Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Lőrinci

2013. június 30. 09:37 - Andre Lowoa

 Szent Anna kápolna

A kápolna 1723-ban épült fel, de csak 1725-ben lett felszentelve. Megépüléséről többféle legenda is tanúskodik. Ezek a történetek az 1722-es zagyvai árvízhez és az 1723-as kolerajárványhoz kapcsolódnak. Valószínűleg mind a két esemény összefügg a búcsújáró hely keletkezésével.
Az egyik történet szerint egy Braxatoris nevű pesti sörgyáros a Felvidék felé utazott szekerével, azonban a megáradt Zagyván lezúduló víz kiöntött és napokig egy kis dombocskára kényszerítette az urat, aki ott ijedtében fogadalmat tett egy kápolna megépítésére…
Más adatok alapján egy Král Vid nevezetű serfőző építtette a kápolnát az 1722-es pestisjárvány megszűntének emlékére. A harmadik legenda egy zagyvarónai birtokos kisfiáról szól, aki egy teknőben csónakázott a Zagyván, majd egy hirtelen felhőszakadás miatt elsodorta az ár. A gyermek csodával határos módon élve vetődött a partra Lőrinci határában, ahol az édesapja hálából egy kápolnát építtetett…
Az idők folyamán a kis kápolna országosan ismert búcsújáró hely lett. Eleinte július 26-án, Szt. Anna neve napját, később a névnapot követő vasárnapot a kápolna körül virrasztással, imádkozva várta a sokszor messziről, gyalogosan érkezett zarándoksereg. A búcsús árusok száma egyre nőtt és a 30-as években elején már sátraikkal alig fértek a kápolna körül; ezért előbb a Libapástra, majd a lőrinci futballpályára lettek irányítva.

Búcsújáróhelyről bővebben: http://bucsujaras.hu/lorinci/index.html



 Szent Mihály templom

Az eredeti templom 1695-ben épült, majd 1775-ben gróf Grassalkovich Antalné késő barokk stílusban építtette újjá. A szószék, a gyóntatószék és a keresztelőmedence copfstílusú.
komment

Szép új világ - a nők férjek, a férfiak feleségek is lehetnek

2013. június 30. 09:35 - Andre Lowoa

Nem kötődik ezentúl a nemekhez a "férj" és a "feleség" szavak jelentése Nagy-Britanniában - így határozott a brit kormány az azonos neműek házasságáról szóló vita során...

A brit közszolgák nem csak az oxfordi értelmező kéziszótár ajánlásait, hanem a több évszázados szóhasználatot is felülírták a döntésükkel, amely azt hivatott tisztázni, mit fognak jelenteni egyes szavak azután, hogy a melegházasság törvényes lesz.

A döntést több oldalról is érték kritikák. Vannak, akik szerint ezzel a kormány csak még jobban összezavarta a fogalmakat, mások azért aggódnak, mert ilyen alapon az "anya" és az "apa" jelentését is el lehetne törölni néhány formanyomtatvánnyal.

A változást ellenző Koalíció a Házasságért nevű szervezet egyik szóvivője így kommentálta a döntést: "Mindig is tudtuk, hogy a kormány bele fog zavarodni, ha megpróbálja újradefiniálni a házasságot. Ez is csak azt mutatja, micsoda nevetséges kavarodást idéztek elő."

Más európai országokban - például Spanyolországban - azzal hidalták át a férj és feleség, illetve az anya és apa fogalmának viszonylagossá válását, hogy "A szülőként" és "B szülőként" különböztetik meg a szülőket. Egyesek szerint ez azonban kissé orwellien hat, a brit döntéshozók ezért úgy döntöttek, inkább gyakorlatilag szinonimává teszik a "férj" és a "feleség" szót.

"A "férj" ezentúl egyaránt vonatkozhat egy azonos neművel házasságot kötő férfira vagy nőre, és egy nővel házasságot kötő férfira is. Hasonló módon a "feleség" szó vonatkozhat egy nővel házasságot kötő nőre vagy két egymással házasságot kötő férfira is" - olvasható a törvény magyarázatában, amely ugyanakkor nem zárja ki, hogy a későbbiekben a házastársak megnevezésének hagyományos módja visszatérjen a törvénykezésbe, olyan módon, hogy a meleg párok férjek lesznek, a leszbikus párok pedig feleségek.

(index)

komment

Hatvan

2013. június 30. 09:06 - Andre Lowoa

 Belvárosi Szent Adalbert templom


A templomépítés előzményei

A város feltehetően egy előkelő személy nevét őrzi a honfoglalás korából. A csornai premontrei prépostság alapító levele Hotvinról tesz említést 1180 körül. Csorna ugyanis a hatvani prépostság filiája volt, az első szerzeteseit innen telepítették át. A hatvani prépostságot Prémontré anyakolostorának halotti megemlékezési könyve szerint Simon bán alapította 1170 körül Antiochiai Szent Margit tiszteletére. Kozák Károly régész szerint lotharingiai mesterek építették épületeit, melyek a mai Városháza helyén állhattak. A külföldi mesterek a hatvani építkezés munkálatainál feltehetően magyar kőfaragókat és kőműveseket is alkalmaztak. A prépostságot Váradhegyfok (Nagyvárad, Oradea, Románia), az első magyarországi prépostság népesítette be szerzetesekkel, akik itt számos oklevelet készítettek. Ez az ún. hiteleshelyi tevékenységük alapvetően hozzájárult a település fejlődéséhez. A prépostság 1332-ben az üresedésben levő egyházak között szerepelt. A plébános jövedelmének tizede 1332-ben 30, majd 1334-ben 15, és 1335-ben 30 garast tett ki. (A környékbeli települések plébániái átlagosan 10 garas pápai tizedet fizettek.) A premontrei rend adminisztrálta a legkorábban 1273-ban említett, Szent Mária Magdolnáról elnevezett, és a vár 1596. évi ostromakor elpusztult templomot. A mai barokk templom valószínűleg ennek a helyén áll.
A kutatások szerint a mecsetböl alakították ki a katolikus templomot 1696-ban. Szabó Máté hatvani postamester (volt ezredes, később kuruc "ezeres kapitány"). Szent Adalbert tiszteletére építtette e templomot. A Rákóczi szabadságharc végén, 1711-ben kelt leírás már a szépen felépített nagy templom orgonáját említi. Egy másik,17l6-os leírás kiemeli a templom boltozatos szentélyét és sekrestyéjét, valamint kőkarzatát. 1726-1733 között az akkori kegyúr, Stahremberg tervezte felépíteni a templom tornyát, de erre nem került sor, mert már düledezett, a váci püspök betiltotta a használatát l746-ban.
A premontrei prépostság címét 1713-ban Berkes András váci nagyprépost és helynök nyerte el, a régi birtokokat sorra visszaszerezve 1723-ban szabad királyi adományozású javadalmas prépostságot alapított, Szent Mihály tiszteletére. E reális prépostság elsőjavadalmasa ő maga lett (közben heracleai címzetes püspökké is szentelték) és végrendeletileg úgy rendelkezett, hogy a mindenkori plébános nyerje el a hatvani javadalmas prépostságot is. A prépostot a király nevezte ki és ezzel egyidejűleg a püspök ugyanazt a személyt plébánosnak. A javadalomba a kincstári megbízott iktatta be, az investiturát, a főpapi jelvények átadását pedig kezdetben az esztergomi érsek gyakorolta. A prépostság kiváltságos volt. Főrendiházi tagságot is jelentett 1884-ig, öltözetében pedig a választott püspökök ruházatát viselték a prépostok. A középkori Szent Margitról elnevezett préposti címet időnként a hatvanitól függetlenül adományozták. A kapucinus szerzetesek Stahremberg hívására telepedtek Hatvanba, 1729-ben. Ők a török időkben rommá lett premontrei monostor helyére kerültek, itt építettek templomot is. A kapucinus rendet II. József 1787-ben megszüntette, ettől kezdve a kolostor épületét előbb egyházi iskolának, majd sóháznak használták. A kolostor melletti kapucinus templomot 1862-ben a görög származású Duza Antal kereskedő vette meg. A következő évben lebontották, és anyagából Kartal községben építettek templomot.

A templom építéstörténete
A Kossuth téri jelenlegi, egyetlen homlokzati tornyú, barokk, római katolikus templomot Grassalkovich Antal építtette a már düledező korábbi pótlására. A kisnemesi származású, ürményi születésű Grassalkovich Antal Mária Terézia bizalmas embere volt. 23 évesen, 1716-ban már kincstári ügyész, 1720-ban udvari kamarai tanácsos és a királyi jogügyek igazgatója, majd 1727-ben az újszerzeményi bizottságnak elnöke. 1731-ben királyi személynök, 1736-tól báró, majd 1743-tól gróf, 1748-tól a magyar királyi kamara elnöke. A budai várpalota építését, valamint a királynő pozsonyi építkezéseit is rábízták. Hatalmas vagyonra tett szert és a birtokain sikeresen gazdálkodott. Befolyó jövedelmeinek nagy részét mecénási tevékenységre fordította, ennek máig fennmaradt emlékei: számos barokktemplom (32 db) és kastély (12 db). A hatvani uradalmat az 1730-as években szerezte meg, építkezéseivel fokozatosan kialakította a város barokk arculatát.
Az 1751-1757 között barokk stílusban épített templomot, Oraschek Ignác és Jung József építészek alkotását, préposti és egyben plébániatemplomként 1757. április 23-án, - Szent Adalbertnek,a templom védőszentjének napján - szentelte fel gróf Migazzi Kristóf bíboros, váci püspök. A jelenleg ugyancsak műemléki védettségű plébániaház préposti lakként épült 1750 táján. Ekkor Maszár András a prépostplébános, aki anyagilag is hozzájárult a templom építéséhez. Az építkezéshez középkori kőtöredékeket is felhasználtak a mesterek (az egyik ilyen kőtöredék az 1950-es években került elő, az új körfolyosó építésekor elbontott jobb oldali szentélyfal lábazatából). A templom nagyon meredek fedélszékű tetőzete zsindellyel volt fedve. A torony hagymasisakját is eredetileg zsindellyel, majd e század elejétől bádoggal fedték. Legutoljára az 1950-es években Csík József prépost újította fel a templomot. A zsindely-héjazatot palára, a hagymasisak bádogozását vörösrézre cserélve fel. A templombelső terének átrendezése, újrafestése Leszkovszky György az Iparművészeti Főiskola professzora - tervezésévei történt. A főoltár mögötti falsíkon Szent Adalbert alakját, valamint a szentély mennyezet freskóit 1956-ban készítette Döbrentey Gábor.

A templom leírása
A szimmetrikus elrendezésű templom főhomlokzatát a háromszoros falpillérekkel övezett középrizalt ívesen tagolja. Hagymasisakban végződő óratorony magasodik a főhomlokzat felfutó tengelyében. A három falmezöre tagolt homlokzat középső része foglalja magába a szegmentíves kaput.
A templom belsejét legszemléletesebben Kálnáné Ádám Anita, a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola hallgatója írta le a "Vizuális és társművészetek kifejezési lehetőségeinek összevetése (Szeged, 1989.)" című szakdolgozatában. A plébánia tulajdonában őrzött kézirat szerint: "A főbejáraton belépve nagyon szép és feltűnően tágas templomtér tárult a szemünk elé. Jobbra és balra egy-egy oldalkápolnát pillanthatunk meg. (Lourdesi és Pieta kápolnák) A nagy fesztávú templomhajón tulajdonképpen három igen mély csehsüveg boltozat ívelődik át:" A boltozat előreugró pillérei a templombelsőt 3-3 részre osztják. A boltíveket tartó oszlopokon egymás mellett több, finoman előreugró szabályos és arányos szerkesztésű pilaszter sorakozik. Fejezetük kompozit oszlopfő, rokokó elemekkel tarkítva. Erre épül a gazdag profilú, több tagozatból álló, lendületesen ívelődő főpárkányzat. A főpárkányzat a templomhajó mindkét oldalán ritmikusan hullámzik végig. A varázslatos szépségű szentélyt egy erőteljes diadalív nyitja. Ennek közepét díszíti a Grassalkovich-család stukkó címere. Az evangélium- (bal) oldalon, a diadalív homorú síkjában van elhelyezve a XVIII. század közepéröl való barokk szószék. A szentélyt záró felületet egy-egy freskó tölti be, amelyet Döbrentey Gábor festöművész 1956-ban készített el. A jelenet Szent Adalbertet ábrázolja, amint bencés papok között, egy földnyelven állva prédikál. Hallgatói között az evangélium-oldalon Szent István és Boldog Gizella, valamint Szent Imre, István és Gizella között egy dajka, a lecke- (jobb) oldalon pedig egy magyar család látható. A háttérben a Zagyva folyó völgye, a templom sziluettje, és a Mátra vonulata jelenik meg. A szentélyt lezáró kupola tér freskóján a Szentháromság barokk-kori ábrázolása látható, Magyarország Nagyasszonyával.
A főoltár testének két oldalán egy-egy volután adoráló angyal térdel, a főoltár közepén, a szentségház ajtaján dombormű ábrázolja a feltámadt Jézust, amint az emmausi tanítványoknak kenyeret oszt.
A szentélynek háttal, a 19,5 m hosszú és 15,5 m széles, impozáns látványt nyújtó, monumentális hatású templomhajó másik végében, a bejárat fölött, a karzaton áll a homlokzati ablak mellett a megosztott orgonatest. A szentélyből kifelé haladva az evangéliumoldalon a XVIII. századi Szent Kereszt oltárképet láthatjuk. A nagyméretű táblakép festője ismeretlen. Szemben a leckeoldalon Nepomuki Szent Jánost jeleníti meg Jakobey Károly 1881-ben festett műve. A mártír szent a cseh királynő gyónását hallgatja, a baloldalon a király leselkedik. A jobb sarokban egy angyal jegyzi fel a történteket, középen egy allegórikus, hallgatást parancsoló női alak áll. A képen egy, a vértanúság pálmáját tartó angyal Nepomuki Szent János felé tekint.
A leckeoldalon a hajó középső szakaszában áll a XVIII. századi barokk Szűz Mária-oltár, melynek középső részét id. Lucas Cranach: "Mária a keresztények segítsége" című festményének másolata tölti ki. (Az eredeti festmény Passauban található meg. Ez a Mária ábrázolás szerepelt a magyar hadilobogókon a török háborúk idején.)
Az oltár hátépítmény két oldalán, a képtől jobbra-balra a mecénás Grassalkovich házaspár védőszentjeinek szobra, Páduai Szent Antal és Nagy Szent Terézia áll.
A szemközti evangélium oldalon Szent József-oltára áll. A szimmetria kedvéért készíttette 1958-59-ben Csík József prépost Ocsovai Józseffel. Az oltár központjában Szent József alakját ács és asztalos attribútumokkal ábrázoló festmény Kontuly Béla alkotása. Az oltár két oldalán álló barokk szobrok Szent Pál és Judás Tádé apostolokat ábrázolják. A templomhajó két utolsó fülkéjébe egy-egy copf stílusú gyóntatószéket helyeztek el. A stációképek Takács István mezőkövesdi festőművész alkotásai.
A templom legértékesebb berendezési tárgyait a szentély szlavón tölgyből készült, hátépítményekkel kiegészített stallumja, valamint a templomhajó négy padtömbjének első tagjai alkotják. Ezeket 1762-ben Schwerer József asztalos és Speth Ferenc fafaragó készítették a pécsi székesegyház számára. A hatvani templom részére 1882-ben Krenedits Imre prépost vásárolta meg e mestermunkákat. A negyedik hátépítményt - amely előtt a préposti szék nyert elhelyezést - ormán, középen a hatvani prépostok címere és szélről két faamfóra díszítik. Ennek a hátépítménynek készítője Ocsovai József helyi fafaragó asztalos. Munkája 1957-ből való. A templom keresztelőkútját vörös márványból faragták, teljesen megegyezik a gödöllőivel. Az aranyozott kovácsoltvas falikarokat Kittlinger Kálmán ötvös alkotta 1956-ban.

A plébániaház
Az 1750 táján épült plébániaházat Grassalkovich Antal eredetileg földszíntes épületnek építtette, de még a XVIII. században emeletessé alakították át. A külsőleg egyszerű épület főhomlokzata öttengelyes, a bejárati homlokzata hattengelyes.
A plébániaház első "gazdája", Maszár András prépostplébános anyagilag is hozzájárult a plébánia fellendítéséhez, halálakor pedig 600 forintot hagyott a parókiára. A plébániára 1794-től ugyancsak sokat áldozott - a saját vagyonából - Stettner Bernát prépost-plébános. Stettner - aki jog- és vallástudós, Heves, Nógrád és Csongrád vármegyék táblabírája is volt - kezdte el írni a plébánia Historia Domusát, az 1803. évi pestis idején pedig segítséget és vigasztalást nyújtott a lakosságnak. A plébániaházat több alkalommal tatarozták: 1847 októberében Horváth Mihály prépost (a későbbi püspök és kultuszminiszter, történész) festtette újra az épület falait, ablakait, ajtóit sőt: az emeleten lévő nagyobb helyiséget "a magyar történelem nevezetesebb eseményeit" ábrázoló falfestményekkel is feldíszítette. (Ezeket a Bach-korszakban levakarták. Dr. Pálos Frigyes prépost-plébános közlése szerint a közelmúltban a falakat alaposan "megkutatták" egy festőművész közreműködésével, de nem sikerült a falfestmények nyomára akadni.) 1905 májusában renoválták a plébániaházat, majd hamarosan bevezették az áramot, és bekapcsolták a telefont is. Ekkor Odray Coelestin prépost - aki műszaki téren hírnévre tett szert - 10 év alatt elkészített egy villamos órát, mely nemcsak a prépostiak, hanem egész Hatvan büszkesége volt. Ez hang- és bábjátékkal jelezte az időt, volt rajta csillag térkép, öröknaptár, ébresztőszerkezet, fonográf, egy aneroid barométer, egy nedvességmérő, egy orvosi célt szolgáló "villanyerőgép", egy telefon és egy "kémszerkezet", mely lefotózta, és lövéssel elriasztotta a tolvajt. (Ez a csodakészülék sincs már meg.)

A Szent Sebestyén fogadalmi emlékmű
A Kossuth téren, a plébániatemplom mellett látható Heves megye egyetlen szabadban álló barokk emlékműve, a Szent Sebestyén oszlop. Az 1739 áprilisában kitört, 1740. január 20-ig tartó és 568 személy (köztük a 45 éves prépost, Palics János és más papok) életét követelő pestisjárvány túlélői állíttatták hálából. Szent Sebestyén Diocletianus (284-305-ig) császár testőrtisztje volt. A kereszténysége miatt a császár kihallgatta és fához kötözve nyilakkal lövette. E kínzatása miatt lett Sebestyén pestisszent, mert a pestisjárványokat a középkori ember az Isten pestisnyilakkal küldött büntetésének fogta fel, és ezektől Szent Sebestyén közbenjárására remélt megmenekülést.
A hatvani emlékművet (mely az ország egyik legkorábbi ilyen vonatkozású alkotása) eredetileg a régi Kálvária temető előtti téren állították fel, a járvány áldozatainak tömegsírja közelében, majd 1846-ban a plébánia előtti térre helyezték át. Jelenlegi helyére 1971-ben került, ez alkalommal a szoborcsoport alakjait rossz állapotuk miatt kicserélték másolatokra. A Hatvany Lajos Múzeumban találhatók az eredeti szobortorzók.
Az emlékmű alapzatába a következő szöveget helyezték el: "Hálából emelte a piacon a hatvani nép a három személyű Egyisten, a Boldogságos Szűz Mária, és Xavéri Szent Ferenc, Szent Rókus, Szent Rozália, főleg pedig Szent Sebestyén tiszteletére, hálaadásul, hogy megszabadította a veszedelmes pestistől, és hogy a jövőben az ilyen rossztól védje meg. 1740. május 30."
Az emlékirat egy példánya megmaradt a hatvani kapucinusrend Historia Domesticajában. Doktay Gyula, a Hatvany Lajos Múzeum első igazgatója szerint feltételezhető, hogy az emlékmű eredeti szobrait Jäger Antal pallér édesapja, Jäger János Henrik budai kőfaragó mester műhelyében készítették.
Az emlékművet a legprecízebben Doktay Gyula írta le. A Hatvany Lajos Múzeum tulajdonában levő kézirata szerint: "A szoborcsoportot egy igen széprajzú és arányú négyzet alapidomú (4,43x4,27 m) szalag fonatos kő mellvédfal zárja körül.. Négyzetes kőkorlátalapból emelkedik ki a szoborcsoport posztamense, mely oldalt kissé megnyúlik, hogy helyet kapjon a két rajta álló szent szobra. A posztamens 25 cm magas profilált talapzaton áll. Középen egy tükörrel díszített, 69 cm magas pillér emelkedik, melynek első oldalán Szent Rozália reliefje van. Az ellenkező oldalon. ...latin nyelvű felírás olvasható, mely megmagyarázza a nézőnek az emlékmű keletkezésének okát, és építésének évszámát tünteti fel, majd azt, hogy később helyezték át a mai helyére. Kétoldalt a posztamens megkeskenyedik. E megkeskenyedett részt, melyen a szobrok állnak, mindkét oldalon egy-egy díszes konzol tartja, melynek körét palmettás dísz tölti ki. Oldalt, felül hármascsigás kiképzést kapott a konzol, fölötte virágdísszel. Az egészet posztamenst egyetlen profilált, 22 cm vastag kőlap fedi. Ezeken áll a két pestistől védő szent, jobbra Szent Rókus ...mellette ... az oszlop bal oldalán, a mostani szent Adalbert püspököt ábrázoló szobor helyén állt Xavéri Szent Ferenc szobra. Sokáig egy durva faragású, vörösesszürke terméskődarab helyettesítette a szent ismeretlen szobrát. Hatvany Irén bárónő az emberi alakot alig formáló követ a 30-as évek elején eltávolíttatta és helyébe a mostani Szent Adalbert szobrot faragtatta ... (a szobor) elkészülte után került elő Révész József, volt hatvani rendörkapitány kutatása eredményeként a Máriabesnyőn levő hatvani kapucinusrend Historia Domusa (Háztörténete), amiből kétséget kizáróan kiderült, hogy a bal oldali szobor Xavéri Szent Ferenc volt. Középen tengelyben áll az alacsony lábazaton nyugvó oszloptörzs. ...a 260 cm magas oszloptörzs nyaktaggal ellátott, szép szarvasfejezetű kapitelben végződik. A kapitelen áll ... Szent Sebestyénnek a szobra."
A két évszázadot átélt szoborcsoportozat alakjait, az oszloptörzset erősen megrágta az idő vasfoga, legjobban a szalagfonadékos kőkorlát állt ellen és ízelítőt ad az emlékmű egykori szépségéről. Dr. Pálos Frigyes prépost-plébános a hatvani pestisoszloppal, és a hozzá fűződő jeles dátummal kapcsolatban a következő gondolatainak adott hangot: "A történelem arra való, hogy az ember ne felejtse el a gyökereit. Szent Sebestyén napján arra is gondolnunk kell, hogy egy félig kihalt város lakóinak közös akaratából néhány hónap alatt emlékművet állíttattak. Példaértékű tett ez a mai ember számára is, aki sokszor szánt szándékkal pusztítja meglévő értékeit, s képtelen azokat megbecsülni."

Forrás : Demény-Dittel Lajos




Újvárosi
Szent István király templom

Az újhatvani templom és kolostor

A Rákóczi út és a Bajcsy-Zsilinszky út sarkán áll az újhatvani neobarokk római katolikus templom, amelyet 1929. augusztus 20-án, Szent István tiszteletére szenteltek fel. 1931-ben építették hozzá a kolostor épületét, melybe ferencrendi szerzetesek telepedtek.

A 48 tervrajz közül a nyertes Írsik László építészmérnök, műegyetemi tanár pályaműve lett. A templomépítő bizottság építési pályázatot is hirdetett, melyen a hatvani Ring-cég lett a nyertes. Írsik László, mint építési felügyelő kikötötte, hogy minden építőanyagot, csak az ő előzetes vizsgálata után használhatnak fel.

A nagy gonddal épített egyhajós, egyetlen homlokzati tornyú templom öt boltszakaszos részre oszlik. Az egész épület egy hatalmas betongyűrű. A belső mennyezet, a pillérek és az épület földalatti összekötései mind betonból készültek.

A templom főoltárát is Írsik László tervezte. A főoltárképen Szent István Szűz Máriának felajánlja az országot (Benczúr-másolat). A két mellékoltár és a neobarokk berendezési tárgyak a ferencesek pécsi műhelyéből származnak. A mennyezetfreskót Márton Lajos alkotta 1937-ben. (Ún. Botticelli-technikát alkalmazott műveinél: ő festette a váci szeminárium teológiai kápolnáját is). A főoltár feletti freskó középen a szentélyben Krisztus királyt, mint Pantokratort ábrázolja. A jobb(vagy lecke) oldalon Szent László, a baloldalon (evangéliumi) Szent Margit látható.

A diadalív középen isten bárányát ábrázolja. A jobb oldalon angyalokat és egy ferences barátot, a baloldalon Bayroni Szent Pascalt és egy bárányt láthatunk.

Az első boltmező közepén Szent István felajánlja Szűz Máriának a koronát, a jogart és az országalmát. A jobb oldalon Szent Imre látható Szent Gellérttel, őket cserkészek követik zászlókkal. A bal oldali freskón egy körmenet: elöl Máriás lobogó, mögötte ferences szerzetesek a Szent Jobbot viszik.

A második boltmezőben középen az órát ábrázoló napszimbólumnak kialakított szellőzőrácsot angyalok veszik körül. A jobb oldalon Szent Ferenc a baloldalon Szent Erzsébet áll árvákkal, a freskó sarkában pedig egy koldus látható.

A harmadik boltmező közepén "IHS" szimbólum, körülötte szárnyas szívek. A jobb oldalon háttérben az országház magasodik, az előtérben a párnára helyezett Szent Korona előtt térdel egy dolmányos magyar főúr, ez a fiatal utolsó apostoli magyar király IV. Károly, akit 2004. októberében boldoggá avatott a pápa. Ez a festmény a 30-as években kivételesnek volt tekinthető. Őt két oldalról magyar főurak, katonák, és a köznép veszi körül. A másik oldalon a Szent Péter bazilika sziluettje látható, előtérben II. Pius pápa és udvartartása valamint egy ferences barát áll.

A negyedik boltmezőben középen a szellőzőnyílást rejtő felhőzeten az angyalokkal körülvett Jézus áll, egyik kezében kenyeret a másik kezében rózsát tart. A jobb oldalon angyalok hozzák Jézustól a kenyeret Páduai Szent Antalhoz és szegényeihez. A bal oldalon látható Lizieuxi Kis Szent Teréz, aki felé puttók viszik a rózsát Jézustól.

A mellékoltárok szobrait Máriahegyi (Krausz) János pesti mester alkotta. A jobb oldali, fából készült "Jézus Szíve" oromzatán levő képre Szent Ferenc stigmatizációját festették. A másik oldali Mária-oltáron egy fából készült Mária szobor áll. A 12 csillaggal körülvett Szent Szűz a földgömbön állva egy kígyóra tapos. Ezen az oldalon látható egy fából készült Szent József szobor is.

A templom színes üvegablakai Palka József budapesti üvegfestő művei. A baloldalon az oltártól sorolva: Szent Klára, a Szeplőtelen Szűz, Szent Erzsébet, Szent Margit, Boldog Kinga és Kapisztrán János, a jobboldalon Bayroni Szent Pascal, Szent József, a stigmatizált Szent Ferenc, Szent László és Szent Imre képei. A színes üvegablakok és Márton Lajos freskói jó hangulatot keltő, kellemes templommá varázsolják a főleg betonból álló építményt.

Az épülettömb (a templom és a kolostor) nagy kárt szenvedett az 1944. szeptember 20-i bombázáskor. Hatalmas tűz pusztított a kolostor épületében, az egész berendezés oda égett. A templomnak a teteje égett le, de megsérültek a freskók is. A templombelső részét Dénes Jenő restaurálta.

A helyreállítási munkák után hónapokig tanítás folyt a kolostorban. A gimnázium épületében hadikórházat rendeztek be, ezért az újhatvani gimnazisták és polgári iskolás tanulók a kolostorba jártak tanulni. A kolostor szerzetes lakói hittant tanítottak, énekkart szerveztek, a szegények számára adományokat gyűjtöttek és szerény körülmények között éltek. Hatvanban rendezték meg 1947. június 7-8-án az Eucharisztikus Napokat, melynek egyik rendezője Páter Dr. Zentai Marcellin rendfőnök volt. Őt Kriszten Ferenc követte a rendfőnöki székben, amikor 1950. június 19-én megjelent az államvédelmi hatóság, hogy kitelepítse a szerzeteseket. A védelmükre kelő híveket is elhurcolták: " A FÉRFIAKAT RECSKRE ÉS MÁS INTERNÁLÓ TÁBOROKBA, CSALÁDJUKAT A HORTOBÁGY TANYAVILÁGÁBA" - olvashatjuk a 40 évvel később avatott emléktáblán.

A kolostor később kollégiumként működött, melyért jelképes bért fizettek az egyháznak.

2001. augusztus 20-án avatták fel a templom előtt Szent István szobrát.

komment

Melegekre támadtak Szentpéterváron

2013. június 30. 09:05 - Andre Lowoa

Demonstráló melegjogi aktivistákat támadtak meg ellentüntetők Szentpéterváron szombaton. Gumibotos rendőrök fékezték meg az erőszakot, és több tucat embert őrizetbe vettek. Az orosz parlament alsóháza június 11-én fogadta el a homoszexuális "propagandát" tiltó törvényt, amely bírálói szerint gyakorlatilag megfosztja a gyülekezés jogától a melegeket és leszbikusokat, és bárkit bíróság elé lehet állítani, ha nyilvánosan támogatásáról biztosítja a homoszexuális embereket.

A törvény elleni tiltakozás jegyében meghirdetett demonstráción mintegy százan vettek részt a paloták városában, s nagyjából ugyanennyi ellentüntető rontott rájuk, tojásokat, köveket és füstfáklyákat hajigálva.

Az úgynevezett nem hagyományos szexuális kapcsolatok fiatalkorúak körében való "népszerűsítését" tiltó, a büntetési tételeket jelentősen szigorító törvényt már aláírta Vlagyimir Putyin elnök.

Oroszországban csak 1993-ban, két évvel a Szovjetunió szétesése után szűnt meg a homoszexualitás mint bűnügyi tényállás, a melegeket azonban továbbra is megbélyegzik.

Hivatalos adatok nem állnak rendelkezésre a leszbikusokat és melegeket sújtó bűncselekményekről, de egy, az interneten tavaly elvégzett felmérés során a megkérdezett 900 meleg, leszbikus, biszexuális vagy transznemű személy 15 százaléka mondta azt, hogy az előző tíz hónap során legalább egyszer fizikailag bántalmazták.

Az Európa Tanács és az Európai Unió is elítélte az orosz törvényt, amely Catherine Ashton, az unió külügyi főképviselője szerint megbélyegezhet egyes csoportokat és egyéneket, diszkriminációhoz vezethet, és ezért ellentétes az Emberi Jogok Európai Egyezményével. Ashton felszólította az orosz hatóságokat, hogy tartsák tiszteletben nemzeti és nemzetközi kötelezettségeiket a diszkriminációmentesség, a gyülekezési és szólásszabadság tekintetében, hogy ezekkel a jogokkal mindenki szabadon élhessen.
Index



Meleg rendőrök és katonák is vonultak a London Pride Parade-en

Százezrek vettek részt szombaton a London Pride felvonuláson. Az éjszakába nyúló rendezvény hivatalos szervezője a Pride in London nevű, jótékonysági egyesületként működő, önmagát adományokból fenntartó csoport, amelynek meghirdetett fő célja a sokszínűség elfogadtatása, a jogegyenlőség biztosítása, a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű közösséggel szembeni előítéletek és diszkrimináció felszámolása.

A szervezők szerint a népünnepély jellegét öltő, karneváli hangulatú felvonulás az utóbbi egy évtized legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye volt. A menet a Baker Streetről az Oxford Streeten, a Regent Streeten, a Piccadillyn és a Trafalgar-téren át a kormányzati intézményeknek otthont nyújtó Whitehallig haladt.
http://index.hu/k...parade-en/
komment

Ács-Bábolna-Nagyigmánd

2013. június 30. 08:07 - Andre Lowoa

ÁCS Szűz Mária templom


BÁBOLNA
Nepomuki Szent János-templom

A középkori templom helyén épült a XVIII. század elején.




 NAGYIGMÁND Szent Mihály templom

A templom a középkorban épült, 1747-ben kapták vissza a reformátusoktól, 1747-1748-ban gróf Esterházy József felújíttatta. 1775-1776-ban a templomot megnagyobbították, ekkor épült tornya is. 1875-ben a tornyát megkisebbítették.
komment

Tata

2013. június 30. 08:01 - Andre Lowoa

Kapucinus Szent Imre-templom

A templom 1746-ban épült.




 Szent Kereszt felmagasztalása templom

A templomot Eszterházy Ferenc kegyúr építtette. A templom alapkövét 1751-ben tették le (építész: Franz Anton Pilgram), több évi szünet után az építkezés csak 1770-es években folytatódott az eredeti tervek átalakításával (építész: Fellner Jakab). 1784-ben szentelték fel. 1854-ben, 1885-ben 1910-ben tatarozták.
komment

Környe

2013. június 30. 07:53 - Andre Lowoa

Környebányai misézőhely


 Vízkereszt templom

A templom 1865-66-ban épült, Ybl Miklós tervei szerint. Az előző templom, melyet Fellner Jakab épített, tűzvészben megsemmisült 1841-ben.

Anyakönyvek: 1746-tól
Historia Domus: –

A győri egyházmegyétől 1993-ban került egyházmegyénkhez.

komment

Oroszlány

2013. június 30. 07:52 - Andre Lowoa

 Munkás Szent József templom

Sokáig 1876-ban épült, 1958-ban kibővített kápolnája látta el a plébániatemplom feladatait. Mai templomának építése 1995-ben fejeződött be. A templom tervezője Ripszám János építész. A templomegyüttes a templomból, a hittanteremből és a plébániából áll. Kivitelezője a siófoki Henico Kft. Benedikálása 1994 végén történt. A templom faragott feszületét és keresztelőkútját Baracza Szabolcs készítette. A templom melletti toronyban egy 180 kg-os Szent József harang és egy 60 kg-os Szent Mihály harang van. Mindkettőt Gombos Miklós harangöntő készítette őrbottyáni műhelyében.

Anyakönyvek: 1952-től Historia Domus: 1994

A győri egyházmegyétől 1993-ban került az egyházmegyéhez.




Ófalusi
Szent József kápolna

  A kápolna 1876-ban épült.
komment

Tatabánya

2013. június 30. 07:51 - Andre Lowoa

Újvárosi Istenanya kápolna

A katolikus iskola területén 2003-ban lett kialakítva a kápolna.


 Körtvélyespusztai kápolna

Az 1830. évi vizitáció szerint 1815. július 17-én bízták a pusztát a felsőgallai plébános gondjaira. A vizita (egyházmegyei ellenőrzés) leírása szerint egyórányi gyaloglásra fekszik Ober-Gallától a Vértes erdeiben. Az uradalom szívesen adott fuvart, valahányszor a plébánosnak ott teendője volt. Az erdei temetőhöz is az uradalom jelölte ki a telket 1817. augusztus 5-én. Szántó György apát, kerületi esperes, ünnepélyes keretek között áldotta meg a bejáratnál lévő hatalmas fakeresztet. A legutolsó feljegyzésekből az is kitűnik, hogy a kis harangláb új harangot kapott 45 forint értékben. A korabeli források szerint ennek helyén épült fel az 1900-as évek elején a kiskápolna.



 Kertvárosi Szent Erzsébet templom

  A templom 1989-ben lett felszentelve.



 Alsógallai Szent Gál templom

Anyakönyvek: kereszteltekről 1800-tól, házasultakról 1801-től, megholtakról 1807-től
Historia Domus: 1986-tól

A győri egyházmegyétől 1993-ban került egyházmegyénkhez.


 Óvárosi Szent István király templom

Anyakönyvek: 1903-tól
Historia Domus: –

A győri egyházmegyétől 1993-ban került egyházmegyénkhez.



 Alsógallai Szent István templom



 Bánhidai Szent Mihály templom

A templom 1885-ben épült.

Anyakönyvek: megholtakról 1716-tól, kereszteltekről 1719-től, házasultakról 1732-től.
Historia Domus: 1930-tól

A győri egyházmegyétől 1993-ban került egyházmegyéhez.



 Felsőgallai Szűz Mária neve templom

Anyakönyvek: 1742-től
Historia Domus: 1890-1910, 1994-től

A győri egyházmegyétől 1993-ban került egyházmegyénkhez.

komment

Nagykáta-Tápiószele

2013. június 30. 07:43 - Andre Lowoa

 NAGYKÁTA Szent György templom

A középkori alapokon álló barokk templom építése 1745-50 között történt, de a XX. század elején új szentéllyel és mellékhajókkal bővítették. Belső festése is ebből az időből való.
A neobarokk átalakítás nyoma a főhomlokzaton sávos vakolatdíszítés formájában jelentkezik. A háromhajóssá bővített belső a századfordulón nyerte el különféle boltozású tereit. Főoltárát művészi értékű szobrok díszítik (Szent György, Szent Péter és Pál). A XIX. század elején készülhetett a keresztelőkút és a szószék - igényes barokk alkotások.



 TÁPIÓSZELE Kisboldogasszony-templom

A középkori templom maradványának felhasználásával több lépcsőben épült a Kisboldogasszony tiszteletére szentelt templom. Szentélye gótikus, XIV. századi eredetű, hajója barokk, XVIII. századi.

Jelentősebb átépítést 1746-ban, 1895-ben, és 1935-ben ért meg, majd oldalhajókkal bővítették. A háromhajós belsőben copf, illetve késő barokk berendezés látható.
komment

Nagykőrös

2013. június 30. 07:42 - Andre Lowoa

 Szent László templom

A templom 1782-88 között épült, magasba szökő, gazdagon díszített toronnyal. Főhomlokzatát hatalmas timpanon és földig futó tagozott lizénák hangsúlyozzák.
Dísztelen oldalhomlokzatait csak a latinkereszt alaprajznak megfelelő homlokzati lépcsőzés osztja. Belső berendezése is copfstílusban készült.
komment

Törtel-Abony

2013. június 30. 07:42 - Andre Lowoa

Törtel




 Szent István király-templom

A Szent István király tiszteletére szentelt katolikus templom 1773 és 1785 között épült barokk stílusban, a homlokzat síkjából kissé előrelépő toronnyal, szegmentíves szentélyzáródással.
A csehsüveg-boltozatos belsőben a főoltárt Sperer Mihály készítette 1800-ban. Szent Istvánt ábrázoló oltárképe a XIX. század közepéről való. A templomot az idők folyamán erősen átépítették.

Az országosan is ismert dal, "Sej, Nagy-Abonyban csak két torony látszik" kezdetű, idézi templomunkat. A Szent István római katolikus templom tornya az egyik (mint legmagasabb) torony; a másik a református templomé, a harmadiknak (ti. a zsinagógának) nincsen tornya.
A templom Sztranovszki János plébános kezdeményezésére épült, az alapkövet 1773 júniusában tette le Szentmártoni Ferenc kerületi esperes.
A Szeplőtelen fogantatás oltára, valamint a padok, Vácról kerültek ide, a piarista templomból, 1787-ben.
1795-ben Sebestyén János plébános szószéket készíttetett.
Bodonyi Miklós esperes nevéhez fűződik a főoltár és a szentély elkészíttetése 1800-ban, majd a mellékoltároké 1801-ben; ugyanezen évben épült fel a parókia.
1825-ben sor került a templom épületének jelentősebb renoválására, majd 1912-ben Lévai Mihály püspök újíttatta fel ismét. (Lévai Mihály 1900-ban került Abonyba plébánosnak.) Az ő idejében festette a mennyezeti freskókat Thury Gyula, s készült el a Szentsír-kápolna.
A II. világháború idején bombatalálat érte a templomot és a parókiát is.
A templom belső felújítására 1954-ben került sor. Ennek során Horváth József helyi festőművész-rajztanár restaurálta a mennyezeti freskót. A "lurdi barlang" 1958-ban épült meg. 1963-ban került sor a templomtető felújítására. 1970-ben elkészült az új főoltár, amely Takács István alkotása; Szent István király Szűz Mária oltalmába ajánlja a Szent Koronát és az országot. Szembemiséző oltára 1978 óta van a templomnak. Nagy András plébános készítette el a templom fűtését. 1989-ben érkezett meg az új, hat mázsás Szent István-harang, amelyet András atya szentelt fel. (A harang Gombos Lajos harangöntő mester műhelyében készült Őrbottyánban.)
Forrás: "Abony" helytörténeti tankönyv, 66.-67. olodal
komment

Albertirsa

2013. június 30. 07:42 - Andre Lowoa

 Urunk színeváltozása templom

Az irsai evangélikus templomtól alig egy utcára áll a település egyetlen római katolikus temploma, mely a község történelmében a második katolikus templom. Előde, a Szent Margitról elnevezett, 15. század derekán készült templom Irsay Margit adományából készült. A templom a török kiűzése idején folyt harcok során rommá dőlt. A lakosok visszatelepülése után kb. 30 évvel, 1744-ben Zlinszky József tervei szerint kezdődött meg a jelenleg is álló templom építése a régi helyén. A romokból az ép, használható téglákat kiválogatták és felhasználták. Két év alatt készült el, 1746-ban került sor felszentelésére. A 19. század közepére a megnövekedett létszámú irsai katolikusság miatt alkalmatlanná vált a hívek befogadására. 1856-ben kibővítették, elnyerve evvel végleges formáját. A torony 1820-ban készült.
A ma is álló, barokk templom nem rendelkezik műemlék jelleggel, az általános falusi templomok közé sorolható. 20 méter magas, homlokzati tornya a fal síkjából jelzésszerűen kilép. A téglalap formájú ajtó fölött szegmensíves vakablak fölötte párkányzat, majd téglalap alakú, a harangok szintjén pedig félköríves ablak. A harangházat szintén párkányzat választja el a torony többi részétől. A két harangnak helyt adó, órapárkányos tornyot a díszes barokk toronysüveg tetején toronygomb és kereszt zárja. Az oldalhomlokzati négy-négy szegmensíves ablak közül a torony felöli legelső vak-, a többi színes üvegablak. A szentély két ablaka szintén szegmensíves.
Alacsony belseje barokk berendezésű, sík, vakolt mennyezete van. Mellékoltárai közül kiemelkedik a Szent Margit tiszteletére szentelt, mely kivilágítható. A bejárattól rögtön balra Szűz Mária szobrát látjuk. A hajóban, a fal mentén, kétoldalt 3-3 szobor látható. A templom legnagyobb értéke, a szentélyben felállított, ismeretlen mester által festett főoltár Krisztus Színeváltozását ábrázolja, ugyanezt a jelenetet vetíti elénk a templommal egyidős szentélyfreskó is. A hajót a szentélytől elválasztó diadalív felett olvashatjuk: "Uram, jó nékünk itt lenni".
A XIX. század első felében négy harangját jegyezték fel. Az elsőt Eberhard Henrik öntötte, 1825. augusztus 12-én szentelték, 600 font (=336 kg) súllyal. A másodikat Johannes Kohl és Anton Litmann 1793-ban pesten, a harmadikat Johannes Kohl 1777-ben készítette, míg a negyediket 1746-ban öntötték, 1750. április 23-án szentelték föl. Jelenlegi két magas hangú harang-ját Szlezák László öntötte Budapesten 1927-ben. A nagyharang alsó átmérője 86 cm, a kicsié 70 cm.
A templom bejáratától jobbra feszület, balra pedig Szent Erzsébetet ábrázoló síremlék áll. 1858-ban Bognár Kajtár Ágoston elhunyt felesége, Sztregovai Madách Erzsébet emlékére állította. A plébániakertben felállított Nepomuki Szent János szobor barokk stílusú, 18. századi alkotás.
A plébániát 1745-ben alapították, napjainkban kb. 4200 fő római katolikus a településen, ezért ez a legnagyobb egyházközség Albertirsán innen látják el Mikebuda híveit is. Plébánosa - Döbrössy Béla tiszteletbeli kanonok, címzetes esperes, 2004 óta Kiszel Mihály prépost plébános.
komment

Tápiószentmárton

2013. június 30. 07:41 - Andre Lowoa

 Göbölyjárási Szent Kereszt felmagasztalása-templom


 Szent Márton templom

A templom 1847-ben épült.

A Blaskovich család sírkertjében áll a Szűz Mária kápolna, Blaskovich József özvegye Daskó Anna építtette 1832-ben. Az oltárkép Szűz Mária mennybemenetelét ábrázolja. A szószék rokkokó stílusban épült a XVIII. században.


komment

Cegléd

2013. június 30. 07:40 - Andre Lowoa

 Magyarok Nagyasszonya-kápolna

Népünk attól az időtől fogva, amikor első királyunk, Szent István fiának és örökösének tragikus vadászata után 1038-ban a magyar koronát Jézus anyjának, Szűz Máriának oltárára helyezte, nagy tisztelettel viseltetett Mária iránt, és "Nagyasszony"-ának nevezte őt.

Amikor Cegléden 1932-ben a nép kívánságára a Fegyver téren egy 5 x 4 méteres helyiségben megalakult a város északkeleti részét kiszolgáló lelkészség, a kis oltárra a Nagyasszony szobra került. 1936-ban az akkor közel 5000-es közösség átköltözött egy 1838-ban épült Széchenyi úti parasztházba, melynek sárból döngölt félszerét két részre osztották: az egyik kápolna. a másik tanterem lett

1978-ban megszűnt az iskola, s a közben plébániai rangra emelt új egyház 1982-ben elvi engedélyt kapott új kápolna építésére.

Kiss Ede talajszilárdsági mérései után Kerényi József és Letanóczki Gyula tervei alapján a helyi DÉTÉV alkotta meg azt a szép épületegyüttest, amely az Építésügyi Minisztériumtól

1987-ben az "elismerésre méltó" oklevelet kapta.

A Madonna szobrát Melocco Miklós faragta fehér márványból.

A kápolna piros-fehér-zöld színei, felül a 23 karátos aranylemezzel borított koszorú, elöl a bolgár-moldvai hatású 49 íves kolostorkerengő, középen a körtemplom, amely kilátást enged egy "finn" szabad kápolnára, történelmi és nemzetközi kötődéseinket jelképezik.

Az új kis templomát felépítő lelkes közösség ezúton mond köszönetet mindazoknak, akik itthonról és külföldről adományaikkal segítették a "Magyarok Nagyasszonya" új szentélyének megépítését.



Misézőhely a Toldy Ferenc Kórházban




 Szent Kereszt felmagasztalása-templom

Az Árpád-kor emlékét a Cegléd mai közigazgatási területén (kb. 245 km2) belül maradt kő- és téglatemplomromok (számuk 16) őrzik. A mai belvárosban 1350-ben már állott a Szt. Anna kápolna. A várost, mint hajdani királynői birtokot Nagy Lajos hitbuzgó anyja, Erzsébet anyakirályné az óbudai klarisszáknak adományozta az 1368. május 8-án kelt okiratban. A hívek számának gyarapodása miatt a kápolna mellé templomot is építettek, 1417-ben már bizonyosnak látszik a Szent Kereszt név, mint patrocínium. 1528-1530 között Balázs pap az új hitet hirdette Cegléden, hamarosan a templom a protestánsok kezébe került. Majd Szegedi Kis István 1545-től ezt a hívő közösséget megerősítette és az áttérés kiterjedt az iskolára is.

A katolikusok a templomot csak a török kiűzése után 78 évvel szerezték vissza. A jogi eljárás 1752-ben kezdődött el, majd két év múlva, helyt adtak panaszuknak a Helytartó-tanácsban. Ekkorra a templom a katolikusok számára is kicsinek bizonyult. 1822-ben Homályossy (Tunkel) Ferenc szolnoki építész tervei szerint új templom épül, melyet Nádasdy Ferenc váci püspök szentelte fel 1827. augusztus 31-én.
A főoltárt Dunaiszky Lőrinc készíti el 1830-ban, Schöffl József pedig megfesti a nagyméretű oltárképet, ami a Kálvária jelenetét ábrázolja. 1838-ban 14 regiszteres orgonát állítanak a kórusba, Focht Károly pesti orgonaépítő művét. 1840-ben pedig Donát Antal pesti festő az egész templombelsőt kifesti. A templom belső enteriőre évtizedekig megmarad, de 1910-ben bevezetik a villanyt. 1921-ben kisebb tűz keletkezik a tetőzetben, amelyet gyorsan eloltanak.
1928-ban bővítik a kórust, 1930-ban palával fedik be a tetőt. A II. világháború idején 3 manuálos, 34 regiszteres Rieger orgonát építenek a Szent Kereszt templomba (1941), amelyet 1993-94-ben önkormányzati támogatással az Aquincum Orgonagyár újít fel.

Chiovini Ferenc szolnoki festőművész 1955-ben egészen új templombelsőt hoz létre, a mennyezeti képek az ő munkái, a díszítőfestést pedig Dénes Jenő műegyetemi tanár elképzelései szerint Harmos Jenő valósítja meg. Mivel a II. világháborúban egy belövés a toronysisakot ledöntötte, annak pótlása 1967-ben valósul meg. A templom külseje 1986-ban, a belseje pedig 1989-90-ben újult meg, mindkettő Dragonits Tamás, Ybl-díjas építész tervei alapján.
A középkorban bizonyosan volt plébánia (feltehetőleg a mai helyén), amely 1753-ben kelt kérelem után épült Botka plébános elgondolása szerint. Az épülethez konyha- és gyümölcsöskert is tartozott.
A város legrégebbi szakrális szoborcsoportja a Kálvária-temetőben található Kálvária szoborcsoport. Róla az első adatok a Historia Domus I. kötetében található, melyek szerint azok 1843. december 9-én egy nagy szélvihar után ledőltek. A kijavításuk és felállításuk 750 Ft-ot igényelt. A Szentháromság szoborcsoport pedig 1898 körül készült el, bár Dercsényi Dezső egy évszázaddal korábbira datálta. 1845-ből származik a templom előtti Ecseri Antal-féle kereszt. Az út menti pihenő és donációs keresztek regisztrált száma 18.
Jelenleg az Óplébánia gondnoksága alatt áll a Csengettyűs-temető, a Kálváriatemető pedig 1964 óta a Magyarok Nagyasszonya kápolna és Róm. kat. Újplébánia kezelésében működik. Az Újvárosi köztemetőbeli területi részjogáról az Óplébánia már korábban lemondott. Az újvárosi Szent Margit-kápolna (Vörösmarty tér 1.) az 1920-as évek óta működik. Szintén az Óplébániához tartozik a zöldhalmi Kisboldogasszonykápolna, amelyet 1958-ban szenteltek fel, a csemői Urunk színeváltozása templom pedig 1992 óta várja a híveket.




komment

Balassagyarmat

2013. június 30. 07:21 - Andre Lowoa

 Szalézi Bosco Szent János-templom

Balassagyarmatra 1934. augusztus 20-án érkeztek a szaléziak.

Az elkészült templom megáldása 1935. szeptember 8-án volt.

Márton Lajos festette a főoltárképet 1936-ban.

A rendházat 1937-ben építették.



Kórházkápolna - Dr. Kenessey Albert Kórház




 Süvítőtelepi Mária a Szentlélek Mátkája templom

A régi épület az utóbbi években a terjeszkedő város hívei számára kicsinek bizonyult. Ezért határozták el a gyarmatiak, hogy új templomot építenek. Az új templom a Honti és a Perczel Mór utca találkozásánál, a lakótelepen áll. Helyi és külföldi adományokból gyűlt össze az építkezéshez szükséges pénz. Keszthelyi Ferenc püspök 1998 októberében áldhatta meg az új templomot, amely Vadász György Ybl-díjas építész tervei alapján készült. Csakúgy, mint a mellette álló új harangtorony is. A toronyban két harang található. A kisebbik valamikor a városi kórház kápolnájában szólt, a nagy harang pedig a templom negyedik harangja, nevét Szent Margitról kapta. E két harang hívja szentmisére a híveket, illetve szólal meg úrfelmutatáskor.




 Szentháromság templom

A mai műemlék barokk templomot Balassa Pál kegyúr építtette 1740-46 között. A templom hossza 27 méter, szélessége 12 méter, belső magassága 14 méter. 1759-ben Révay Antal püspök szentelte fel. A templom egyhajós, nem keletelt, kissé előreugró homlokzati toronnyal épült. Fő- és mellékoltárai, valamint a szószék késő barokk stílusú. Karzata öntöttvas oszlopokon nyugszik.

A templom egyik mellékoltára alatt őrzik Szent Felicián ereklyéjét. Balassa Pál, XIII.Kelemen pápától kapta a templom részére. Felicián egész teste látható üvegkoporsóban. 1759. augusztus 20-án helyezték oltárra, nagy ünnepség közepette. Az üvegkoporsó olasz munka, gazdag indadiszítéses keretben. Az oltár két szélén fehér gipsz szobor látható.Az egyik szent Flóriánt a tűzoltók védőszentjét,a másik egy római katonai ruhába öltözött alak, valószínű Bartimeus századost ábrázolja, aki megtért Jézus keresztje alatt.


komment
süti beállítások módosítása
Mobil