Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Háziasszonyi teendők – Gedő Ibolya

2013. november 18. 06:22 - Andre Lowoa

Alapvetően az emberiség több száz évvel ezelőtt úgy építette fel a családmodelljét, hogy a férfi keresetéből eltartotta a családját, a nő pedig mindenféle háztartási munkát elvégzett: mosás, főzés, varrás, gyermeknevelés, kerti teendők ellátása, állatok körüli teendők, esetleg szappanfőzés. Ez azonban megváltozott egy zseniális ötletnek köszönhetően, mégpedig, hogy minél több adózót vonjanak be. A Rothschild Alapítvány elkezdte támogatni a nők emancipációs mozgalmát. Ennek az lett az eredménye, hogy kétszer annyi adófizetője van a világnak, ugyanakkor feleannyi gondoskodó Édesanya a családokban. Ezt a régi fajta anyamodellt szeretné újból bemutatni Gedő Ibolya.

 

FILM

komment

„A Szűzanya nem postai irodavezető, aki naponta üzeneteket küld” – Ferenc pápa csü

2013. november 17. 21:47 - Andre Lowoa

Ferenc pápának nem állt szándékában kritizálni azokat,

akik hisznek a međugorjei üzenetekben

 

„A pápának nem állt szándékában kritizálni azokat, akik hisznek a međugorjei üzenetekben, annak ellenére sem, hogy az Egyháznak még nincs hivatalos álláspontja ez ügyben, viszont nem is tagadhatja, hisz évről évre óriási számú pozitív lelki gyümölcsöt terem. Bergolio beszéde azoknak szólt, akik ahelyett, hogy Isten kezébe helyeznék magukat, a jövőt kutatják a Szűzanya üzeneteit használva erre” magyarázza a népszerű Vatikán-szakértő, Andrea Tornielli, miután Ferenc pápa a Szent Márta házban tartott prédikációjában kijelentette, hogy „a Szűzanya minden ember édesanyja, nem pedig postai irodavezető, aki naponta üzeneteket küld”.

 

Tornielli kérem, mondja el, mi az oka annak, hogy úgy gondolja, Ferenc pápa nem Međugorjét akarta kritizálni?


Bergolio már akkor is elmondta ezt, amikor még nem volt pápa. Itt a jövő iránti kíváncsiság van

középpontban, valamint mindaz, ami a titkokkal és az üzentekkel kapcsolatos. Nem tisztességes dolog ezt a prédikációt csak egy jelenésre vonatkoztatni, akár már elfogadottra vagy még nem elismertre, mint amilyen Međugorje is. Tehát, amit a pápa hangsúlyozott az, az, hogy az emberek gyakran, még a buzgó hívek is elkezdenek olyan üzeneteket követni, amelyek valamiféle jelenésekhez kapcsolódnak, és a végén átadják magukat a jövő iráni mértéktelen kíváncsiságnak.

 

Milyen értelemben természetes az ilyen fajta kíváncsiság, valóban nem keresztényi?


Azért nem, mert ezek az emberek annyira megszállottak, hogy úgy fejtik meg és tárják fel ezeket az üzeneteket, hogy közben elfelejtik az evangélium üzenetét. Megtörténhet az is, hogy jövőbe látás miatt aggodalmaskodunk, miközben azt sem tudjuk élünk-e holnap vagy sem, a halálunk órájában azonban a végítélet mindnyájunkhoz el fog érkezni. A keresztény ember álláspontja a következő: tudja, hogy élete Istentől függ, ezért nem gyötri magát a kíváncsisággal, a jövő kutatásával, nem engedi, hogy az emberiség jövőjével kapcsolatos meghatározott üzeneteket adjanak számára, hanem megelégszik az Evangéliummal.

 

Mielőtt Bergolio pápa lett, előfordult-e valaha is, hogy kifejtette Međugorjéval kapcsolatos látásmódját?


Sohasem magyarázta meg ezt kimondottan vagy rendszerezetten. Buenos Aires érseksége idején egy Međugorjéval kapcsolatos találkozót szerveztek és Bergolio jól ismert stílusában engedélyt adott a megrendezésre. Emellett Ferenc pápa mély máriás lelkiséget hordoz, amely látszik mindabból, amit tesz, a Salus Populi Romaninál a Mária Maggiore Bazilikában tett állandó látogatásaiból, vagy amikor október 13-án fogadta a Fatimai Szűzanya szobrát, imádkozott előtte, és amikor nagy szelídséggel tartotta kezében a brazíliai Szűzanya kicsi szobrát az „Aparecide”-t.

 

Milyen értelemben gondolja azt, hogy érdemes megmagyarázni a pápa szavait?

Bergolio egy kifejezetten máriás pápa, aki kinyilvánítja, hogy nincs semmiféle problémája a Szűzanya tisztelet népi kifejezésmódjával. Emlékszem, hogy kinevezése után arra kérte a portugál püspököket, hogy imádkozzanak a beiktatásakor, szentelésekor a Fatimai Szűzanyához. Tehát a pápa nem kétkedéssel tekint az efféle jelenésekre. A kritika nem Međugorjénak szól, hanem egy meghatározott, sajátos csoportnak, akik azt gondolják, hogy több múlik egy havi üzeneten, mint magán Istenen.

 

Mi az egyház hivatalos álláspontja Međugorjéval kapcsolatban?

Az első véleményből és a zadari nyilatkozatból, amelyet 1991-ben a volt jugoszláviai püspökök mondtak ki, következik „non constat de supernaturalitate”, ami azt jelenti, nem bizonyított a természetfeletti volta. Ez olyan vélemény, ami nem zárja ki a jelenés hiteles voltát a mostari egyházmegye két püspökének erőteljes ellenzése ellenére sem.

 

Minek alapján gondolja azt, hogy ez a vélemény nem zárja ki a természetfeletti jelenés lehetőségét?

Néhány évvel ezelőtt XVI. Benedek pápa Camillo Ruini bíborosra bízta a jelenések újabb kivizsgálást, amely a végéhez közeledik. Nem várok végleges döntést az egyház részéről, amíg a jelenések tartanak, és amíg újabb üzenetek adatnak.

 

Mi irányítja a legnagyobb figyelmet Međugorjéra?


Az adatok és az a nagy hatású tény, hogy nagyon sok ember évente ellátogat Međugorjéba. Nem lehet letagadni azt, hogy a jelenések temérdek pozitív lelki gyümölcsöt teremnek, és ez az egyik kritérium, ami alapján az egyház meghozza döntését a jelenésekkel kapcsolatban.

 

forrás: medjugorje-info.com

fordította: Sarnyai Andrea

komment

Egy idegen megváltóról tett vatikáni nyilatkozat kirobbanthat egy vallási háborút?

2013. november 17. 18:02 - Andre Lowoa

Az Exo-vaticana egyszerre informatív és veszélyes könyv. Informatív abban az értelemben, hogy a szerzők, Chris Putnam és Thomas Horn átfogó tudományos betekintést nyújtanak a Katolikus Egyház történelmébe, és kialakult helyzetére a földönkívüli élettel kapcsolatosan. Azt állítják, hogy a Katolikus Egyház megkezdte a globális párbeszédet a földönkívüli életről, melyben Ferenc Pápa végül nyilvánosságra fogja hozni létezésüket a világon. Az Exo-Vaticana veszélyes, mivel Putnam és Horn alábecsüli a hatalmas vallási előítéleteket a világunkat érintő idegen látogatók motivációit tekintve.

Azt állítják, hogy a bibliai szentírás egy szilárd alapot ad annak megértéséhez, hogy az idegenek démoni lények, akik rombolóan beavatkoztak az emberiség történelmébe, és visszatérnek, hogy ezt újra megtegyék. Ezzel szemben Putnam és Horn szerint Ferenc Pápa arra készül, hogy a Katolikus Egyházat vezetve üdvözölve ölelje át a visszatérő/látogató idegeneket, mint "fivéreket a Krisztusban" - ami tükrözi az 1950-es és 1960-as évek jóindulatú "űrtestvérekről" szóló kontakta jelentéseit. Putnam és Horn könyve előrevetít egy jövőbeli vallási háborút azok között, akik elfogadják a földönkívüli látogatókat, mint "testvéreiket Krisztusban", és akik úgy gondolják, hogy visszatérő démonok, akik rabszolgává tesznek bennünket.

Putnam és Horn fő tézise az, hogy a Katolikus Egyház nyilvánosan és merész módon halad előre a földönkívüli élet létezésének bejelentése kérdésében. A következőket állítják:
"Az Exo-Vaticana olvasásakor a dokumentumok száma, és a római csillagászok részéről tett szövegmagyarázat bizonyítékok mennyisége, valamint a Vatikán kialakulóban lévő teológiája, amit közvetít, elég lenne egy jogi eljáráshoz, hogy meggyőzzék egy nagy esküdtszék tagjainak többségét hogy meghatározzák a "valószínű okot" - azaz, hogy arra következtessenek minden kétséget kizáróan, hogy a Vatikán szándékosan pozicionálja magát, hogy vallási hatóság legyen, valamint a hivatalos közzététel egyházi jótevője: a küszöbön álló és a világ kormányai által engedélyezett nyilvános bejelentése a fejlett földönkívüli intelligenciának." (523)

Előző könyvükben, a Petrus Romanusban Putnam és Horn feltárta, hogyan cselekedett a Katolikus Egyház, hogy beteljesítse Szent Malakiás 12. századi próféciáját az utolsó pápáról Petrus Romanusról, aki majd a Katolikus Egyházat vezeti a Végidőkben, ahogy azt leírta a Jelenések Könyvében. Putnam és Horn részletes elemzést adott Malakiás Próféciájáról, és hogyan lehet Ferenc Pápa maga Petrus Romanus. A Katolikus Egyház felbomlása mint tudjuk, be fog következni a földönkívüli élet látogatása miatt, és egy idegen megmentő jelenik meg. Putnam és Horn így ír:
"Az olvasott vizsgálat felfedi a titkos tervet.. és ezen az úton magának a Vatikánnak egy megdöbbentő exoteológiai tervét egy idegen, megmentő intelligencia érkezésére... és a kapcsolatot Petrus Romanussal, az utolsó pápával. Benedek Pápa lemondott, amint ez a könyv nyomtatásba került. Mára a világ tudja, hogy kicsoda Petrus Romanus. De ismeri valaki az idegen megmentővel kapcsolatos szerepét?" - (337-38)
Nemcsak Ferenc Pápa hivatott, hogy nyilvánosságra hozza az idegen élet létezését Putnam és Horn szerint, de támogatni fog egy radikális exoteológiai álláspontot más világok idegen megváltóival kapcsolatban, melyet a Jezsuita közösség támogat. Az a gondolat, hogy az idegen világoknak meglehetnek a saját egyedi tapasztalataik a Keresztény Szentháromság szempontjairól - egy idegen 'Jézus Krisztus' is élhetett és meghalhatott más bolygókon. Ez azt jelentené, hogy a Keresztény megváltás a Földre nézve nem lenne egyedi, és az idegeneknek is lehetnek saját Krisztusi hagyományaik és vallási betekintésük.

A Katolikus Egyháznak Putnam és Horn szerint ez lehetővé tenné, hogy az idegeneket mint "fivéreiket a Krisztusban" fogadják el. Idézik a pápa vezető csillagászát, aki szintén Jezsuita, támogatva ezt a gondolatot 2009-ben, amikor azt mondta: "Szent Ferenc szavait használva, ha úgy tekintünk a földi lényekre, mint 'fivéreinkre' és 'nővéreinkre', akkor miért ne beszélhetnénk 'földönkívüli testvéreinkről'?"

Putnam és Horn idézi Kenneth J. Delano atyát, aki felvetette annak lehetőségét, hogy az idelátogató idegenek erkölcsi felsőbbrendűsége bizonyíték a Vatikán fejlődő exoteológiai helyzetére:
"Az embernek, hogy elfoglalja megfelelő helyét mint az univerzum polgára, túl kell lépnie kicsinyességén és földi provincializmusán, és kész kell legyen kegyesen elfogadni más világok lakóit egyenrangúnak, sőt elöljáróinak. Ezen a ponton az emberi történelemben, terjeszkedésünk az űrben a szükséges eszköz, mellyel fejleszthetjük szellemi képességeinket, hogy a lehető legnagyobb mértékben, és talán együttműködve a földönkívüliekkel elérjük a maximális tudatosságot." (555-56)

Putnam és Horn idézik Teilhard de Chardin, a híres Jezsuita kulcsszerepét, a Vatikán hitét befolyásolva a földönkívüli élettel kapcsolatban. Chardin ezt írja:
"...figyelembe véve a tudásunkat, most már ismerjük a 'világok' számát és belső fejlődésüket, az egyetlen hominizálódott [1] bolygó elmélete a világegyetemben immár azt illeti... majdnem olyan elképzelhetetlen, mint egy ember, aki úgy tűnik, hogy nincs faji kapcsolata a földi állatpopuláció többi részével. Az átlagos (legalább) egy emberi faj egy galaxisban, ami összesen több millió emberi fajt jelent az egész mindenségben." (288)
Teilhard de Chardin befolyása a Katolikus teológiára felismerhető Benedek Pápa egyik 2009-es szentbeszédében, amit Putnam és Horn kulcsfontosságú bizonyítékként idéz a Vatikán földönkívüliek ihlette teológiájának bevezetésére:
"A papság szerepe, hogy megszentelje a világot, hogy élő gazdája lehessen, egy liturgia: hogy a liturgia ne valami világ valósága melletti legyen, hanem a világ maga lesz az élő gazda, egy liturgia. Ez is Teilhard de Chardin nagy víziója: a végén el kell érnünk egy valódi kozmikus liturgiát, amikor a kozmosz élő gazdájává válik."
Leírják, hogy a "földönkívüliek démoni lények", mint a bukott angyalok vagy "Figyelők", akik elsőként landoltak a Földön a bibliai Hermon-hegynél. Leírják, hogy a bukott angyalok egyszer hogyan szültek egy óriás fajt:
"...a földönkívüli lények ott szálltak le, azok, amelyek nőket használtak az eredeti Anakim és Nephilim nevű óriások megszüléséhez (és egyéb abnormális teremtményekhez Noé napjaiban)" (469)

Putnam és Horn továbbmegy, hogy J.R Church-öt támogassa, aki ezt írja: "Lehet, hogy a Nephilimek eredeti csoportjai felderítők voltak egy sokkal nagyobb démoni angyali erő előtt, akik a Sátán vezetése alatt jöttek a Földre az Özönvíz után" (469). Azt állítják, hogy az atmoszféra a birodalma ezeknek a lázadó szellemeknek vagy bukott angyaloknak:
"Tekintettel arra, hogy a bibliai és okkult források egyetértenek, bőséges okunk van azt állítani, hogy az atmoszféra, ahol a legtöbb furcsa észlelés előfordul, ezeknek a lázadó szellemeknek a birodalma. Úgy tűnik elkerülhetetlen, hogy a bukott angyalok a forrásai néhány azonosítatlan légi jelenségnek vagy UFO-nak." (512)
Végül elérünk Putnam és Horn könyvének kritikus pontjához. Ez az a pont, ahol úgy vélik, hogy a Katolikus Egyház felkészíti híveit, hogy átöleljék majd a földönkívüli megváltókat, akik "démonok álruhában":
"Tekintettel arra, hogy a Vatikán uralkodik több mint 1 milliárd követője fölött, valamint befolyással van emberek még nagyobb tömegeire, a kormányokra és a politikára világszerte, a felülvizsgált Kereszténységük apró akadályai távol fogják tartani a 'spirituális' embereket attól, hogy teljes szívvel átöleljék az idegen kígyó-megváltókat az érkezésükkor." (546-47)
Mit kezdjünk Putnam és Horn fantasztikus állításával, hogy a Vatikán álcázott démonokat ölel magához, mint földönkívülieket, az Egyház és az emberiség jövőbeli megváltóit? Ez sokkal inkább UFO szerzők elferdített írásain alapszik, akik figyelmen kívül hagyják a földönkívüli látogatók jóindulatú tevékenységeit és szándékait feltáró kiterjedt szakirodalmat, távol az elrablások jelenségétől.



Putnam és Horn idézi Richard Dolant és Bryce Zabelt a "Közzétételt követően" szerzőit, akik komolyan hitelt adnak annak az elképzelésnek, hogy a földönkívüliek álcázott démonok:
"Ha a Keresztényeknek igazuk van abban, hogyan értelmezik az UFO jelenséget, akkor azt remélik, hogy az emberiség többsége megköszöni majd nekik, hogy ellenállnak a magukat földönkívülinek álcázó démonoknak. Ha tévednek, vagy hiányosak az elemzéseik, akkor őket obstrukcionistáknak fogják tartani, vagy akár veszélyesnek, megtagadva az igazságot, mely az arcukba bámul." (221)
Ahogy a széles körben idézett UFO történész, Dolan megjeleníti ő és társszerzője vakságát a "démoni jelenlét földönkívülinek álcázva" állításával, mint egy elfogadható értékelését a földönkívüli jelenségnek. Könyvük egy kivonatában a földönkívüli közzététel vallási jellege kapcsán világossá válik, hogy Dolan és Zabel csak az elrablási jelenség értékelését veszi komolyan, mint a földönkívüli látogatók motivációját. Nem veszik figyelembe a korai "kontakta jelentések" bizonyítékait, ahol az emberi kinézetű "űrtestvérek" azt állították, hogy azért érkeztek, hogy segítsenek navigálni az emberiségnek a veszélyes nukleáris korban.

Az első jelentések szerint az emberi külsejű földönkívüleikről túlnyomórészt jóindulatúak, és nem támadóak voltak, ami arra utal, hogy az "űrtestvérek" etikailag, valamint technológiailag magasan fejlettek. Dolan korábban két könyvet írt az UFO-król és a nemzetbiztonságról, melyek egyikében sem vette komolyan a korai kontakta jelentéseket a barátságos ember-idegen kapcsolatokról. Zabel a Dark Skies televíziós sorozat társalkotója hasonlóan az emberrablási jelenségre, és a földönkívüliek mögötte rejlő támadó aspektusára összpontosított, ismét figyelmen kívül hagyva teljesen a kontakta jelentéseket. Putnam és Horn, ahogy Dolan és Zabel elsősorban az emberrablási jelenség támadó jellegére, és a mögötte meghúzódó földönkívüli lényekre fókuszált. Ez egy veszélyesen elferdített helyzet, miközben kísérletet teszünk a földönkívüliek valós motivációinak kiértékelésében, nem beszélve a világvallásokra gyakorolt hatásáról.


Ezenfelül hozzátesznek egy negatív jelentést az idelátogató földönkívüliek indítékaihoz kizárólag az elrablási jelenségek adataira támaszkodva, Putnam és Horn ellene van annak az ötletnek is, hogy lehetnek idegen Krisztusok, akik más világokban testesültek meg:
"A legimpozánsabb bibliai érv a földi élet egyediségére a megtestesülés. A Szentháromság második személyisége, az Első, aki létrehozta az egész világegyetemet (János 1:1-3, Kolossébeliekhez 1:16-17), vált örök tagjává az emberi fajnak a megtestesülésben (János 1:14, Timóteushoz 1 2:5). Felment a mennybe testben, és a trónján ült, mint egy ember. Ez erősen ellentétes a földönkívüliek létezésével és a többszörös megtestesüléssel idegen világokon." (216)
Putnam és Horn elutasítja idegen Krisztusok lehetőségét, melyek más világokban testesültek meg, ami egy meghökkentő homosovinizmus. Ez ahhoz vezet, hogy egy buzdítással fejezik be az Exo-Vaticanat:
"Mi...javasolunk egy agresszív felkészülést egy Antikrisztusra - egy idegen kígyó megváltóra... ez mostanra mindenki számára nyilvánvaló, hogy a Vatikán ügyesen készül az eljövetelére." (556-57)
Az "Agresszív felkészülés" úgy tűnik, hogy a kódszó egy esetleges vallási háborúra, ahol az evangélikus Keresztények együtt fognak működni az UFO elrablás kutatókkal, akik a negatív ferde megközelítést vették az idegen látogatók motivációinak kiértékelésére. A csúcspontja egy ilyen vallási háborús napirendnek az volna, hogy szabotálni tudjanak minden konstruktív párbeszédet és együttműködést bármilyen földönkívüli élettel.

Putnam és Horn nagyon valószínű, hogy helyesen értékeli, hogy a Vatikán és a Katolikus Egyház pozicionálja magát a földönkívüli látogatók, mint "fivérek a Krisztusban" elfogadásában. Ebben a tekintetben mindannyian meglepődnénk azon, hogy a Vatikán jövőbeli szerepet vállaljon abban, hogy felfedje a földönkívüli élet létezését. Az Exo-Vaticana, amennyiben a Katolikus Egyház álláspontjának történetét mutatja be a földönkívüli életről, nagyon hasznos és informatív.

Viszont a könyv abból a szempontból veszélyes, amennyiben az adatokat eltorzítja a földönkívüli látogatók motivációnak negatív értékelésében. A bizonyítékok egyértelműen mutatják, hogy nem minden idegen látogató viselkedik oly módon, amit úgy lehet tekinteni, mint ami káros az emberiség alapvető érdekeire, vagy megsértenék az egyének jogait. Egy kiegyensúlyozottabb megközelítést találhatunk a Galaktikus diplomácia (Galactic Diplomacy: Getting to Yes with ET is needed) című könyvben, melyben átfogóan valamennyi földönkívüli látogató adatait elemzi. Ez segít abban, hogy az emberiség harmonikusabban haladjon egy szélesebb galaktikus társadalom felé, ahol létfontosságú az érdekek tiszteletben tartása, ahelyett hogy részt vennénk egy vallási (bolygóközi) háborúban, amit úgy tűnik, hogy az Exo-Vaticana támogat.

Michael E. Salla



Exopolitics


[1]A hominizáció azt a folyamatot jelenti, melynek során a felegyenesedett emberszabású modern emberré lett.

komment

Ezer éves keresztény kórház Jeruzsálemben

2013. november 17. 14:28 - Andre Lowoa

A izraeli műemléki hatóság honlapja a napokban számolt be arról, hogy mintegy ezer éves, a keresztes időkből (1099-1291) fennmaradt kórházat tártak fel a nevezett városrészben. Az épület a keresztény negyed közepén található és a muzulmán Wakf (vallási alapítvány) tulajdonában van.

Az épület, aminek eddig csak egy kis része került feltárásra, 15 dunámon (kb 15.000 négyzetméter) fekszik. Tulajdonképpen egyetlen óriási teremről van szó, amit kereszt alakú boltívek tartanak és osztanak fel kisebb egységekre. A sok latin nyelvű szövegből kiderült, hogy az épületben olyan kórház működött, amely felépítésében alig tér el a mai, modern kórházaktól. Már az alapterület nagysága is beszédes, de ennél is többet mond az, hogy egyidejűleg 2000 beteg ápolását voltak képesek ellátni.
Forrás: Google
A kórházat a johannita lovagrend építette és működtette. A johanniták, vagy ispotályosok (ma Máltai Lovagrend) szerzetes lovagrend volt, amely a beteg zarándokok ápolását vállalta magára, emellett – harcok idején – a keresztes hadak elit egységét alkotta.
A általuk alapított, kórházban különböző “osztályok”-at alakítottak ki – ahogy azt a betegségek, illetve a betegek állapota megkövetelte – hasonlóan a mai kórházak kialakításához. Férfiak és nők gyógyítását egyaránt végezték, a vallási hovatartozás sem számított kizáró oknak. Annyira nem hogy a zsidó betegek részére kóser ételről is gondoskodtak.
A kórház felállításában és működtetésében az itt élő arabok is részt vettek, köztük nem egy orvos is.
A kórházi funkción túl, az épületben árvaház is üzemelt, az itt felnövekvők felnőtt korukban többnyire a rend tagjai lettek.
A keresztesek bukása után Szalah-a-Din (Szaladin) – akinek palotája a közelben volt – a harcok során megsérült épületet rendbe hozatta és tíz ispotályosnak engedélyezte, hogy az épületben maradjon és ápolja Jeruzsálem lakosságát.
1457-ben az épület nagy része földrengés áldozata lett, a megmaradt épületrészt a középkorban istállónak használták.Ez utóbbira utal, hogy az ásatások során ló -és tevecsontokat, valamint nagy mennyiségű fém karika és lánc-maradványt tártak fel.
Az ottomán birodalom idején az épület egy részét valamelyest helyreállították és ebben az időben létesült ott az egészen a 2000-es évek elejéig működő zöldség -és gyümölcspiac. A piac megszűnése óta az épület üresen áll.
Nemrég egy vállalkozó cég azzal az ötlettel állt elő, hogy a területen vendéglőt kíván nyitni. A munkálatok megkezdése előtt szükségük volt a műemlékvédelmi hatóság vizsgálataira, mivel terveik szerint a feltárt épületrész beépülne a vendéglőbe, mely az elképzelések szerint még az idén megnyílik a nagyközönség számára.
Forrás: leharblog
komment

Salgótarján - 2013-06-30 14:19 vasárnap - 2013-07-02 10:54 kedd

2013. november 16. 05:17 - Andre Lowoa

Salgótarján a 21-es és 22-es főútvonalak és a 81-es/Somoskőújfalu- Hatvan – Budapest/ vasútvonal valamint a valamikor megépülő S8-as gyorsforgalmi út mentén helyezkedik el. A 44968 lakosú megyei jogú város, Nógrád megye legnagyobb települése és egyben megyeszékhelye is. A Tarján patak és a Salgó patak partján északi irányban szűkülő völgyében helyezkedik el, a Karancs - Medves hegység és a Cserhát észak-keleti nyúlványai között, kétszázötven méter tengerszintfeletti magasságban. Neve a honfoglalás korába nyúlik vissza: a “salgó” régi magyar szó (jelentése: fényes) a “Tarján” pedig az ötödik honfoglaló törzs neve. Azt mindenki tudja, hogy Salgótarján számottevő múltja mintegy 150 évre nyúlik vissza. Ha mint várost vizsgáljuk, akkor viszont csak 70 esztendő távlatáig lehet visszanézni. Ha arra gondolunk, hogy a város, mint organizmus, mint épített környezet, mint normák és eredendő igények ötvözete mióta létezik: nos akkor csak három évtizedig kell az idő naplójának lapjait visszapörgetni. Ez a számolgatás természetesen csak akkor szükséges, ha Salgótarjánt olyan történetiségében kialakult és fejlődött városokkal kívánjuk összevetni, mint Székesfehérvár, Veszprém vagy Győr. Erre azonban nincs szükség, hiszen a város sajátosságai, adottságai teljesen egyedivé, önmagában vizsgálandóvá teszik Salgótarjánt. Ha a Salgói Vár vagy a Karancs, esetleg a Pécskő csúcsáról körülnézünk, azonnal egyértelművé válik az eredendő szépségen túl milyen változatos táji környezet alakult ki, milyen földrajzi adottságok határozták meg a település hajdani létrejöttét. Ami azonnal feltűnik: a sok hegy, a változatos térszíni formák, a hegyek és fennsíkok váltakozása. Ez utóbbiak közül legnagyobb a Medves fennsík, amely északról és keletről határolja a várost. Rendkívül hiányosak az ismeretek a középkori faluról. Valójában a szórványos birtoklástörténeti adatokon kívül semmi mással nem rendelkezünk, így legfeljebb a magyar történettudomány által feltárt általános helyzetképet tudnánk felidézni. Minden bizonnyal semmi olyan más dolog nem volt itt, amely egy átlagos jobbágyfalutól eltérő képet, életmódot alakított volna ki. A XVII. század közepétől kezdődően gyarapodik a számuk, de messzemenő következtetésekre nemigen juthatunk. 1647-ben malom és kovácsműhely volt a faluban, de a falu létszámáról nincs ismeretünk. Csaknem három évtized után, 1674-ben készült az első fennmaradt Canonica Visitátó, amelyből kiderül, hogy Salgótarjánnak 247 lakosa volt. A falu közepén állt a nagy, tágas plébániatemplom. A templom, illetve annak elődje már a XIII. század óta ezen a helyen állt, s mint ilyen, korokon átívelő közösségszervező szimbólum is volt. A plébánia épületét jó állapotúnak írták le, amihez istálló, pince is tartozott és sövénykerítése volt. A török háború utolsó szakasza, főleg az 1682. évi füleki ostrom ezt a kis lélekszámú falut sem kímélte, elhagyatottá vált a település. Egy évtized múltán kezdődött meg az újjáépítés és a benépesítés. A XVIII. század elején gróf Wolkra Ottó, majd a Szluha család lett a falu birtokosa. Tőlük vette meg 1748-ban Jankovich Miklós septemvir a salgói uradalmat (faluval együtt), s a Jankovich család lett csaknem egy évszázadig a település fejlődésének, életének a meghatározója. Az újratelepítés után csak lassan nőtt a falu lélekszáma. 1755-ben is mindössze 268-an éltek itt. A falu lakosai jobbágyok és zsellérek voltak, és mellettük megjelent az ipari foglalkozási réteg képviseletében a molnár, a kovács, majd a zsidó kereskedő is. Ebben az időben írta le a településről a vármegye tudós jegyzője, Radványi Ferenc a “kenyeretlen Tarján” elnevezést, amely évszázadok alatt igencsak kedvelt minősítés lett. A XVIII. század közepi Salgótarjánról, a faluról már több ismeretünk van. A jobbágyfalu még semmivel sem tűnik ki a környék települései közül. Sőt 808 lakosával az aránylag kisebbek, jelentéktelenebbek közé tartozott. Területének csaknem 95%-a a Jankovich család birtokában volt. A falu képe ekkorra alapjaiban a máig érvényes elhelyezkedési rendet mutatja. A hosszú ipszilon alakú völgyben húzódtak meg a házak, helyenként teljesen feltelepülve a domboldalakra, illetve az oldalvölgyekre. Ekkor még gyakorlatilag két részre oszlott a település. Az egyik a Tarján patak völgyében húzódott meg a mai Rákóczi út vonalán, a másik a mai nyugati városrészben a Meszes lábánál, a Karancsaljai út környékén. Kialakult a Pécskő út elődje is 20-30 lakóházzal. A Pécskő utcától az Arany János útig terjedő területen kezdett formálódni a főutca képe. Salgótarján mai története a múlt század közepén a barnaszén felfedezésével kezdődik, ekkor emelkedik ki a település a jelentéktelen jobbágyfalvak sorából. A barnaszénbányászat 1850 körül indult meg a leendő várostól mintegy 10 km-re lévő Inászó pusztán, így a szénbányászat és az erre épülő ipar központja szinte természetszerűen Salgótarján lett. Ez a város jelentette 1867-tôl 1871-ig a Budapestről az északi bányavárosok felé futó vasútvonal végállomását - a vasutat később Losoncig, illetve Rutkáig építették ki. A város 1950-től a megye székhelye lett, ekkor indult meg a városépítés, melynek máig is tartó legjelentősebb szakasza az 1960-as évek elején kezdődött az elavult városközpont újjáépítésével. Az 1990-es évek elején megkapta a Megyei Jogú Város rangját, mivel egy határozat szerint minden megyének legyen egy ilyen címet elnyert települése.


http://em.bloglog.hu/page/7/
komment

Szeretet történetek - Egy köszönés megmenthet!

2013. november 14. 15:45 - Andre Lowoa

Egy napon, amikor vége volt a halhús csomagoló szakmunkás munkaidejének, benézett az egyik hűtőkamrába, hogy valamit leellenőrizzen, magára zárta az ajtót véletlenül és ott ragadt fogságban a hűtőtérben.

Erőteljesen verte az ajtót és elkezdett kiabálni, de senki sem hallotta.

A munkások java már hazament és gyakorlatilag nem lehetett hallani az ajtó vastagsága miatt a segélykiáltásokat.

Öt órát töltött el a hűtőtérben, már a halál küszöbére került.

Egyszerre csak kinyílt az ajtó.A biztonsági őr bejött és kimentette őt.

Ennek az esetnek a kapcsán megkérdezték az őrt, hogy jutott az eszébe, hogy kinyissa ezt az ajtót, amikor az nem tartozik a munkakörébe?

Ő elmagyarázta ezt:

Ebben a gyárban dolgozom már 35 éve. Alkalmazottak százai jönnek a gyárba minden nap, de ő volt az egyetlen, aki köszönt nekem reggelenként és elköszönt tőlem esténként. a többi dolgozó úgy kezelt engem, mintha láthatatlan lennék.

Ma, mint rendesen, mondta nekem, hogy "Jó reggelt!" de nem hallottam elköszönni, hogy "Viszontlátásra holnap!"

Én mindig, minden nap türelmetlenül várom ezeket a szavakat, "Helló, Jó napot" és azt, hogy "Szia, viszontlátásra holnap"

Mivel tudtam, hogy még nem köszönt el tőlem, gondoltam, hogy valahol az épületben kell lennie, és elkezdtem keresni....és addig kerestem, amíg meg nem találtam!

És mindez csak a köszönés miatt!

laudetur.hu

komment

Tiltakozás Buenos Airesben szentségtörés ellen

2013. november 14. 15:39 - Andre Lowoa

Viva Cristo Rey!


A Szent X.Piusz Társasághoz tartozó tiltakozók a Szent Rózsafüzér hangos imádkozásával félbeszakítottak egy „katolikus-zsidó” felekezetközi istentiszteletet Buenos Aires Székesegyházában (Bergoglio korábbi helyen)

Buenos Aires, Argentína (Nov. 12, 2013). Az istenkáromlás, a szentségtörés és a szinkretizmus megengedett a Buenos Aires-i székesegyházban, de a Szent Rózsafüzér és a Miatyánk imádkozása nem. Az 1938. november 9-10-én történt ügynevezett „Kristályéjszaka” emlékére, amikor a nácik (nemzetiszocialisták) Németországban lerombolták a zsidók zsinagógáit, üzleteit és otthonait, a Buenos Aires-i újkatolikus vezetőség megint meghívta a zsidókat, a protestánsokat és másokat, hogy a Központi Székesegyházban vegyenek részt egy felekezetközi istentiszteleten.

Ezúttal azonban nem minden a tervek szerint történt. Tradicionalista katolikusok elrontották az istentiszteletet a Szent Rózasafüzér hangos imádkozásával, tiltakozva a szent hely megszentségtelenítése ellen. Egyikük elvette a mikrofont és elkezdett a felekezetközi utálatosság ellen tiltakozni. Az esemény házigazdája, Buenos Aires érseke, Marco Poli megpróbálta megakadályozni a beszédet, mérsékelt sikerrel, mint ahogyan a videón látható. Végül kihívták a rendőrséget, és a tiltakozók elmentek, azonban nem minden eredmény nélkül, mert sikerült felhívni a figyelmet erre az évenként megrendezésre kerülő utálatosságra, amelyben az igazi vallást keverik a hamis vallásokkal, amelyben Jézus Krisztust elnyomják, hogy a hitetlenek jól érezzék magukat a templomban, a megtérítés szándékának legkisebb jele nélkül. Sőt, megerősítést nyernek hibáikban, és ezzel arra bátorítják őket, hogy az örök kárhozat felé tartó úton maradjanak.

Szent Pál szavai:

„Ne húzzatok egy igát a hitetlenekkel. Mi köze az igazságnak a gonoszsághoz? Vagy hogyan fér össze a világosság a sötétséggel? Hogyan egyeznék meg Krisztus Beliállal? Vagy mi köze a hívőknek a hitetlenekhez? Hogyan tűri meg Isten temploma a bálványokat?

(2Kor 6, 14-15)

komment

Szép új világ - sorra alakulnak az istentagadó gyülekezetek

2013. november 14. 09:50 - Andre Lowoa

Vasárnapi Gyülekezet néven hozott létre ateista egyházat két brit komikus. A vallásos formák között, de vallásos tartalom nélküli gyüleke­zetekre az alapítók szerint azért van szükség, mert az ateistákban is nagy igény van arra, hogy közösségben éljék meg „hitetlenségüket”. Egyre több helyen vannak, az elhagyott templomokban jönnek össze...

Sorra nyílnak meg a Vasárnapi Gyülekezetnek nevezett ateista közösség vidéki gyülekezetei, a múlt héten éppen Oxfordban, Cambridge-ben és Manchesterben. A brit eredetű ateista gyülekezetnek ezzel egyidőben nyíltak meg a külföldi szatellit csoportjai Dublinban, New Yorkban és Sidneyben.

A manchesteri gyülekezet alapító összejövetelén Sanderson Jones komikus, az ateista egyház alapítója azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy céljuk nem kevesebb, mint a világ megváltoztatása.

A londoni Vasárnapi Gyülekezetet Jones ez év januárjában alapította Pippa Evans komikussal együtt. Az első összejövetelen mintegy háromszázan vettek részt, azóta ez a létszám közel hatszázra emelkedett. Jones szerint az ateista egyház országos szinten is nagyon dinamikusan fejlődik – januárban csak egyetlen gyülekezetük volt, jelenleg már több mint harminc. A komikus szerint, ha a lakosságnak az a 30 százaléka, aki nem tartozik egyetlen egyházhoz sem, mind hozzájuk csatlakozik, akkor már társadalomformáló erővé fognak válni.

Valószínűleg az egyházalapítók szakmájának is köszönhető, hogy a gyülekezetek működése és ceremóniája nem nélkülözi a komikus elemeket. Londoni összejöveteleiknek helyszíne egy használaton kívüli anglikán templom, de a szatellit gyülekezetek közül több is régi templomokban tartja az összejöveteleit. Nagy-Britannia-szerte szinte minden nagyvárosban számos olyan épület van, amely a történelem során templomként funkcionált, de a történelmi egyházak térvesztését követően kávézóként, bábszínházként, vagy raktárként lettek hasznosítva. A Vasárnapi Gyülekezetek ceremóniája is – bár nincs utalás Istenre, vagy a Bibliára – sokban hasonlít az anglikán szertartásra. Egyik látványos különbség, hogy a templomi himnuszok és dicséretek helyett Queen és Stevie Wonder dalokat énekelnek a nem hívők.

(Lukács András, Hetek)

komment

Szeretet történetek - előrehozták a karácsonyt a haldokló kisfiúnak

2013. november 14. 05:44 - Andre Lowoa

Előrehozták a karácsonyt egy haldokló kisfiú kedvéért az ohioi Port Clintonban. A 13 éves kisfiút, Devin Kohlmant tavaly diagnosztizálták agyrákkal, és az utolsó kívánsága az volt, hadd töltse otthon a kedvenc ünnepét - írja az Abc News.

Az orvosai azonban tudták, hogy Devin nem éri meg a karácsonyt, ezért szülővárosának a lakói úgy döntöttek, gyorsan feldíszítik a várost és felköszöntik a kisfiút. Amikor Devin hazaérkezett a cincinatti kórházból, ahol kezelték, több száz ember gyűlt össze a városka főutcáján, hogy mikulássapkába öltözve, karácsonyi dalokat énekelve köszöntsék.

Devin nem hagyhatta el a házat, de az ablakból figyelte, ahogy az emberek feldíszítettek egy karácsonyfát a házuk előtt és apróra morzsolt jéggel borították be a kertet, hogy úgy tűnjön, esett a hó. A lakók az egész várost karácsonyi égőkkel díszítették fel, és egy motoron maga a Mikulás is megjelent Devin ablaka előtt.

A kisfiúnak emberek ezrei küldtek karácsonyi üdvözlőlapokat a világ minden tájáról, mert meghatotta őket a története - mondta az Abc News-nak a család egyik barátja. Devin számtalan plüssmacit és más játékot is kapott. Ezek nagy részét szétosztotta a látogatóba érkező barátai között.

A kisfiú végül két héttel a hazaérkezése után, hétfőn délután halt meg. Halála éjjelén a család és a barátok virrasztást tartottak. Hajnalra belepte a várost az első hó

(index)

komment

2013. november 14. GYORSAN MEGBOCSÁTOK ÉS GYORSAN FELEJTEK LÉGY OLYAN TÜRELMES,AMILYEN ÉN VAGYOK HOZ

2013. november 14. 05:39 - Andre Lowoa

GYORSAN MEGBOCSÁTOK ÉS GYORSAN FELEJTEK


1989. december 7.

Mivel Te egy vagy Uram, vezess minket egy hitre és egy keresztségre! Uram, Te egy Isten vagy, mindenek Atyja, mindenek fölött, mindenek által és mindenben, mi pedig képtelenek vagyunk egyetértésre jutni, hajlíthatatlanok vagyunk… Így hagynál bennünket?

Imádkozz mindenkiért, hogy egyetértésre jussatok! Úgy teremtettelek benneteket, hogy szabadságot adtam nektek, és magatok dönthettek. Lehetõségetek van arra, hogy hûségesek maradjatok hozzám, és megtartsátok parancsolataimat. Azt sohasem parancsoltam nektek, hogy vétkezzetek. Ezért imádkozzatok bölcsességért, hogy megvilágosíthassátok ezt a nemzedéket, és kezdje végre megkülönböztetni jobb kezét a baltól.

(Ez az üzenet ifjúsági csoportomnak szól:)

Úgy ismertessetek meg az emberiséggel, ahogyan tanítottalak benneteket: a szeretet és az irgalom Istene vagyok. Nem nehéz engem megérteni. Senkit sem hajszolok halálra. Értsétek meg, hogy méltányosan adok és kérek. Sohasem kérek a lélektõl többet, mint amennyit adni képes. Mindenkitõl csak a szeretet csekély viszonzását kérem, egy mosolyt, egy gondolatot, egy kedves szót. Egyetlen szívbõl jövõ szót úgy fogadnék, mint millió imát. Gondoljátok meg, mit jelent ez! Már egy egyszerû gondolatot is úgy fogadok, mint komoly értéket. Felfoghatatlanul szeretek minden lelket! Gyengéd és szelíd Isten vagyok, jóságos vagyok ivadékaimhoz. Egyházamnak árt az, aki úgy mutat be ivadékaimnak, hogy követelõzõ és könnyen haragvó Isten vagyok. Türelmes vagyok, és késedelmes a haragban, de gyorsan megbocsátok és gyorsan felejtek. Senki ne mondja, hogy csak a szentéletû emberekkel törõdöm! Engem úgy ismernek, hogy megkeresem a beteget és az elesettet. Elesettségük vonz engem, és mivel õk képtelenek engem elérni, még inkább égek a vágytól, hogy magamhoz emeljem és Szívemre szorítsam õket. Jézus vagyok, és Jézus Szabadítót jelent. Azért jövök, hogy megszabadítsalak, és nem azért, hogy elítéljelek benneteket.


LÉGY OLYAN TÜRELMES, AMILYEN ÉN VAGYOK HOZZÁD!


1989. december 7.

Gyermekem, hiszed-e, hogy én, Jézus vagyok az, akivel te ilyen különleges módon találkozol?

Igen, Uram, hiszem.

Hiszed-e, hogy én, Jézus vagyok az, akit egész idõ alatt láttál?

Igen Uram, hiszem. Miért kérdezed, Uram?

Hogy halljam, amint mondod, gyermekem. Légy hát boldog, és áldj engem, mert Atyám kegyeiben vagy. Bár még dolgoznod és folytonosan igyekezned kell, hogy felemeld lelkedet, megadtam neked a kegyelmet, hogy lelked szemével láss engem, és felismerd hangomat. Ne engedd, hogy most ragadjon téged magával a világ, amikor már nem tartozol hozzá! Bölcsességem megnöveli tudásodat. Légy jóságos a szegényekhez, amint én is jóságos vagyok hozzád. Képviseld érdekeiket! Egyik apa sem hagyja el gyermekét a pusztaságban. Légy olyan türelmes, amilyen én vagyok hozzád! Leányom, ne igyekezz olyan dolgokat felfedezni, amelyek felülmúlják erõdet, mert saját feltételezésed félrevezethet téged, és így másokat is. Bízzál bennem, és olyan tudást adok neked, amelyet be tudsz fogadni, és megfelel képességeidnek. Az én Szavaimra figyelj, ne másokéra! Támaszkodj vállamra, ha fáradt vagy, legyen vállam a te fejtámaszod, Szentséges Szívem otthonod!

Késõbb:

Belõlem egyél, tõlem tanulj! Vigasztald meg gyermekeimet! Írnál most? 1 Boldog vagyok, ha belém kapaszkodsz. A hûség nyitva tartja szemed, és nem hagyja lelkedet elaludni. Jöjj, légy boldog, mert életre keltettelek a halottak közül, akik évek óta holtan fekszenek és testük már feloszlott.

Jézus, már korábban is kértelek és újból kérlek, ha úgy akarod, tedd meg a holtakkal - még azokkal is, akiknek teste már feloszlott - azt, amit velem tettél! Keltsd életre õket, és engedd, hogy a Te világosságodban éljenek!

A Feltámadott gyõzelme megsemmisíti a halált, mert én vagyok az Élet! Én vagyok a Feltámadás és az Élet, és örök élete lesz annak, aki eszi az én Testemet és issza az én Véremet! Jöjj, további kinyilatkoztatásokat diktálok neked Oltáriszentségemrõl. Én, az Úr megáldalak, mivel ily módon egyesülsz velem, és hagyod, hogy igénybe vegyelek Szavaim leírására. Dolgozz keményen, Vassulám, semmi sem lesz hiába! Jöjj, én foglak vezetni téged minden vállalkozásodban. Légy szilárd!

(Jézus azért mondta, hogy “légy szilárd”, mert diktálás közben a gonosz újból megpróbálta azt sugalmazni, hogy mindez tudatalattimból származhat! Ezért mondta Jézus, hogy “légy szilárd”! A Sátán az, aki valóban zaklat, míg a többi gonosz lélekre nem nagyon figyelek, Õk is zaklatnak, de többé-kevésbé olyanok, mint a körülöttem zümmögõ legyek. Félnek tõlem, bár szívesen vennék, ha fordítva lenne. Rosszakaratúak azonban, és õrizkedni kell tõlük. Akkor kerülnek elõnyös helyzetbe, amikor észreveszik, hogy a lélek elszunnyad, meggyengül vagy bizonytalan. Az imádság valósággal “agyoncsapja” és távol tartja õket. Az Úr szeretetébe és irgalmába vetett hit elpusztítja ezeket a démonokat, akik azért “zümmögnek” az ember füle körül, hogy igazságnak álcázott és szeretettõl távol esõ, gonosz sugallatokat adjanak. Ezért akarja az Úr, hogy éberek legyünk, és szüntelenül imádkozzunk. Az imádság biztonságos kerítést állít mikörénk, távol tartja a Sátánt és a többi gonosz lelket. Igen, ez állandó küzdelem.)


1Jézusba “kapaszkodtam”, nem akartam, hogy véget érjen ez a pillanat és “elmenjen”.
komment

A hamis próféta a moszkvai patriarchátus küldöttével tárgyalt

2013. november 14. 05:38 - Andre Lowoa

A moszkvai patriarchátus külügyminiszterét fogadta Ferenc pápa a Vatikánban.


Hilarion metropolitát, a moszkvai patriarchátus külügyminiszterét fogadta Ferenc pápa kedden a Vatikánban, két héttel Vlagyimir Putyin elnök látogatása előtt.

A pápa a Szent Márta-házban fogadta Volokolamszk metropolitáját - közölte a Szentszék utalva rá, hogy a találkozó, illetve annak helyszíne az egyházak közötti baráti viszonyt kívánta hirdetni.

Hilarion a Kirill pátriárka vezette orosz ortodox egyházban a külügyi kapcsolatokért felelős, vagyis a patriarchátus kulcsembere az egyházakkal és államokkal való diplomáciai kapcsolatok terén. "Külügyminiszteri" kinevezése óta először járt a Vatikánban. A vizit két héttel előzte meg Ferenc pápa és Vlagyimir Putyin november 25-ére kitűzött találkozóját.

Hilariont a szentszéki államtitkárságon is fogadták, és a Vatikánban rendezett Ortodoxok és katolikusok együtt a családért című konferencián is részt vesz.

Hilarion vatikáni látogatásával egy időben Kirill pátriárka a Moszkvában tartózkodó Angelo Scola milánói érseket fogadta. Scola a Vatican Insider olasz hírportálnak nyilatkozva kijelentette: az egyház feladata az, hogy mindenkivel párbeszédet folytasson, és Vlagyimir Putyin "az új világrend jelentős viszonyítási pontjának" számít. Szeptember elején Ferenc pápa levelet küldött Putyin elnöknek a G20-országok szentpétervári csúcstalálkozója alkalmából. Békés megoldás keresését sürgette benne a szíriai konfliktus lezárására.

Vatikáni elemzők szerint a Moszkva és Róma közötti kapcsolattartás a katolikus egyházfő moszkvai útját készítheti elő, ami az elődök, II. János Pál és XVI. Benedek idején nem valósulhatott meg.


MTI
komment

Országos katolikus tévé indul Magyarországon

2013. november 14. 05:38 - Andre Lowoa

A BonumTV néven már 2012 decembere óta működő médium az első olyan televíziós társaság Magyarországon, amely vállalja a katolikus, keresztény értékek közvetítését műsoraiban. A csatorna 24 órás adása 2014 januárjától több kábelhálózaton is elérhető lesz.

 

Böjte Csaba ferences szerzetes, a BonumTV védnöke a magyar nyelvű katolikus televíziót az egykori Szabad Európa Rádióhoz hasonlította, mely éveken keresztül „a remény hangja volt sokak számára”. Abban bízik, hogy a vatikáni eseményeket rendszeresen élőben közvetítő magyar nyelvű katolikus televízió országos megjelenésével nemcsak a katolikusokhoz fog eljutni Ferenc pápa reményt adó üzenete.

A 20 éve működő, mára közel 80 erdélyi gyermekvédelmi házból álló Dévai Szent Ferenc Alapítvány alapítója, elmondása szerint azért vállalta a televízió fölötti védnökséget, mert gyermekvédelmi munkája során azt tapasztalta, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik egy olyan reményt adó, és összefogásra sarkalló kommunikációs eszközre, mely képes az egyént folyamatosan megerősíteni Krisztusba vetett hitében.

 

„A BonumTV a Katolikus Egyház útmutatását követve kívánja használni a modern kommunikációs lehetőségeket, hogy a párbeszéd színtere lehessen” – mondta Tamási József plébános, a csatorna programigazgatója november 10-én vasárnap Kartalon, a Böjte Csaba testvérrel közösen bemutatott szentmisét követően.

 

A televízió vezetősége bízik jó szándékú, missziós lelkületű nézőiben, ezért elsősorban adományokból kívánja állni a fenntartás költségeit. A bizalom nem alaptalan, mert a televíziót üzemeltető, 2010. augusztus 15-én alapított nonprofit közhasznú társaság költségeit az elmúlt években is adományokból finanszírozta.

A BonumTV 24 órás adása 2011. április 30-án 20 órakor kezdődött a televízió honlapján, internetes televízióként. Első adását Rómából közvetítette, a II. János Pál pápa boldoggá avatásának előestéjén tartott virrasztásról a Circus Maximusból. Kábelhálózaton először 2012. december 8-án Bajóton kezdte meg sugárzását.

 

Tamási József, a BonumTV programigazgatója egy folyamatosan megújuló, dinamikusan fejlődő csatornát ígér, mely közkedvelt témakörökben igyekszik műsorokat kínálni úgy, hogy közérthető, szórakoztató formában szóljon nézőihez. A televízió szándéka: „Szórakoztatva informálni, biztos támpontot adva kielégíteni nézői – elsősorban a fiatalok – a kíváncsiságát, tudásszomját és információéhségét.” BonumTV törekedni a sokszínűségre, a kreatívan feldolgozott témákra, a modern képi világra, és figyel, alkalmazkodni egy dinamikus generáció szüntelenül változó igényeihez. A tartalomból azonban nem maradnak ki a liturgikus események sem, így csatorna naponta élőben közvetít szentmisét a pálos szerzetesek budapesti Sziklatemplomából.

 

 

szerkesztőség elérhetőségei

levélcím: 1086 Budapest, Baross u. 127. V/1, I közönségszolgálat:  +36 1 780 80 85 I

honlap: www.bonumtv.hu I e-mail: info@bonumtv.hu

közösségi oldalak: www.facebook.com/bonumtv I www.youtube.com/bonumtv
komment

Szép új világ - keresztet viselt, nem vezetheti a tévé-híradót

2013. november 13. 15:38 - Andre Lowoa

Siv Kristin Sællmannt, a norvég közszolgálati televízió egyik legismertebb, legkedveltebb műsorvezetőjét nem várt támadás érte. A helyi muzulmán közösség vezetői tiltakozásba kezdtek, amiért a tévéhíradó egyik adásában a nyakláncán keresztet viselt. „A nyakláncon függő kereszt sérti az iszlámot”, „ez a jelkép sérti a tévécsatorna semlegességét” – mondták. Ezt követően megtiltották, hogy a műsorvezető viselje ezt a mindössze 1,4 centiméternyi kis keresztet – tájékoztat a Vatican Insider.

A történet emlékeztet Nadia Eweida esetére, aki a British Airways alkalmazottjaként vezetői utasításra a munkahelyén nem viselhetett a nyakában keresztet. Az Emberi Jogok Európai Bírósága hét év elteltével hozott ítéletet az ügyében: januárban elismerte, hogy ez diszkrimantív intézkedés volt feljebbvalói részéről.

Magyar Kurír
komment

Református és bencés szerzetes

2013. november 13. 15:38 - Andre Lowoa

Olyan, mint a denevér: repül, mégsem madár - a találó hasonlattal saját magát jellemzi Toókos Péter, pontosabban János testvér. Hogy lehet egy református teológushallgató bencés szerzetes? Mi vonzotta e felé az életpálya felé egy református gimnázium egykori vallástanárát? Hogyan zajlik az élet egy mai monostorban? Többek között erről kérdeztük az első református szerzetest.

A nyakas kálvinista fogadalma
Komoly, mégis barátságos és humoros; szerzetesi küllemű, mégis civil benyomást keltő; diák, de idősebb, mint csoporttársai - a budapesti református teológia falai között találkoztam Toókos Péterrel, vagy ahogy már második alkalommal megszólítottam: János testvérrel. A református teológus szak hallgatója reformátusnak vallja magát, ám egyben bencés szerzetes is, a bakonybéli Szent Mauríciusz Monostor tagja immár két és fél éve. Hogy hogyan lehetséges ez, arról ő maga mesélt:
- Két egyházjogi kiskapunak köszönhető, hogy szerzetes lettem, hiszen a bencés harmadrendbe felvehető protestáns is, a harmadrendi pedig kérheti, hogy beköltözzön a monostorba. (A harmadrendiek a világban élő bencések, akik választhatják, hogy házasságban élnek-e, illetve maguk rendelkezhetnek az idejükkel és a vagyonukkal is. - A szerk.) Ezt én magam is kértem, ám mivel nem vagyok katolikus, nem vagyok tagja a hierarchiának, nem lehetek választó és választható, így például pannonhalmi főapát sem - jegyzi meg tréfásan.
Döntése mellé odaálltak az illetékes egyházi méltóságok is: Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát és Steinbach József dunántúli püspök. János testvér szerzetesi fogadalma magánfogadalomnak minősül, ám mint mondja, nem lenne erkölcsös, ha ezt szem előtt tartaná.
- Amit református ember megígér, azt csinálja becsülettel - jelenti ki.

Az elköteleződés felé
Toókos Péter a fogadalomtétele előtt sok tapasztalatot szerzett az egyházban és azon kívül is. Pápán évekig református vallástanárként dolgozott, de ógörög--francia szakos középiskolai tanár végzettséget is szerzett. Volt újságkihordó, éjjeliőr, diszpécser, szállodai portás és rádióműsort is vezetett már. A tanításról különösen sokat mesél, talán ez a munka volt számára a legszebb, ami ma is hiányzik neki. Valami azonban már akkor is zavarta. Állítja, már nem tudná elképzelni azt az életformát, hogy ha csörög az óra, azonnal nekilásson dolgozatot javítani, este pedig azokkal feküdjön. A döntését megelőző időszakról annyit mond, ha az embernek egyszer fáj a feje, nem foglalkozik vele, ha viszont hetek telnek el így, akkor már elmegy orvoshoz.
- Annyiszor feljött bennem a vágy a szerzetesi életforma iránt, hogy úgy gondoltam, ezzel foglalkozni kell. Ahogy az a házasság és a gyermekvállalás mellett döntő fiataloknál is megfigyelhető, a szerzetesi hivatást választók életkora is kitolódott. Én harminchárom éves voltam, amikor számot vetettem ezzel a kérdéssel.

A vonzalom
Mi vonzotta valójában a szerzetesi létben? - kérdezem János testvért.
- Az, hogy az időm teljességében Istennel foglalkozzak, és ne kössön le más - válaszolja.
- Nekem a minőségi idő a szeretetnyelvem. Istentől megkapni a szeretetet és neki odaadni úgy tudom a legjobban, ha sokat olvasom a Szentírást, sokat imádkozom, sokat vagyok vele. Az imádság számomra az Istennel való kapcsolat megélése, fenntartása, megerősítése, ami két jó barát közt az, hogy elmennek együtt futni, sörözni, horgászni vagy csak beszélgetni. Itt, Bakonybélben napi több mint három órát vagyok a templomban, ami döntően abból áll, hogy a Szentírással, méghozzá zsoltárokkal és himnuszokkal imádkozunk.

Kérdésemre, miszerint nem visszalépés-e a kötött imádság az Istennel való személyes kapcsolatot újra hangsúlyozó protestáns hagyományhoz képest, a református teológus úgy felel: ezeket az imákat Jézus és az apostolok mondták el.
- Bár kényszeres személyiségtípus vagyok, aki szereti a monotonitást, az ismétlődést, nem lennék meg a saját szavakkal elmondott imádság nélkül sem. Mindkét formát legitimnek és szükségesnek tartom. A református énekeskönyv 512 kötött imát tartalmaz, és a miatyánk is az, mégis használjuk protestánsként. A „szüntelen imádkozzatok" parancsot valahogyan meg kell élnünk mindannyiunknak: verbális imával vagy imává alakított szolgálattal, munkával.

Az otthon
Azért, hogy kellő időt és energiát tudjon fordítani kötelezettségeire, János testvér az egyetem miatt egy budapesti bencés tanulmányi házban lakik hét közben, de amikor Bakonybélről beszél, úgy fogalmaz, hazamegy.
- A helyemen érzem magam Bakonybélben, hiszem, hogy Isten hívott el oda.
Szent Benedek, a bencés rend alapítója a fizikai munka-szellemi munka-imádság hármasát javasolja, ezért a református János testvér is így él. Teológiai cikkeket fordít, francia nyelvet tanít, bibliakört és hittantábort vezet, csendesnapokat tart, lelkigyakorlatokrat végez, gyógynövényeket termeszt, és főz. Szemet és lelket gyönyörködtető környezetben él rendtársaival, hiszen Bakonybél a Balaton-fevidéki Nemzeti Park része. A templom közelsége jó érzéssel tölti el és az is vonzó számára, hogy csaknem ezer éve szerzetesi élet van ott, többek között Szent Gellért is ott élt és dolgozott.
- Ha szól a harang, nyomok egy Ctrl+S-t (a számítógépen íródó dokumentum mentésének jele - a szerk.), és tudom, hogy öt perc múlva imádság. Ott ez az idő védve van, ezt tanárként vagy házasemberként nem tudnám biztosítani. Nekem könnyebb, ha külső szabályhoz igazodhatok ebben - árulja el.

Öt testvér
A Szent Mauríciusz Monostorban ötfős szerzetesi közösség él.
- Együtt imádkozunk, eszünk, sportolunk, nyáron együtt megyünk kirándulni, a legtöbb házimunkát is együtt végezzük az egyéni időtöltés mellett - meséli. Feladat van bőven, hiszen a bakonybéli szerzetesek nemcsak önellátóak, de vendégházat is üzemeltetnek.
- Szeretem a vegyes életmódot, hamar ráunnék, ha csak a gyógynövényekkel kellene foglalkoznom, vagy csak az íróasztal mellett ülnék egész nap.
Hozzáteszi, a közösség támogatja abban is, hogy református teológiát végezzen. Úgy véli, részben azért, mert az öt testvér általa másfajta szemléletmóddal gazdagodhat.

Kapocs két felekezet között
A döntés, hogy szerzetes lett, azt sugallja, mintha valami hiányozna a református hitgyakorlatból, amit katolikus szerzetesek között talált meg - vetem fel János testvérnek. Ő azt mondja, nem a hiány miatt állt be a szerzetesek közé.
- Ha a hiány miatt vonzódtam volna oda, ahhoz nem kellett volna szerzetesnek lenni. Kétségtelen, hogy van, amit a református liturgia tud tanulni a katolikustól. Nagyon intellektuális a mi liturgiánk, az igehirdetés pedig sokszor egyetemibeszéd-szerű. Van, amit viszont a katolicizmus tud eltanulni a református gyakorlattól, például azt, hogy a prédikáció az Igét magyarázza, és ne a levegőben lógó vallásos beszéd legyen, ahogy Nagy Pista bácsi szokta mondani. A szerzetesélet utáni vágy vezetett, valamint a megbékéltetés szándéka, hogy ha két fél között volt szakadás, válás, akkor ott jó, ha valaki tud -- még ha a maga szerény eszközeivel is -- valamit enyhíteni a sebeken - árulja el.

Elsősorban keresztyén
János testvért tovább faggatom arról, miért nem váltott felekezetet.
- A katolicizmus rendkívül sokszínű, sokféle lelkiség található benne. A bencés biblikus lelkiséggel, ahol minden nap egy órát szánunk a Szentírás olvasására -- és már a református kalauz szerint -- könnyen tudok párbeszédet folytatni, de ez nem áll meg valamennyi katolikus irányzatra.
Az 1500 éves múlttal rendelkező bencés szerzetesi élet régebbi a nagy egyházszakadásoknál és őriz valamit az egykori keresztyén egységből. A bakonybéli bencések előttem is bibliás lelkiséget folytattak, és ez más felekezetekben is így van. Ez már nagyon jó, ez már közös pont, ahol egymásra lehet találni. Elsősorban keresztyén vagyok, az a jó, ha valaki elsősorban az. A felekezetiségem ezen belül van valahol és nem úgy határozom meg magam, mint aki nem katolikus, nem baptista, nem evangélikus. Azért vagyok református, mert keresztyén ember vagyok, és ezt ennek a felekezetnek a tanításaiban, liturgiájában, gyakorlataiban kaptam meg, élem meg és gyakorlom. A mi felekezetünk hangsúlyozza leginkább, hogy Isten kegyelméből vagyunk azok, amik vagyunk, és az üdvösségünk is Isten kegyelméből van. Ehhez és az Isten szavával való napi táplálkozáshoz nagyon ragaszkodom, és ezt nagyon szeretem a református felekezetben.

A tányér
A bakonybéli bencés szerzetesek elfogadóan álltak református testvérükhöz, befogadták őt és a tanulmányait is szívesen támogatják. Ketten közülük lelkigondozói szakot is végeztek, ahol protestánsokkal tanultak együtt, és a katonaság is olyan tapasztalat volt legtöbbjüknek, ahol felfedezhették: reformátusok, katolikusok és a többi keresztyén egy hajóban eveznek.
- A református tányért ugyanúgy lehet elmosogatni, mint a katolikust, és nincs külön református vagy katolikus gyógynövény sem - összegzi a felekezetiségről vallott nézeteit János testvér.

A szomszéd fia helyett
János testvért a református teológián is szeretik. Nem egy hallgatótársát tanította vallástanárként, és sokan közülük a gyermekei lehetnének, néhányukkal mégis testvéri kapcsolatot ápolnak. Mint mondja, sokáig hétfő reggelente hétkezdő imaközösséget tartottak és örül annak is, hogy a teológusok minden délben megállnak és áhítatot tartanak egymásnak. Ide már szerzetesként került, de hogy hogyan fogadták ismerősei és hozzátartozói a fogadalmát, arról ezt meséli:
- Sokan történelmi okokból nem láthattak olyasmit, hogy a szomszéd gyerek vagy egy osztálytárs szerzetes lesz, és boldog ebben, mert örömmel szolgálja Istent. Egy katolikus pap ismerősöm mondta, hogy hivatások vasárnapján a jó katolikus házaspár azért imádkozik, hogy a szomszéd fiának legyen papi hivatása. Érthető, hogy sokan furcsállották, vagy egyenesen óvtak tőle. Sokan viszont örültek és biztattak.

Lemondások
Míg a református lelkészek alapíthatnak családot, János testvér úgy döntött, nem szeretne házasságban élni. Azt mondja, azért tud örülni más házasságoknak.
- Jó látni a barátaim jól működő házasságait, és hogy azokban mennyire helye van a gyerekeknek is, egymás szeretetének is. Ugyanakkor azt is látom, mennyi kötöttséget jelent családban élni. Nem ők az urai a napirendjüknek, és máshogy dolgozik egy olyan valaki, aki a gyermekéért aggódik. Nekem nincsenek ilyen terheim, és jobban tudok azzal foglalkozni, amivel szeretnék.
És hol helyezkedik el mindebben, amit Isten szeretne? - tudakolom.
- Ő elsősorban azt szeretné, hogy vele kapcsolatban legyek, ismerjem meg, amit értem tett, és ennek alapján lássam a környezetemben élőket is. Ebből a szempontból a házas vagy szerzetesi életállapot mellékes. Nekem személyesen így a könnyebb. Ettől még van lemondás, nem is kevés, például nem én osztom be a pénzem, és az időm sem teljes mértékben. Akkor is ki kell nyitnom a Bibliát, önvizsgálatot kell végeznem, és el kell mennem istentiszteletre, amikor néha úgy érzem, a civil életben kihagytam volna. Az az érzelmi feltöltődés sincs meg, hogy viszem a kislányomat a nyakamban, ő eszi a kukoricát, ami hullik a hajamra, és ő nagyon jól érzi magát ettől; vagy hogy elmennék a kisfiammal horgászni. A lemondás értelme nem önmagában van, hanem abban, hogy valami másra szabadabb leszek. Ha abszolutizálnánk a lemondást, akkor például mindenkinek olyan házastársat kellene választania, akit látni se bír. Isten követése -- akármilyen létállapotban vagyunk is -- kihívást jelent az önmagunkba zárkózásból, az önközpontúságból.

Új név
Toókos Péter a szerzetesi fogadalommal együtt új nevet kapott. Hogy miért pont a János nevet javasolta elöljárójának, arról azt mondja:
- János a szeretett tanítvány, aki ott van Jézus mellett a legkivételezettebb helyzetben is, a színeváltozás hegyén, de akkor ott kellett lennie a keresztnél is. A másik oka a névválasztásnak az a fejlődés, amin János keresztülment. Nagyon vonzó, hogy egy lobbanékony, magát előtérbe helyező emberből olyan valaki lett, aki az élete végén azt hajtogatta, hogy „fiacskáim, szeressétek egymást". Ha valaki Jézus közelében van, hosszú időt vele tölt, ennyire meg tud szelídülni.
Meg kell szelídülnie, mint Jánosnak? - kérdezek vissza. A szerzetes egyszerű választ ad:
- Szent Benedek hasonlatával élve: a monostor kórház, ahol gyógyulunk. A keresztyén élet folyamatos Istenhez szelídülés.

Jakus Ágnes, parokia.hu

komment

Mátraverebély

2013. november 13. 05:54 - Andre Lowoa

Mátraverebély 2211 lakosú község a 21-es főközlekedési út és a 81-es/Somoskőújfalu-Hatvan-Budapest/ vasútvonal mentén, Bátonyterenyétől 6 kilométerre, délnyugatra fekszik, a Zagyva völgyében, a Mátra és A Cserhát között.
A gótikus római katolikus templom a XIV. századból való. A falu déli végén, dombon álló háromhajós épület. 1332-ben már állt, alaprajza és faragványai alapján cisztercita építőműhely építette. A XV. és XVII. században átépítették, a XIX. században cseh süvegboltozattal fedték be. Oromzatos, déli főhomlokzatán huszártorony, befalazott gótikus ajtó, nagyméretű csúcsíves ablak látható. A mai bejárat a XV. századból való, csúcsíves ablakokkal díszített, kiugró előcsarnokból nyílik. A kapubejárat kerete is csúcsíves. Támpilléresek fő- és mellékszentélyei. A magasabb főhajót alacsonyabb és keskenyebb mellékhajók kísérik, karcsú, gótikus oszlopokkal. A főszentély jobb oldalán két, kettős ülőfülke van, gazdagon díszítettek a XVI. század végéről valók. A jobb oldali mellékhajó végén levő sekrestyébe gazdag profilú, bordás, gótikus kapu vezet.
A községtől északra 2 kilométerre levő völgyben található a Szentkút. A forrás a Szent László-hasadékvölgy mélyén fakad, a középkori eredetű remetebarlangokban még a XVIII. században is éltek szerzetesek. Jelenleg omlásveszélyesek.
A kegytemplom és a kolostor 1763-ban épült, barokk stílusban. Két barokk hagymakupolás tornya van, köztük timpanonos oromzat, barokk szobrokkal, szoborfülkékkel. A templombelső Mária-kegyszobra Pásztóról származik. A kolostorépületet erősen átalakították, U alakú, újabb keletű az árkádos homlokzatú udvar.



http://em.bloglog.hu/page/9/





 Nagyboldogasszony templom

Az első román stílusú templom már 1100 körül állt. A ma is látható templom elődje a XIII. században épült, román stílusban, ezekre az alapokra újraépítették 1403-ban. A XIV-XV. században gótikus stílusban kibővítették. 1688-ban elhagyatott, 1693-ban a pásztói apátsághoz tartozott. A XVIII. században részben barokk stílusban átalakították. 1914-17 között eredeti formájára visszaállították.



 Szentkúti Nagyboldogasszony-bazilika

A Nagyboldogasszony tiszteletére szentelt, kéttornyú, barokk stílusú templom 1763-ban épült. A tornyokat hagymasisak fedi. A főoltár, a szószék és több szobor rokokó stílusú, a két mellékoltár copfstílusban készült a XVIII. században.
A búcsújáró helyhez több, Szent Lászlóval és csodálatos gyógyulásokkal kapcsolatos monda fűzõdik. A forrást 1290-ben említették elõször. Korábbi fa kápolnája helyett 1705-ben kõkápolnát építettek, de ez 1755-ben már romos volt. A templomot Bellágh Antal remete kezdte el alapozni, majd az Almásy család segítségével 1758-63 között készült el a mai formájában. A barokk stílusú templom kéttornyú, egyhajós, észak-dél tájolású, melyhez késõbb kolostorépületet toldottak. Tornyai enyhén elõreugranak, a fõhomlokzatot falpillérek, öv- és órapárkány, szoborfülkék díszítik. A tornyokat hagymasisak fedi, a köztük lévõ falat háromszög oromzat zárja le. A hajó törtvonalú oldalfalai a tengelytõl eltérõ irányúak, a szentély félköríves. A nyugati oldalhoz kapcsolódik az Almásy sírbolt. Rövid, széles, boltozott hajója van, a hevederek kosárívesek. Fõoltára rokokó stílusú, itt van elhelyezve a XVIII. századi Mária kegyszobor.

A MÁTRAVEREBÉLY-SZENTKÚTI NEMZETI KEGYHELY búcsúnaptára

http://szentkut.hu/hu/bucsuk oldalon olvasható.


komment

Kisbárkány - Márkháza - Nagybárkány

2013. november 13. 05:53 - Andre Lowoa

Kisbárkány 259 lakosú község Salgótarjántól 14 kilométerre, délnyugatra fekszik.


Márkháza 273 lakosú község Salgótarjántól 12 kilométerre, délnyugatra fekszik.





Nagybárkány 693 lakosú község Salgótarjántól 15 kilométerre, délnyugatra fekszik.



http://em.bloglog.hu/page/9/





 KISBÁRKÁNY Havas Boldogasszony templom

A község legfőbb látnivalója az 1992-1994. évi egyházi, önkormányzati és alapítványi támogatással épült római katolikus templom. A templombelső magán hordozza a 20. század sajátos építészeti jegyeit.



 MÁRKHÁZA Krisztus király templom

Modern stílusú templomát Szabó István, Ybl-díjas építész tervezte.





NAGYBÁRKÁNY Szent Márton templom




A község legfőbb látnivalója az 1992-1994. évi egyházi, önkormányzati és alapítványi támogatással épült római katolikus templom. A templombelső magán hordozza a 20. század sajátos építészeti jegyeit.
komment

Tar

2013. november 13. 05:52 - Andre Lowoa

Tar 2017 lakosú község Pásztótól 4 kilométerre, északra fekszik a 21-es főközlekedési út és a 81-es/Somoskőújfalu-Hatvan-Budapest/ vasútvonal mentén. A Mátra és a Cserhát hegyeinek találkozása festői környezetet ad a községnek.
A kőfalallal kerített háromkarélyos szentélyű római katolikus templom román, gótikus, barokk és klasszicista elemekkel vált különleges építészeti értékké. A templom XIII. és XIV. század között született faliképei a középkori Magyarország egyedülálló örökségei.
A templomtól nem messze található Tar Lőrinc ispán várkastélyának romjai.
A Gömör-hegy tövében buddhista oktatási központ és sztupa létesült, melyet a dalai láma avatott fel 1992. nyarán.


http://em.bloglog.hu/page/7/






 Szent Mihály főangyal templom

A község feletti dombvonulat peremén épült, egyhajós, háromkaréjos szentélyű, keletelt templom a XIII. századi román templom többszöri gótikus, barokk és klasszicista bővítéssel alakult ki. Tornya a főhomlokzatból kissé előreugrik, előtte két-két toszkán jellegű oszlop tartotta timpanonnal épült portikusz helyezkedik el. A homlokzatot az oromfal alatt erőteljes párkány tagolja. Tornyát órapárkány és hagymasisak zárja le. A többször bővített hajó déli falához előcsarnok, északi falához sekrestye csatlakozik. A mai szentélyrész a XIII. századi patkóíves szentélyű kistemplomból és a román hajó falainak elbontásakor készült félköríves, gótikus oldalkaréjokból áll. A patkóíves rész kváderköves, fala vastagabb az oldalkaréjoknál. A templom déli oldalán a hajó és a szentélyrész csatlakozásánál jól megfigyelhető az oldalkaréj késõbbi hozzáépítése. Mindhárom karéjnál egy-egy csúcsíves, a középsőnél ezen kívül még egy csúcsára állított, négyzetes, nagymérvű ablak helyezkedik el. A középkori templom koronázópárkány részletei a patkóalakú szentélyrésznél és az északi hajófalon a sekrestyén belül láthatók. A többszörösen bővített hajó háromboltszakaszos, stukkós kialakítású, a hevedereket a helyreállításig barokk köpennyel eltakart középkori pillérek tagolták. Az első boltszakaszt a karzat tölti ki, ez két, félköríves pillérre támaszkodik, mellvédje középen ívesen kihajlik. A déli elõcsarnok gótikus, a Tari család címerével díszített belső kapuját a helyreállítás során szabadították ki. A háromkaréjú szentélyrész falain megmaradt több falképrészlet, míg a hajó kapcsolódásánál élszedett pillérrészek, az oldalkaréjoknál a gótikus hevederek alsó, íves szakaszai láthatók.
A templom mai elrendezése többszöri bővítés során alakult ki. Az egyes építési szakaszokat a helyreállítás során megállapították. Az épület magját a XIII. század második felében emelt kis egyhajós, patkóíves szentélyû, román templom képezi. A régi szentélyrészben megmaradt falkép részletei egyidősek az elsõ templommal. Tar plébániáját már 1333-35-ben említik, s a templomot a XIV. század során a nyugati oldalon nagyobb, központi pilléres hajóval bővítették. 1412-48 között a második gótikus építés során a hajót tovább bővítették nyugat felé, míg a központi pillért elbontották. Ugyanekkor a régi, román hajó oldalfalait is elbontották, a déli és az északi oldalon egy-egy félköríves, karéjos részt építettek hozzá. Ezáltal a mai szentély-előtér kereszthajó jellegűvé vált. A karéjokból és a mai hajó középső boltszakaszában látható falképmaradványok ebből az időből származnak. A meredek letörésű dombvégen álló templomot lõrésekkel ellátott körfallal tették még védhetõbbé.
A mai körfal 2/3-ad részben a XV. században épült, kapumaradványaik a dél-keleti oldalon láthatók. A negyedik építési szakaszban a déli hajófalhoz előcsarnokot toldottak. 1776-ban újabb nagyarányú építkezés következett. A hajót nyugat felé ismét bővítették, a gótikus boltozatot megszüntették, felépítették a karzatot és a déli előcsarnokba a gótikus ajtókeret befalazása után barokk ajtó került. Ugyanekkor kapták a pillérek a barokk köpenyt és a torony is ebben az időben épült. A XVIII. század során készült a körfal egy része is.
komment

Bátonyterenye - 2013-06-30 14:18 vasárnap

2013. november 12. 15:41 - Andre Lowoa

Bátonyterenye 15047 lakosú város a 21-es és 23-as főközlekedési utak találkozásánál, valamint a 81-es/Somoskőújfalu-Hatvan-Budapest/ és 83-as /Kisterenye- Mátramindszent- Mátranovák-Homokterenye/ vasútvonalak mentén fekszik a Mátra hegység lábánál. Bátonyterenye térsége már a bronzkor második felében, i.e. 1500 körüli lakott. Nagybátonyt a pásztói apátság 1190-ből származó levele említi először Bachon néven. Kisterenyéről 1381-ben Terenie néven írnak, 1384-ben már Vásáros Terenye. Szúpatak a középkori oklevelekben Asszupatakként szerepel. Több birtokos uralta a területet, közülük a leghosszabb időn át két grófi család, az Almássyak és a Gyürkyek. A XIII. századból már írásos emlékekkel rendelkező Maconka az 1960-as években egyesült Nagybátonnyal. E négy település jelképezi a város címerében a csiszolt feketegyémántból előtörő négy piros lángcsóva. Az itt élő emberek többsége évszázadokon át mezőgazdasággal foglalkozott. A lakosság lélekszáma lassan emelkedett, változás az 1860-as években jelentkezett. Ekkor rohamosan nőtt a lélekszám, melynek oka a vasút megépülése, mellyel egyidőben megindult a szén feltárása. A szénbányászat révén az 1950-es évek végén városiasodó fejlődés indult meg a mai bányaváros területén. A szénbányászat fénykora az 1960-as évek közepéig tartott, ettől kezdve azonban visszafejlesztették, s napjainkra teljesen megszűnt a bányaművelés. Az 1984. január 1-jei közigazgatási változáskor Nagybátony, Kisterenye és Szúpatak egyesült Bátonyterenye néven. 1989. március 1-jétől város.
A kisterenyei városrészben a későbarokk, hagymakupolás Gyürky-Solymossy kastély található, melynek parkja természetvédelmi terület.
A maconkai műemlék templom a XIV. században épült, a szentélyben középkori falfestményekkel.
A szúpataki evangélikus kistemplom környezetével együtt hangulatos faluképet mutat.
A nagybátonyi római katolikus templom XVIII. században, barokk stílusban épült.
A Szentkút ferences kolostora és temploma csodálatos hegyvidéki környezetével az egyházi és a világi turizmusnak is egyik bázisa.
Nagybátony Ófalu területéről indulva keleti irányban a Pusztatemplom rom megtekintése, majd Alsó-Lengyend, Dorog-puszta érintésével az Arany-hegy egykori földvárat rejt.




http://em.bloglog.hu/page/9/
komment

Mátraszőlős

2013. november 12. 15:40 - Andre Lowoa

Mátraszőlős 1718 lakosú cserhátaljai község a 81es/Somoskőújfalu-Hatvan-Budapest/ vasútvonal mentén, Pásztótól északra, 4 kilométerre fekszik. 1993. május 1-je óta önálló község, előtte Pásztó városához tartozott.
A római katolikus temploma román-gótikus jegyeket mutat. Az 1200-as években állt román templom helyén az 1400-as, majd 1500-as években épült meg a mai templom. Tornya 1856-ból való. A hajóban gótikus ablakok és ajtók figyelhetők meg. Egyhajós templomterű, a szentélyben aszimmetrikus hajóboltozat figyelhetők meg. Szentségháza gótikus. Falfestményei a XV. századból valók, a hajó déli oldalán húzódnak két sorban 1611-ből származó protestáns bibliaszöveg. Különlegesen szép munka a Szécsényből való Szent Erzsébet-oltár, hét formában festette meg a festő- ikonográfiai különlegesség. Szép munkák a mellékoltárok és a szószék is.


http://em.bloglog.hu/page/7/





 Szent Erzsébet templom

A község ősi birtokosa a Kacsics nemzetség volt, a falu kora gótikus templomát valószínûleg ők építették. Ebből az időszakból valók a falképtöredékek, a körfal és a feltárt plébánia épület. A szentélyt és a hajó nyugati részét a XV. században bővítették, ekkor épült az előcsarnok is. Szentélyfeliratai 1611-ből valók, ekkor helyreállították a templomot, de 1669-ben már ismét romladozott. A Historia Domus szerint Náray György plébános újította fel, az ő nevéhez fûződik a ma is meglévő három oltár. Később már festett famennyezet fedte a hajót és 1746-1829 között a templomtetőn kis fatornyocskáról van adat. Fa haranglábat 1715-1829. között említettek a Canonica Visitatiók. A tornyát 1864-ben építették, az előző évben elbontott körfal köveiből. Ugyanekkor a szentély külső falsíkját egyenes záródásúvá alakították át. 1905-ben a sekrestyét áthelyezték a déli oldalra. 1925-26-ban helyreállították, ekkor bontották el a nyugati, középkori kaput, befalazták az előcsarnok külső nyílását, és ugyanekkor találták meg az első XIV. századi falképrészletet is. Belsejét 1936-ban feltöltötték. A templom egyhajós, megközelítően keletelt. A keleti oldalon álló, háromszintes, nyerskő falazatú tornyot övpárkányok tagolják, ívelt, tornyocskában végződő sisak fedi. A templomhajó nyugati harmadánál egy-egy ferde helyzetű támpillér alapját tárták fel, ezek a rövidebb, kora gótikus hajó nyugati végfalát támasztották. Déli oldalához csúcsíves kőbéléssel, ülőpadkákkal készült előcsarnok csatlakozik. Ez a középkorban boltozott volt. Az előcsarnokból csúcsíves, kőkeretes ajtó vezet a hajóba és egykor ugyancsak csúcsíves bejárat nyílt a nyugati falon is. Néhol látható a késő gótikus ereszpárkány részlete. A nyolcszöges záródású szentély sarkain támpillérek helyezkednek el, északi oldalához csatlakozik a középkori alapokon helyreállított sekrestye, mellette előkerült egy csontház alapfala. A templomhajó ma síkmennyezetû, eredetileg boltozott volt. Későbbi festett, kazettás lefedéseknek maradványai a padlástérben kerültek elő. A hajóbelső déli falán és a kora gótikus ablakrézsûn több helyen XIV. századi falképek láthatók. Középen kihajló mellvédű, barokk karzatát két pillér tartja. A diadalív csúcsíves, a szentélyt késő gótikus, kőbordás boltozat fedi. Északi falában korabeli szentségtartó fülke, azzal szemben ülőfülke látható. A bordák hegyes gyámkövekhez csatlakoznak, ezek között falfeliratokat tártak fel. A feltárás során került elő a korábbi szentély alapfala, valamint a lapos kövekből készült középkori padlózat. Berendezésébõl igen jelentős a három késő reneszánsz - kora barokk oltár.
komment
süti beállítások módosítása
Mobil