea, Irán és Oroszország ellen,mert ez csak az ellenkezőjét fogja szülni, a III. világháború kitörésének veszélyét. Ha ön hisz abban, hogy az olyan nemzetek, mint Észak Korea fenyegetést jelentenek a világ békére, akkor a világ országainak egy magán jellegű találkozót kellene összehívniuk és felvázolniuk egy tervet,a nukleáris bázisok leszerelésére.A szankciók eltávolításával,több esély lenne a diplomáciára, s ezzel megmaradnának a jó kapcsolatok. Elnök Úr! Ne higgye azt, hogy az ENSZ egyhangú szavazása arról, hogy még több szankciókat helyezzünk Észak Koreára ez győzelem önnek! El tudja e ön igazán képzelni azt, hogy Kína és Oroszország, az USA segítségére fog sietni, amikor az Észak Koreával kitör a háború? Evvel a szavazással az ENSZ alapvetően sarokba szorítja Észak Koreát, de Japánt, Dél Koreát, és Amerikát veszélybe sodorja. Amerikának nem az a szerepe, hogy a világ csendőre legyen. Oroszország és Kína nem fog segíteni Amerikának, ebben a konfliktusban. Ha ez a konfliktus az elkövetkezendő hónapokban elkezdődik, ön biztos lehet benne, hogy Izrael és Irán is konfliktusba fog keveredni, és más Közel Keleti országok úgyszintén. Aztán Amerika Észak Korea hadseregével is szembe fog szállni, amely túl gyenge, és az ön országának olaja sebezhetővé fog válni. Amerika képes lesz e megvédeni Izraelt, vagy Japánt, Ausztráliát és Dél Koreát ha kitör a háború Észak Koreával? Kérem önt, hogy vonja ki csapatait Afganisztánból, és segítse a Közel Keleten élő emberek problémájának megoldásában.Folytatni fogjuk az imát önért és az Amerikai népéért.Isten Áldja önt. Little Pebble.

http://littlepebble.org/2017/08/09/william-costellia-letter-to-president-trump-9-august-2017/

komment

Állami védelem a pedofil bűnözők számára?

2017. augusztus 09. 11:46 - Andre Lowoa

Az amerikai szerzőnő Cathy O’Brian leírja Transformation of America című könyvében, hogy őt és az akkor még kiskorú lányát, milyen abnormális módon bántalmazták szexuálisan az amerikai elit politikusok (Ford, Reagan, Bush, Cheney, Clintonék). Azt remélte, hogy a könyvében nyilvánosságra hozott részletek által elindít egy büntetőjogi eljárást a kínzói ellen - de hiába. A számos bizonyíték ellenére a bírósági eljárásokat „nemzetbiztonsági okokból” leállították. Úgy tűnik, hogy a pedofil bűnözés nyomai Európában is a legfelsőbb politika és államügyészi körökhöz és a királyi házakhoz vezetnek. A 2005-ös „Sachsensumpf” nevű német pedofil botrány esetében, az akkori szász belügyminiszter de Maizière meghiúsította majd leállította az erre irányuló vizsgálatokat. Thomas de Maizière -t feljelentették hivatalból elkövetett bűnpártolás miatt, mivel eltűntek név szerint ismert magas rangú igazságügyi tisztviselők és politikusok nyomozati aktái. A Maizière elleni feljelentésnek nem lett semmilyen jogi következménye. Épp ellenkezőleg: felterjesztették német belügyminiszternek. Úgy tűnik, hogy nálunk Európában is fontosabbnak tartják, az úgynevezett „nemzetbiztonság” szempontjából, hogy a magas rangú és nemzetközileg megszervezett pedofíliát védelmezzék – a gyermekeink helyett.

von ulh.

Quellen/Links: www.wahrheitssuche.org/cathy.html
www.youtube.com/watch?v=Rwz_iZika-4
www.youtube.com/watch?v=2oLrmyftOCs
(min 46:14 bis min 50:37) Kent, Michael - Depesche 02bis04 - Kindersex und die hohe Politik (2013, 32 S. Text)
komment

Nagyrákos-Szatta

2017. augusztus 08. 18:30 - Andre Lowoa

Nagyrákos 319 lakosú község a 25-ös/Hodos-Zalaegerszeg-Ukk-Bóba/ vasútvonal mentén Zalalövőtől nyugatra, 11 kilométerre fekszik. A Zala-folyó két partján húzódó dombok gerincére, öt szerre települt.
Alsószeren áll a XIII. századi római katolikus, Nemesszeren a XIX. századi református templom.
Itt található a híres “501-es cipő” is, ami egy betonból öntött és faragott bakancs (a világ legnagyobb bakancsa).

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Borromei Szent Károly-templom







Szatta egykor fontos őrfalu, ma 72 fős lélekszámú kistelepülés Zalalövőtől délre, 16 kilométerre fekszik. Épületei közül védett a XIX-XX. századforduló idején épült parasztporta a Fő út 41. szám alatt. Egyedül álló módon máig megmaradtak a régi szép ásott kerekeskutak, díszes farácsozatukkal. A községben élők ápolják a hagyományokat, évente megrendezik a rönkhúzást. A falu határában többszáz éves védett tölgyfák jelentenek rendkívüli természeti értéket.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/







komment

Pankasz

2017. augusztus 08. 18:29 - Andre Lowoa

Pankasz 490 lakosú község a 25-ös/Hodos-Zalaegerszeg-Ukk-Boba/ vasútvonalon, Zalalövőtől 8 kilométerre, nyugatra fekszik. A helység neve a Pancoz/Pangracius/Pongrác személynévből származhat. Az 1400-as évekből maradt ránk az első írásos említés.
A faluban található az Őrség jelképe, az 1755-ben épült híres szoknyás református faharangláb. Nevét arról kapta, hogy alul sátorszerű kikészítésű „szoknyája” van. A szoknyatető zsúp, a harangtorony sisakjának fedése fazsindely.
A kovácsműhely boronafalú épület, mely egy elbontott szőlőhegyi borospince anyagából építették. A műhely előtere a népi hagyományoknak megfelelően fedett és nyitott.
1984-ben nyílt meg a Kovács Béla tanító úr által alapított Helytörténeti Gyűjtemény.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/





komment

Kisrákos

2017. augusztus 08. 18:28 - Andre Lowoa

Kisrákos 248 lakosú ősrégi szeres település Zalalövőtől nyugatra, 8 kilométerre fekszik. A település első okleveles említése 1428-ból származik. Vidékén már az őskorban is laktak, mint azt a Törökhányásnak nevezett régi halomsírok mutatják. Nevét a falun átfolyó eredetileg rákban gazdag patakról kapta. Népi mesterségek virágoztak egykoron a faluban: fonás, szövés, kosárfonás, kópic-, zsombor-, és vékakötés.
A falu református temploma műemlék jellegű.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/

Kisrákosi iskolakápolna





komment

Szőce

2017. augusztus 08. 18:27 - Andre Lowoa

Szőce 415 lakosú község a 86-os főközlekedési út és a 22-es/Körmend-Zalalövő/ vasútvonal mentén Zalalövőtől északra, 11 kilométerre fekszik. A település első okleveles említése 1286-ból származik. A helység neve szláv eredetű: selce, azaz kis falu. A tájegység legkeletibb települése. A falut érintette az a középkori hadi és kereskedelmi út, az itteni nevén “Kera ut” melyen IV. Béla - a monda szerint - a tatárok elől a dalmát tengerpartra menekült.
A község legértékesebb épülete az Árpádkori Szent András templom, melynek védőszentje Szent András apostol. A falu természeti kincse a fokozottan védett láprét.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/

Szent András apostol-templom


A templom a XIII. században épült. gótikus stílusban román elemekkel. A XV. században a hajót kibővítették és új szentély épült. A XVII. században átalakítooták késő barokk stílusban.

Védőszentje Szent András. Két építészeti stílus jegyei találhatók az épületen. A megközelítően négyzet alakú templomhajó román kori falain látható három félköríves záródású résablak, kettő a nyugati homlokzaton, egy a délin. A gótikát a nyocszög három oldalával záródó szentély képviseli. Ablakai kőbélletesek, mérművesek. A szentélyhez illesztett támpilléreket szintén az utóbbiakkal együtt emelték.

komment

Felsőjánosfa-Hegyhátszentjakab-Szaknyér

2017. augusztus 08. 18:26 - Andre Lowoa

Felsőjánosfa 208 lakosú község a 25-ös/Hodos-Zalaegerszeg-Ukk-Boba/ vasútvonal mentén, Zalalövőtől 4 kilométerre, nyugatra fekszik a Zala völgyében. A település első okleveles említése 1402-ből származik. Neve egy János nevű birtokosra utal. A feudális korban főleg kisnemesek lakták. Csendes jó levegőjű vidéke pihenésre alkalmassá teszi.
A faluban harangláb található, a búcsút Péter-Pál napkor tartják.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/








Hegyhátszentjakab 301 lakosú őrségi község, Zalalövőtől 7 kilométerre, északnyugatra fekszik.
A római katolikus temploma a XIII. században épült román stílusú műemlék. Egyhajós templom, félkörzáródású szentéllyel. A sekrestye-toldalék a XIX. században készült. 1738-ban az Esterházy család renováltatta.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/

Szent Jakab-templom


A templom a XIII. században épült, román stílusban. A XVIII. században barokk stílusban átalakították.




Szaknyér 72 lakosú község Zalalövőtől 14 kilométerre, északnyugatra fekszik. Az Őrségben, a Szentjakabi-patak mentén elhelyezkedő település első okleveles említése 1428-ból származik. Lakói a középkorban az őrök jogállását élvezték.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/




komment

Őrimagyarósd

2017. augusztus 08. 18:25 - Andre Lowoa

Őrimagyarósd 263 lakosú község Zalalövőtől 10 kilométerre, északnyugatra fekszik. Az Őrség szélén elhelyezkedő település első okleveles említése 1270-ből származik. Ekkor adta ki V. István király a magyarósdi őrök kiváltságlevelét. A későbbiekben már nem tartozott a szorosabban vett Őrséghez, hanem a Nádasdi Darabos család birtokainak központja lett. A török időkben végvárként is használt erődített kastélyuk helye a Petőfi u. 6. számú telken, az ún. Kastélyparton ma is látható. Evangélikus temploma van.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/






komment

Viszák

2017. augusztus 08. 18:24 - Andre Lowoa

Viszák 309 lakosú község Zalalövőtől északnyugatra, 13 kilométerre. Nevének eredete a magyar “visza ág”, azaz visszakanyarodó patak jelentésű szóösszetételre vezethető vissza. A török időkben lakatlanná vált a falu, majd a Rákóczi- szabadságharc után jelentek meg az első letelepedők. A település asszonykórusa nagy sikerrel szerepel hazai és külföldi fesztiválokon.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/



Szent István király-iskolakápolna

komment

Hegyhátszentmárton-Ivánc

2017. augusztus 08. 18:23 - Andre Lowoa

Hegyhátszentmárton 67 lakosú község Körmendtől 16 kilométerre, délnyugatra fekszik. A Vasi-Hegyhát szélén, a Rába mentén elhelyezkedő település első okleveles említése 1417-ből származik. Nevét középkori templomának védőszentjéről kapta. A falu határában több vízi- és szélmalom állt.
A mai templomot 1885-ben építették.
Legérdekesebb látnivalója az Iváncy-család középkori eredetű kastélyának várárokkal övezett helye. Ezt a török veszély idején végvárként hasznosították.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/


Szent Márton-templom


A templom 1905-ben épült.




Ivánc 717 lakosú község Körmendtől 12 kilométerre, délkeletre fekszik. Az első okleveles említése 1237 előttről származik. A település virágkora a Sigray család nevéhez fűződik.
A Sigray család barokk stílusú kastélyát báró Sigray Károly 1740 körül építette. 1898-ban eklektikus stílusban építették át, ma szociális otthon. A kastélyt övező évszázados fákból álló gyönyörű parkban minden tavasszal virágzik a messze földön híres tulipánfa.
A római katolikus templomot gróf Sigray Antal építette 1913-ban Hendrich Antal tervei szerint, aki Kós Károly zebegényi templomát tekintette mintaképnek. A templom falára azt a jelmondatot vésték: “Buzgósággal és hűséggel”, melyet ma is életelvünkké tehetünk!
A falu a rábai vadvízi evezősök és a bakancsos kéktúrázók kedvelt pihenőhelye.

http://nyd.bloglog.hu/page/7/

Szent Miklós-templom


A templomot gróf Sigray Antal építette 1913-ban Hendrich Antal tervei szerint, aki Kós Károly zebegényi templomát tekintette mintaképnek. Stílusában harmónikusan ötvöződik a századeleji magyar szecesszió, az erdélyi népművészeti hagyományokkal. A templom belső egyszerű meszelt falai kiemelik a színes üvegablakokat, amelyeken szentek és liturgikus jelképek láthatók. Az épület kívül és belül is gazdagon díszített népművészeti motívumokkal. 1909-ben a templom középhajója és a torony annyira megrepedezett, hogy a templom istentiszteleti célokra életveszélyessé vált. Ezért az akkori esperes-plébános – Horváth József – 1910. január 19-én 31. számú felterjesztésében engedélyt kért, hogy hétköznapokon a templom lebontása és az új megépítésének ideje alatt a plébánia egyik szobájában misézhessen. A régi templomot 1910-ben lebontották. Helyébe épült a mai háromhajós új templom 1913-1914-ben, alatta azonos alapterületű alsótemplom is van. A körmendi főszolgabíró 1911. szeptember 16-án kelt véghatározatában engedélyt adott gróf Sigray Antalnak a becsatolt tervek szerint a templom építésére. A kegyúri templomokra nézve országszerte kifejlődött joggyakorlat szerint a templom építéséhez szükséges anyagot a kegyúr szolgáltatja, továbbá ő fizeti a mesterembereket, ugyanakkor a kézi és igás napszámok a plébánia híveit terhelik. A templom tervezője Hendrich Antal műépítész tanár. Az ivánci templom kivitelezői budapesti építőmesterek voltak: Blahó és Steinbeisz. A templomot 1914. június 13-án szentelte fel gróf Mikes János szombathelyi megyéspüspök. A templom stílusa: magyaros szecessziós, székelyes elemekkel. Külsejében hasonlít a Kós Károly tervezte zebegényi templomhoz: méreteiben nagyobb és külső megjelenésében – leginkább főhomlokzatát tekintve – tükörképe annak. A templom teljes alapterületével megegyező nagyságú altemplom ma még kihasználatlan.
A három oldalról bejárást biztosító előtér főhomlokzatán látható a Sigray család, a templomépítő kegyúri család címere. Ha belépünk a templomba, azonnal szembetűnik annak egyszerűsége. A meszelt falak színei: fehér, szürke és a lábazat szürkébb. Mindezt fekete színű kalotaszegi szalagdíszítés teszi hangulatossá, nyolcféle változatban. A templom színharmóniáját a színes ablakok adják. Összesen 44 színes ablak van a templomban. Ezekből 15 figurális, szenteket ábrázol, a többi 29 pedig dekoratív, liturgikus szimbólumokat, jelképeket ábrázol. A főoltár mögött levő színes ablak a templom védőszentjét, Szent Miklóst ábrázolja püspöki ornátusban, kezében könyv és azon a jótékonyságát jelző pénzeszacskó. A Szent Miklós-ablakképtől jobbra a szentélyben található még Páduai Szent Antal képe. A szentély bal oldali képe Árpád-házi Szent Margitot ábrázolja. Az Árpád-házi királyok törzsének egyik legszebb hajtása, a középkori aszkézis egyik legtökéletesebb megvalósítója volt Margit. A szentély három ablakának ábrázolása alatt középen keresztmotívum található, míg a két oldalablak alján a grófi család címere. Az eredeti főoltár a szentélyben haraszti kőből készült. Ugyancsak haraszti kőből faragták az alsótemplom baldachinos oltárát is. A templom többi oltára fából készült. A szentélyből elindulva a templom déli mellékhajójába érünk. Itt található a Jézus Szíve-oltár. Oltárképe olajfestmény, egyidős a templommal, szerzője ismeretlen. A 140 x 320 cm-es vásznon Jézus látható, amint a földgömbön áll szeretettől lángoló szívét mutatja, amely annyira szerette az embereket, hogy önmagát adta értük. Az első ablak Szent Józsefet ábrázolja. A mellette levő ablak Assisi Szent Ferencet ábrázolja. A mellékhajó középső ívének ablakpárosa Jézust ábrázolja, amint lángoló szívét mutatja, továbbá a Jézus Szíve tisztelet elindítóját, Alacoque Szent Margitot. A következő ablak Szent János apostolt és evangélistát ábrázolja. Ez az ábrázolás nem a megszokott szimbólummal, a sassal mutatja, hanem úgy, hogy melle
előtt egy kelyhet tart. A mellett levő ablakon Szent Rozália képe van. A templom északi mellékhajójának keleti végében van a Mária-oltár. A 140 x 320 cm-es oltárképet Závory Zoltán szilsárkányi festőművész festette 1987-ben. A kép a Magyarok Nagyasszonyát ábrázolja karján a gyermek Jézussal. Előtte térdel az első magyar keresztény család: Szent István király, Szent Imre herceg, Boldog Gizella. A magyar szentek koszorúját a következő ablakon Árpád-házi Szent Erzsébet képe zárja. Az északi hajó két középső ablaka is összetartozik: Máriát mint a Rózsafüzér Királynéját látjuk. Barat Szent Zsófia a következő ablak képe. Életéről annyit tudunk, hogy Jézus Szívének tisztelete mellett férfias erély és bölcsesség párosult benne. Az utolsó ablak Szent Ágoston püspök-egyháztanítót ábrázolja. Az északi mellékhajó nyugati végében van a grófi kastély kápolnájának fehér márványoltára, amely 1951-ben került a templomba. Az oltár felett látható az a Fájdalmas Szűzanya-kép, amely még a régi lebontott templomból való és a Mária-oltár képe volt. Valójában Pieta-kép, a Szent Szűz ölében tartja halott fia testét. A kis kerek torony alatt van a szentsír-kápolna, a Pieta szobrával. Itt található a keresztelőkút, amelynek alapja nyolcszögletű, négy oszlopon álló félgömb, haraszti mészkőből faragták és csiszolták. A fedő félgömb bronzdomborítás egy bárány alakjával. A félgömb felirata: Én megkeresztellek téged; az alsó félgömbön pedig: Az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében! A keresztúti stációképek Prokopp Péter Rómában élő magyar pap-festőművész olajképeinek reprodukciói. Az orgona a Rieger Orgonagyárban készült (Opus 1972). Két harang van a toronyban. A nagyharang 360 kg, öntette Ivánc község közönsége. Öntötték Seltenhoffer Frigyes és fiai harangöntő gyárában, Sopron – 1929. Felirata: Zengő szavad zúgjon hegyen-völgyön át. A kisharang 120 kg. Szent Miklós és Szent Fülöp tiszteletére készíttette gróf Sigray Antal 1913-ban. Öntötte Egry Ferenc Kisgejőcön. A templom méretei: hossza 30 m, szélessége a mellékhajókkal 11 m, a főhajó magassága 10 m, a mellékhajóké 6 m. A torony 33 méter magas: téglaépítmény 22 m, sisak 10 m, kereszt 1 m.
A templom látogatható naponta reggel 8 órától az esti istentisztelet végéig (nyáron este 8, télen este fél 7-ig).


komment

Gomora Szodoma Technika alapján a Végső Időkbe

2017. augusztus 08. 15:55 - Andre Lowoa

140 bejegyzéssel, lényegében készen várja azokat, akiknek szólhat, címkézni felesleges, kategóriák meg készen...

Sajnos, telhetetlenek vagyunk, mindig több kellene. Emelkedik az életszínvonal, és emelkednek az igények. Pedig Jézus világosan megmondja, nem a vagyonnal való élésben van az embernek a boldogsága. Nagy tévedés, ha azt hisszük, hogy a vagyon, a sok, a még több, a szebb lakás boldogít. Jézus szerint az aggodalmaskodó ember számára egyetlen orvosság van: “Csak keressétek az Isten országát, és ezek mind megadatnak néktek.” Isten most azt tanácsolja, hogy indulj el Őt keresni. Amint ezt teszed, eléd jön az Atya. Jézusban testet öltött az Isten, lejött erre a földre, hogy megkeresse aggódó, félő, nyugtalankodó gyermekét. Hadd mondjam az örömüzenetet: Isten országának csak a kapujáig kell menni. Isten országának ajtaja a kereszt. Ott már nyakadba borul az Atya. Ott már körülfonnak az ölelő karok. Sokszor nem a lábainkkal, a szívünkkel kell mennünk. Az elindulás nagyon sokszor imádkozást jelent. Az imádkozás pedig célba érkezést. Akarsz-e odaérni a kereszthez? Akarsz-e odatalálni, ahol beléphetsz a mennyek országába egy életre, egy örök életre?

komment

Rendkívüli: Megindult az invázió? 19 egységből álló amerikai flotta indult Észak-Korea partjai felé?

2017. augusztus 08. 08:50 - Andre Lowoa

https://www.youtube.com/watch?v=ayOieYRemm0

 

Nemrég került fel a netre egy olyan videó, ami alapjaiban változtathatja meg a világot, melyben élünk, mivel ez egy végső reveláció arra, hogy mik is valójában Észak-Korea szándékai.

Észak-Korea ugyanis nukleáris háborút akar. Egy olyan globális háborút, melybe az összes nagyobb szuperhatalom részt lesz köteles venni, hogy ne alakuljon ki káosz a térségben.

Észak-Korea egy hatalmas, 19 hajóból álló partraszálló flottával találta magát szemben, és a jelek szerint - valamint a videó tanulsága szerint - bármikor, bárhol bevethető.

Trump ugyanis gyakorlatilag megtámadta Észak-Koreát, mivel az nukleáris robbanófejjel rendelkezik.

Kim Dzsongun hatalma egyre nő, és ámokfutása is valósággá válhat. A rögeszméje, hogy nukleáris háborút indít a világ ellen, és az aggaszt ebben az, hogy a szakértők és elemezők szerint hamarosan óriási csapást lehet képes mérni Amerikára is.

Az utóbbi években rohamosan nőtt Észak-Korea hadi technológiájának fejlettsége, és már lőttek fel olyan töltetet, mely elérhette volna Amerika partjait. Vagyis ez nem más, mint egy háború kezdete.

Csupán IDŐ kérdése, hogy Kim Dzsongun mikor tud majd támadást indítani a világ - főleg Dél-Korea, Kína, vagy Amerika ellen.

A helyzet súlyosságát mutatja, hogy Trump maga is megfenyegette Észak-Koreát a mostani fejlemények és kísérletek kapcsán, hogy következményei lesznek, miután kiderült, hogy az ország egy miniatűr nukleáris robbanófej birtokában van.

Donald Trump amerikai elnök a hírre reagálva kijelentette: Észak-Korea „tűzzel és haraggal és olyan hatalommal fog találkozni, amilyet még nem látott a világ”, ha Kim-Dzsong-Un nem hagy fel Amerika fenyegetésével.

Bár egy valódi, hatalmas háborúban valószínűleg alulmaradna Észak-Korea, hatalmas a veszély, mivel ha ők támadnak először, váratlanul komplett városokat irthatnak ki a fellőtt robbanófejekkel. Még az sem biztos, hogy az amerikaiak légvédelmi rendszere meg tudná ezeket éles helyzetben állítani.

Sokak szerint a jelenlegi helyzet hamarosan gyors ütemben fog eszkalálódni, és megkezdődik majd a harmadik világháború.

http://masodikeljovetel.hu/masodik-pecset-harmadik-vilaghaboru

komment
süti beállítások módosítása