Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Sárospatak

2013. július 05. 14:16 - Andre Lowoa

Halászhomoki Görög Katolikus misézőhely


Végardói Istenszülő Görög Katolikus templom

A templom fal-és mennyezetképeit Petrasovszky Manó és fivére Leó 1948 és 1952 között festették al secco technikával. Az oltárképet - Mária Jézussal - Petrasovszky Manó még az 1930-as években festette. A kép hátlapján e felirat áll: "Az oltárkép főt. Kiss Gyula lelkész úr adománya 1930. évben." Kiss Gyula 1897-1936 között paróchusa volt a templomnak.



 Dorkói Jézus Szíve templom



Rózsási
Nagyboldogasszony templom


Apróhomoki
Szent István király kápolna



 Szent Péter és Pál apostolok Görög Katolikus templom


 Kispataki Szent Péter és Pál Görög Katolikus kápolna

A kápolnát 1997-ben szentelték fel.




 Szeplőtelen Fogantatás templom


komment

Tokaj

2013. július 05. 14:13 - Andre Lowoa

 Jézus Szíve templom


 Szent Miklós püspök Görög Katolikus templom

A templom 1743-ban épült, barokk stílusban. A berendezése, ikonosztáza copf stílusú.

komment

Szerencs

2013. július 05. 14:13 - Andre Lowoa

Istenszülő elhunyta-Görög Katolikus templom

A templom 1716-ban épült, mai formáját 1799-ben nyerte el.



 Kisboldogasszony templom

A templom 1750 és 1764 között épült, barokk stílusban, órapárkányos főhomlokzat feletti toronnyal. Hajóját csehsüveg boltozat fedi. Egykori értékes barokk berendezése nagyrészt elpusztult. A templom előtt látható Nepomuki Szent János XVIII. században készült szobra.



 Ondi Magyarok Nagyasszonya Templom


 Munkás Szent József templom

A templomot 2002. október 27-én szentelte dr. Seregély István érsek úr. Az altemplomban urnatemető működik felekezeti megkülönböztetés nélkül. A templom belső ékessége a nagyméretű feszület s a Madonna, valamint a Munkás Szent József szobor. A szobrokat Hegedűs István gyöngyösi szobrász készítette. Az altemplom és koporsó sírhelyek külső folyosóján Ilauszky Tamás modern vonalú keresztúti körképei találhatók.
komment

Gönc

2013. július 05. 14:13 - Andre Lowoa

 Szent Imre templom

A templom XIV. századi gótikus eredetű, az 1530-as évek közepétől a lutheránusok, majd a kálvinisták használták. 1640-ben a templom leégett, újjá kellett építtetni.

1712-ben végleg visszakapták a katolikusok 1714 és 1777 között barokk stílusban építették a ma is látható templomot. Újabb átalakításokat végeztek benne 1827-ben.

komment

Abaújszántó

2013. július 05. 14:12 - Andre Lowoa

 Gyümölcsoltó Boldogasszony templom

A templom a XV. században épült gótikus stílusban. Részben átalakítva a XVIII. század második felében. A homlokzaton ma is láthatóak a gótikus ablakkeretek és kőfaragványok.
A templom 1676-tól 75 éven keresztül a reformátusoké volt.



Urunk mennybemenetele Görög Katolikus templom

A templom 1792-ben épült, késő barokk stílusban.
komment

Encs

2013. július 05. 14:12 - Andre Lowoa

Ősatyák Görög Katolikus templom

A templom 1996-ban épült fel.



 Szent Anna templom


 Abaújdevecseri Szent István király templom



 Szent József Templom

komment

Böjte Csaba megrázó írása barátjának

2013. július 05. 06:16 - Andre Lowoa

Ajánlom e gondolatokat egy barátomnak, aki sok pofont kapott mostanában, s azt hiszi, hogy összedőlt a világ. Pánikba esett, menekülne bárhova, ki ebből a romlott világból. Ahogy ő mondja, Nicaraguába. Megvilágosodni bárhol lehet!
A hegyekben, hol sok a fa, és jó a levegő. De semmiképpen sem eldugott tiroli villában, színes televízióval s szaunával. Van itt egy elhagyott bánya Kismuncselen, Dévától huszonnyolc kilométerre. Négyszáz bányász dolgozott ebben az ón- és rézérc bányában, fent a hegyek tetején. Két éve bezárták, s aki tehette, otthagyta a náddal és kátránypapírral födött barakkokat. Sok az összedőlt üres barakk, de vannak még vagy harmincan-negyvenen, akik ott laknak. Egyfelől a csodaszép természet, másfelől a feltépett föld, elvérzett családokkal, emberekkel. Ott megtalálhatod Nicaraguát.
Helyetted lemosnék magamról minden festéket, felöltöznék nagyon egyszerűen, és egy hálózsákkal, négy vekni kenyérrel kimennék oda, ahol megállt az élet. Az idióta kisgyermekekkel elmennék málnát szedni, gombászni. Megtanulnék kosarat-, seprűt kötni Mariska nénitől, aki pont olyan fehér ember, mint mi, csak nincs senkije, és havi 160 ezer lej segélyből kellene megélnie. De ez lehetetlen: ő tudatosan készül az éhhalálra. Elbeszélgetnék szomszédasszonyával, akinek a rák az orrát teljesen leette. Ő nem tesz semmit, – szokja a halált. Megismerkednék Annamáriával, akinek nincs se apja, se anyja. Testvére nevelte fel, 15 évesen szülte első gyermekét egy részeges bányásznak, akivel olyan viskóban lakott évekig, amelybe esténként beengedték az állatokat is. Most sok az üres lakás, és máshol laknak, de férje ugyanúgy veri őt is az ostorral, akár az állatokat. Elbeszélgethettek arról, hogy anyósa hogyan őrült meg, és futott meztelenül a földeken, míg meg nem halt. De azt is megbeszélheted vele, hogy valóban medve ette-e meg a négyéves kisfiút az erdőben, vagy talán a kutyák? Ő még nincs húszéves, de két gyermekével már olyan sokat élt, mint más száz év alatt. Szintén itt lakik egy vénséges nagymamával négy idióta gyermek, egy kimondhatatlanul koszos házban. Fogyatékosok, de sokat tudnak mesélni az élet titkairól. Hosszan nézték, ahogy a nagyapjuk a fájdalomba beleőrült és belehalt.
Kezdetben csak egy seb volt a lábán, amely üszkösödni kezdett, s ahogy teltek a hetek, a férfinak fekete lett térdtől lefelé a lába, és nagyon büdös. Lábát lógatva feküdt, és üvöltött – akkor már nem nézett vissza senki a szeméből. Másnap belehalt abba a karcolásba, amelyet felétek egy kis sebfőző vízzel és ragtapasszal elintéznek. De szóba állhatsz egy tizenhárom gyerekes anyával, aki most veszítette el legnagyobb fiát, az egyetlent, aki munkába állt és dolgozott. Férjénél van a bánya kulcsa, ott tartják a kredencben egy cukros dobozban. Elkérheted, és lemehetsz az aknához. Minden ott van, a csillék, bennük az érc, a munkavédelmi sisakok, minden, mintha csak most hagyták volna félbe a hajtást a bányászok. Csak a hozzáértő szemek látják, hogy itt meghalt minden.
Először mellbe fog vágni mindaz, amit látsz, hallasz. Lehet, hogy sírni fogsz, és átkozni ezt a világot, amelyben jól fésült alakok háromszáz eurót adnak egy kutyáért, de egy nyomorult gyermek meg kell hogy éljen havi tíz eurónyi segélyből. Nem érted, hogy lehet az, hogy ezeket az embereket a társadalom kivitte a hegyekbe kommunizmust építeni, s most annyi pénzt sem ad, hogy napi fél kenyérre jusson, nem beszélve húsról, buszjegyről, villanyszámláról, orvosságról. Egy őrült eszme felsodorta őket a hegy tetejére, s mint az elhaló hullám, lerakta, otthagyta őket. Már nem fegyveres őrök, hanem a mérhetetlen szegénység, a nyomor s ennek gyermeke, a fogyatékosság meg az emberek közönye tartja fogva őket. Nagyon furcsa ötleteid lesznek. Lefekvés előtt azon fogsz gondolkodni, hogy rablóbandává kellene átszervezni ezeket az embereket. Magad is csodálod, hogyan önt el a gyűlölet, és lassan felfedezed magadban az anarchistát. Hangosan kimondod, hogy nem érdemli meg az életet az a társadalom, melyben a kutya több húst eszik meg egyszerre, mint egy gyermek egész hónapban.
Félelmetes erők szabadulhatnak fel benned, de ne siess, ne kapkodj, és ne dönts, próbálj meg nagyon nyitott lenni. Másnap sétálj egy nagyot a természetben, nézd a fákat, a felhőket, a madarakat. Közben sírhatsz, káromkodhatsz, imádkozhatsz. A fontos az, hogy dőljenek le falaid. Omolj össze. Engedd be életedbe mindazt, mi körülvesz. Ne te légy, aki belép hozzájuk. Ne csinálj semmit. Ne szervezd ezt a világot. Nicaraguában nem formálunk, hanem formálódunk, nem tanítunk, hanem tanulunk. Nem adunk, hanem kapunk. Neked előbb meg kell világosodnod, hogy magad is árasztani tudd a fényt.
Alulról nem látod a perzsaszőnyeg mintáit. Emelkedj fel, a nagy egészt nézd. Vedd észre, hogy a sötétet nem lehet ütni, vágni, törni. A sötét egyszerűen a fény hiánya. Nem kell harcolni a sötétség ellen, nem lehet erővel összetörni és kilapátolni. Csodálkozz rá a napra, amely megjelenik, és körülötted minden formát, életet kap. Mindez egyszerű, de át kell élned. Dél felé edd meg száraz kenyered. Lassan, komótosan harapj, ügyelj, hogy egyetlen morzsa se hulljon a földre. Tudd, hogy a napfénynek és a sárnak gyermekét, a kenyeret eszed. Csodálkozz el azon, hogyan tud ilyen finom lenni az üres kenyér. Keress egy forrást, de ne siess! Add meg a módját: ereszkedj térdre, érintsd szádat a forrás vizéhez, mintha csókolóznál, és csak aztán igyál. Érezd, hogy átjár a kristálytiszta hegyi forrás vize. Eggyé válsz a földdel, beléd hatol az élet.
Nézd a forrást, nézd a sarat a forrás fenekén, lásd, fogd meg a kezeddel. Hunyd be a szemed, és érezd a fényt, a meleget, mely kenyeret, vizet fakaszt. Menj tovább. Talán megérted, hogy te is ez vagy: marék por csupán. Ha valahonnan fentről rád hull a végtelenül tiszta és szent fény, te is képes leszel néhány magot befogadni, és kenyeret adni, forrássá válni. Mindez végtelenül tiszta és egyszerű: láss, higgy, szeress. Az idő nem fontos, ne sajnáld a napokat. Az ünnepi ebédhez a szakácsnő sok-sok mindent belevág egy nagy fazékba, ezért te is fogadj be mindent Nicaraguában. Hordozd saját magad és mások fájdalmát, a titkokat, melyek körülvesznek. Ne siess! Az eszmélés lassan, de biztosan, végtelen csendben, derűsen történik… Környezeted megzavarhatja, de meg nem szakíthatja mindezt. Lassan lehiggadsz, megnyugszol. Kitisztulnak gondolataid, vágyaid, hatalmas béke önt el. Megvilágosodsz.
Minden nagyon egyszerűvé, áttetszővé válik. Felsejlik Isten végtelen nyugodt keze vonása a Világon. Mint felhővé szelídült tajték, onnan fentről mindent sokkal tisztábban fogsz látni. Források fakadnak fel benned. Érezni fogod magadban az erőt, amely most már nem magadért: értük, a Világért fakad. Már nem harcolni akarsz, hanem teremteni. Nem gyűlölsz senkit és semmit, nem pusztítani akarsz, hanem segíteni, alkotni, életet adni, a beléd áramló fényt továbbengedni, -árasztani. Hiszed, hogy nemcsak része vagy a világnak, hanem partnere a mindenséget szeretetből szakadatlanul tovább teremtő Istennek. Szelíden belesimulsz az Úr kezébe, a Jó Pásztor lábához kuporodsz. Érzed, hiszed, ha szólít, erőd lesz vezetni a nyájat. Minden a helyére kerül, és már nem zavar semmi. Érzed a hegyeket mozgató erőket magadban, tudod, hogy emberek fognak születni, talpra állni, gyógyulni szavadra.
De még ez sem fontos. Semmi sem fontos, csak az a kapcsolat, mely, mint a nap, lassan felkel, és beragyogja világodat. Istennek társa vagy, megvilágosodtál, ott vagy Nicaraguában !
komment

A Vatikán titkai

2013. július 05. 06:15 - Andre Lowoa

Gianluigi Nuzzi, 2013 (Forrás: Wikipédia)Az olvasót még a cím is zavarba hozhatja, a téma pedig biztos kérdéseket vet fel. Bulvártéma vagy egy feltáró riport? A könyv, amely alapjaiban rengette meg a Vatikánt…

XVI. Benedek 2013. február 11-én bejelentett lemondása találgatások sorát indította el, hiszen Szent Péter trónusát önszántából rajta kívül csupán egyetlen pápa hagyta el. A hír hallatán sokakban felmerül a kérdés: valóban csak az indoklásban szereplő megrendült egészségi állapot az oka a leköszönésnek?

Őszentsége XVI. Benedek titkos irataiGianluigi Nuzzi nagy port kavaró könyve még húsba vágóbb a pápai lemondás fényében. Egy bizalmas informátor jóvoltából Nuzzi olyan féltve őrzött dokumentumok birtokába jutott, melyek lerántják a leplet a Vatikánban folyó titkos ügyletekről. A könyvben kirajzolódó történetek nemcsak a katolikus egyházra, hanem az olasz kormányra is mély árnyékot vetnek.

„Az én esetemben a bátorság azt jelenti, hogy megismertessem az emberekkel az egyház legkényesebb ügyeit. Hogy közkinccsé tegyek bizonyos titkokat, kisebb-nagyobb történeteket, amelyek nem jutnak ki a bronzkapukon. Megkönnyebbülést érzek attól a gondolattól, hogy végre megszabadulok a csendes cinkosság elviselhetetlen terhétől.”

Ma már tudjuk, hogy e szavak mögött XVI. Benedek legbizalmasabb embere rejtőzik, Paolo Gabriele, aki pápai főkomornyikként elindította a lavinát, átadva mindazon titkos iratokat e könyv szerzőjének, melyek napvilágra kerülése beláthatatlan változásokat hozhat a katolikus egyház életében.

Gianluigi Nuzzi 1969-ben született Milánóban. Először a Corriere della Sera napilapnak dolgozott, majd a Panorama című hetilap és a Libero napilap különleges kiküldött tudósítója lett. 1994 óta kíséri figyelemmel a legjelentősebb politikai és pénzügyi vonatkozású igazságügyi nyomozásokat. Létrehozója és műsorvezetője az olasz La7 csatorna Érinthetetlenek című műsorának, melyben a legfontosabb aktuális témák mélyreható elemzésével foglalkozik. Nevéhez fűződik a Vatikáni Bank és az Enimont konszern kenőpénzbotrányairól írt bestseller, a Vaticano S.p.A. (Vatikán Rt.), valamint a maffia és a politika összefonódását tárgyaló, Claudio Antonellival közösen jegyzett Metastasi (Áttétek) című könyv.


Őszentsége XVI. Benedek titkos iratai
(Részletek a könyvből)

A pornó zavarba hozza az egyházat: a szerzetesektől a Weltbild kiadóig

Őszentsége XVI. Benedek titkos irataiUgyanazokban a hetekben – ugyancsak Németországban – Tarcisio Bertone bíborosnak egy másik kényes problémával is szembe kell néznie. Október végén ugyanis Ratzinger szülővárosában kirobban a német könyvkiadó-óriás, a Weltbild botránya, mely évi kétmilliárdos forgalommal büszkélkedhet. Bár a vállalkozás tizenkét egyházmegye tulajdonában van, kiadványai között ezernyi erotikus és ezoterikus kötet is szerepel. Némelyiknek a címe is sokatmondó: „Szex műértők számára”, „Az ügyvéd ribanca”, „Mocskos történetek”. Miképp egyeztethető össze az egyház és az erotika? Ezek a címek önmagukért beszélnek, azzal vádolják a Kúriát, hogy nagy vagyonra tett szert a pornó által. A hír pár órán belül elterjed, és feldúlja a konzervatív katolikusokat nem csupán Németországban, hanem világszerte.

Az apostoli palotákban a hír bombaként robban. Egyrészt a valós zavar miatt, amit ez a kényelmetlen és botrányos ellentmondás vált ki, mivel az egyház szigorúan elítéli a pornográfiát; másrészt a spekulációk és a visszaélések miatt, amelyek ebből következhetnek. Bertone msgr. Balestrierót bízza meg az ügy kivizsgálásával, akivel már volt alkalmunk „találkozni” az Államok közötti kapcsolattal foglalkozó szekció titkárhelyetteseként. A helyzet nagyon bizonytalan. A hír már két napja olvasható az internetes portálokon, a sajtóban, és a világ számos tévécsatornája is közölte. Van, aki ironizál azon a bordélyházi kézikönyvön, mely a „Hívjál ribancnak” címet viseli, és amit 8 euró 9 centért meg lehet vásárolni; van, aki gúnyolódva felemlegeti a „Pornóherceg” felejthetetlen terjedelmét, vagy felsorolja valamennyi, a katalógusban szereplő erotikus és ezoterikus kiadványt, eljutva így a 2500 darabból álló rekordhoz. Balestriero beszél az ügyről Lombardi atyával, hogy felmérjék a botrány nagyságát és mérlegeljék az esetleges fejleményeket. Megpróbálnak rájönni a német egyházmegyék erőegyensúlyaira. Égnek a telefonvonalak Róma, a berlini nunciatúra és a döbbent német bíborosok között. A Vatikánból kiszivárgott dokumentumok alapján most beszámolhatunk arról, hogy miként kezelték ezt a vészhelyzetet a legmagasabb rangú vatikáni vezetők, mindenekelőtt a pápa. A helyzet ugyanis annyira súlyos, hogy közvetlenül bele kell vonni a szentatyát is. Aki azokban a napokban a pápa lakosztályában jár, észreveheti, hogy XVI. Benedek szomorú, döbbent, hallgatag. Arra készül, hogy lépjen valamit, de sajnos ez nem a végső lesz.

Az államtitkárságon a válságstáb három fronton kezdi meg a vizsgálatokat. Mindenekelőtt a helyzet feltérképezésénél azt kell megállapítani, hogy a médiában miként terjedt el a hír (a Die Welt és a Frankfurte Allgemeine című napilapok voltak azok, melyek napvilágra hozták és elemezték az ügyet); ezzel párhuzamosan a vállalkozás létrejöttét is vizsgálják, és arra próbálnak rájönni, hogy a német püspöki közösség miért nem intézkedett eddig az ügyben. Végül meg kell keresni a leggyorsabb és legfájdalommentesebb stratégiát. Az első iratok, melyeket Balestriero tucatnyi újságcikkel együtt küld el a pápa különleges titkárának, pontos képet festenek a helyzetről, és kíméletlenül körvonalazzák a német egyház zavart döbbenetét.

Tarcisio Bertone és a hatalomvágy

„Szentatyám, zavar uralkodik az egyház szívében”

Őszentsége XVI. Benedek titkos irataiA Szentszéket kemény próbatételek elé állították az egymást követő botrányok, melyek az egyházat sújtották. Kezdve a pedofíliával, amelynek mértékét évekig alábecsülték. 2002-ben monsignor Tarcisio Bertone, mielőtt a botrányok világszerte kirobbantak volna, azzal intézte el a kérdést, mintha egy betegség lenne, ami csak a papok „elenyésző kisebbségét” érinti. A lista hosszú. Kezdve azokkal a szexuális visszaélésekkel és a lelki terrorral, amelyeket Marcial Maciel, a Krisztus Légiója nevű szervezet alapítója követett el. Macielt 2010-ben XVI. Benedek „erkölcstelen életű hamis prófétának nevezte: egy kalandor, elfecsérelt, torz léleknek”. A lefebvristák problémája a tradicionalista hitszakadással, mely 1988-ban következett be négy pap püspökké szentelése után; a pénzmosással kapcsolatos bírósági vizsgálatok, melybe a vatikáni IOR Bank is belekeveredett; az „őszentsége gentiluomója” címmel kitüntetett Angelo Balducci klikk-kapcsolatai olyan egyházi személyekkel, akik a különféle ügyeket és tendereket intézték; a Propaganda Fide házai, és néhány prelátus bűnös hajlama, amit a zsarolás fegyvereként használtak fel; tucatnyi botrány, mely a vatikáni palotákban szőtt összeesküvések során éleződtek ki. Többek közt azok, melyeket az Avvenire igazgatója, Boffo, illetve Carlo MariaViganò presbiter leplezett le. Ezeket a küzdelmeket egyre jobban kiélesítik a pápai palotákba érkező névtelen levelek. Először a Bertone bíboros ellen irányuló halálos fenyegetés, majd a sárdobálás a prelátusok és a bíborosok ellen. Mint például a római egyházmegye pápai vikáriusának, Agostino Vallininek az esete, akinek elmozdítása érdekében prelátusok által aláírt „álpetíció” érkezett. Az aláírásgyűjtés csalás volt. 2011 szeptemberében vizsgálat indult annak kiderítése érdekében, hogy ki áll a Vallini ellen indított támadások mögött. Az ügy jelenleg is folyamatban van.

Nehéz idők ezek, melyek önuralmat és rátermett irányítást igényelnek. Ezen tulajdonságok nem mindegyike található meg Tarcisio Bertonéban, akit 2006-ban jelölt ki a pápa az államtitkári posztra Angelo Sodano helyére. Elődeivel ellentétben Bertone nem a diplomácia világából érkezett. Ezt a tényt Ratzinger nyilván alaposan megfontolta, előre látva, hogy ez a döntése bizalmatlanságot fog kiváltani. Ratzinger azért választotta Bertonét, mert megbízik benne: 1995 és 2003 között Bertone titkári posztot töltött be a Hittani Kongregációban, amelynek akkoriban Ratzinger volt a prefektusa. Ezenkívül Bertone fontos összeköttetést jelent a Szentatya számára a Vatikánon kívüli területekkel: elsősorban a politika, főleg az olasz politika területén. Bertone gyenge pontjai az erősségévé válhatnak: az államtitkár ugyanis már beiktatásától kezdve magának tartja fenn a politikával való kapcsolattartást. Korlátozza a Bagnasco bíboros által vezetett Püspöki Konferencia tevékenységi körét, ezáltal elégedetlenséget váltva ki a Kúriában.

Bertone kezdettől fogva nehézségekbe ütközik, még logisztikai problémája is akad. Sodano tovább használja államtitkári irodáját egy évig. Nem hajlandó átadni egészen addig, míg el nem készül az új irodája, amit a bíborosi testület dékánjaként fog elfoglalni. Így utódjának be kell érnie egy oldalsó szobával. A logisztikai probléma elenyésző azokhoz a sötét felhőkhöz képest, melyek az államtitkárság felett gyülekeznek. Alighogy elfoglalta hivatalát, máris érezhetőek a diplomáciai válság első jelei. 2006. szeptember 2-án XVI. Benedek Ratisbonában tart beszédet, mely tele van tűzdelve tudományos elemekkel, irodalmi és történelmi idézetekkel. Ezek folyamatosan a hitre, az értelemre és a tudásra utalnak. Az újonnan beiktatott államtitkár, Bertone számára is ez az első jelentős megmérettetés. A történelmi idézetek között azonban feltűnik a tipikus banánhéj; II. (Palaiologosz) Manuél „csúszós” mondata: „Vizsgáld meg, vajon mi újat hozott Mohamed, s meglátod, hogy csak gonosz és embertelen dolgokat.” E szavak valóságos földrengést idéznek elő, és azonnali láncreakciót váltanak ki a világsajtóban. Az arab országok szinte harckészültségben állnak. Senki sem figyelmeztette XVI. Benedeket? Nem ellenőrizték a szöveget? Az incidens természetesen a Vatikánon belül is viszályokat és töréseket okoz. Ezt követően a Szentatya erőfeszítést tesz arra, hogy csendesítse a válságot. Többször is kihangsúlyozza, hogy csupán egy idézetről van szó, ami természetesen nem tükrözi a saját véleményét. E hibás lépés elkövetéséhez valószínűleg az a személy is hozzájárult, aki nem emelte ki a szövegben ezt a kényes részt. De nem elszigetelt esetről van szó.

Az elkövetkező években az ehhez hasonló incidensek megismétlődnek, bár Bertone egyre befolyásosabb lesz. Az államtitkár kettős célt tűzött ki maga elé: egyfelől eltávolítani az intézkedéseit bíráló ellenzékét, másfelől előléptetni bizalmi embereit. Különös figyelmet szentelt a gazdasági minisztériumoknak és a kiadásokkal foglalkozó irodáknak: Domenico Calcagno bíboros az Apsa ügynökséghez kerül, amely a hatalmas ingatlanbirtokokat kezeli. Ettore Gotti Tedeschi az IOR Bank igazgatója lesz. Az olaszországi vatikáni nuncius, Giuseppe Bertello a Governatoratónál tölt be fontos szerepet, míg Giuseppe Versaldi bíboros a gazdasági ügyek prefektúráján. Ez a jól kikövezett út vezet hatalma megszilárdításához és befolyása növeléséhez a római Kúrián belül, egészen a konklávé tekintélyes bíborosaihoz, akik majd XVI. Benedek utódját fogják megválasztani.

A hatalmi játszma egyre feszültebb légkörben zajlik. Senki sem meri bírálni a feletteseit vagy kifejezni ellenkező véleményét, tartva a megtorlástól vagy az áthelyezéstől. A kis államban minden eszközt bevetve folynak a küzdelmek szakmai féltékenység, irigység, karrierépítési stratégiák, egyéni érdekek miatt. Ütközetek kezdődnek, amelyekben a pénz, a hatalom, vagy akár mindkettő rejtett viszályokra adnak okot. Az etika eltűnik. Egyre keményebbé válik a küzdelem a bíborosok, a különféle érdekszövetségek és klikkek között. Egyre aktuálisabbá válik Joseph Ratziner figyelmeztetése, amit már 1977-ben hangoztatott. „Az egyház sokak számára – írta az akkori bíboros – a hit legfőbb akadályává válik. Nem látnak benne mást, mint a hatalom ambícióját, egy emberekkel teli arénát, akik azzal az ürüggyel, hogy a hivatalos kereszténységet igazgatják, akadályt gördítenek a valódi keresztény szellem elé.

A különféle intrikák és belső harcok mindig is hozzátartoztak az egyház történetéhez, de sohasem voltak annyira kiélezettek, mint manapság. Az eszközök sohasem voltak annyira gátlástalanok, mint napjainkban. A hangnem sohasem lépett túl bizonyos határokat. De mindenekelőtt még sohasem rángatták bele ezekbe az ügyekbe a szentatyát ilyen közvetlen módon. Ez a légkör meglehetősen új helyzethez vezet: sokan próbálják „megfúrni” Bertonét, akinek államtitkárként fontos „határkövet” kellene jelentenie a Vatikánban. Pedig éppenséggel benne vélik felfedezni a problémák gyökereit.

Általában csak a legszélsőségesebb esetekben szokás a pápához fordulni. Ez számtalan kockázattal és előre nem látható hatással járhat. Ennek ellenére a pápa manapság a legkülönbözőbb témájú, részben segélykérő levelek címzettjévé vált. Annak, hogy sokan megkockáztatják, hogy a pápához forduljanak, számos oka van: „Amikor Wojtylát pápává választották – magyarázza a La Stampa című napilap Vatikán-szakértője –, senki sem ismerte. Ratzinger viszont 1981 óta él a vatikáni palotákban, így bizalmas viszony köti a prelátusokhoz és a bíborosokhoz. A bíborosok magától értetődőnek veszik, hogy rögtön hozzá forduljanak.” De hogy keltsék fel a pápa figyelmét? Az egyházi emberek – még a legbefolyásosabbak is – ezernyi taktikához és trükkhöz folyamodnak, hogy közvetlenül el tudják érni XVI. Benedeket. Titokban cselekedve feltárják a pápa előtt a különféle konfliktusokat, kirekesztéseket, illegitimnek tartott érdekeket. Kérik a szentatya beavatkozását, mielőtt az események kisiklanának és a botrány kitudódna. Egyedül ő az, akire mindenki úgy tekint, mint egy forradalmi változásokra törekvő pásztorra, aki a szívén viseli az egyház jövőjét. Kissé mélyedjünk el ezekben az ügyekben, melyeknek főszereplője a pápa és titkára, Bertone. Ez az első alkalom, hogy mesélhetünk ezekről a súrlódásokról a Vatikán szemszögéből nézve.

 

 XVI. Benedek (Peter Seewalddal): A világ fénye. A pápa, az egyház és az idők jelei. Vatikánváros, Libreria Editrice Vaticana (Vatikáni Könyvkiadó) 2010, 64–65. o.

Andrea Tornielli 2011. augusztus 31-én a következőket írja a Vaticaninsider.it honlapon: „A Vatikánban a névtelen levelek nem jelentenek újdonságot, sem pedig kivételt. Számuk magas, gyakran gyalázkodóak vagy megalapozatlan vádakat tartalmaznak. Azért folyamodnak hozzájuk, hogy lejárassák ezt vagy azt az egyházi személyt, vagy hogy megakadályozzák egyes prelátusok előléptetését. Nem kell tehát túlságosan meglepődni azon, hogy az utóbbi napokban egy olyan levél forgott közkézen, mely egy súlyosan fenyegető mondatra tett utalást Tarcisio Bertone államtitkár, XVI. Benedek legközelebbi munkatársa ellen. A levél egy fenyegető mondatot idéz don Giovanni Boscótól, a Szalézi Kongregáció alapítójától (Bertone is ehhez a rendhez tartozik): »Nagy temetések az udvarban!«, mellyel a híres torinói szent gyászokat jósolt II. Viktor Emánuelnek abban az esetben, ha a piemonti birodalom tovább folytatja az egyházi vagyonok elkobzását. A Bertonénak címzett névtelen levél írója, aki úgy tűnik, igen tájékozott a Kúria ügyeivel kapcsolatban, folytatásként azzal vádolja a bíborost, hogy nem tud dönteni, és pusztán a személyes szimpátia alapján választja ki munkatársait. Majd arra a döntésére tesz utalást, mellyel áthelyezéssel eltávolította Carlo Maria Viganòt a Vatikánból.”

Egy érdekesség: a bíboros egy (legalábbis egyházi személyek számára) szokatlan hobbinak hódol: fegyvergyűjtésnek. Kijelentése szerint, melyet 2006-ban tett a savonai rendőrkapitányságon Calcagno liguriai tartózkodása idején, egy kisebbfajta arzenál volt a birtokában. „Természetesen többnyire muzeális puskák, de orosz Nagant típusú fegyverek is – írja az Il Fatto 2012. április 11-i számában –, melyek ránézésre is félelmetesek, és amelyek egy kilométer távolságból is eltalálnák célpontjukat. Íme a bíboros fegyvereinek listája: Breda márkájú, Argus típusú puska; Schmidt márkájú, 31. típusú muskéta; Faet Carcano márkájú puska (az érthetőség kedvéért: ahhoz hasonló, amivel Kennedyt megölték); orosz gyártmányú Nagant puska; valamint egy török Hatsan fegyver. Valamennyit fegyverboltban vásárolták. De ez nem minden. Calcagno bíboros azt is bejelentette, hogy az alábbi fegyvereknek is »birtokában van a hozzájuk való töltényekkel együtt«: egy 22-es kaliberű Berretta típusú karabély sportlövészet céljára; kétcsövű, 12-es kaliberű Franch márkájú fegyver; Smith & Wesson márkájú, 357-es kaliberű magnum (olyan, amit Callaghan felügyelő, valamint Starsky és Hutch használ). Valamint további fegyverek, köztük egy Remington 7400-as precíziós karabély, egy valóságos nagyágyú, mely egyáltalán nem tűnik vadászfegyvernek: ha eltalálna egy fürjet, írmagja se maradna.”

Curzio Maltese: Az egyház számlái, La Repubblica, 2007. szeptember 28.


[1] XVI. Benedek (Peter Seewalddal): A világ fénye. A pápa, az egyház és az idők jelei. Vatikánváros, Libreria Editrice Vaticana (Vatikáni Könyvkiadó) 2010, 64–65. o.

[1] Andrea Tornielli 2011. augusztus 31-én a következőket írja a Vaticaninsider.it honlapon: „A Vatikánban a névtelen levelek nem jelentenek újdonságot, sem pedig kivételt. Számuk magas, gyakran gyalázkodóak vagy megalapozatlan vádakat tartalmaznak. Azért folyamodnak hozzájuk, hogy lejárassák ezt vagy azt az egyházi személyt, vagy hogy megakadályozzák egyes prelátusok előléptetését. Nem kell tehát túlságosan meglepődni azon, hogy az utóbbi napokban egy olyan levél forgott közkézen, mely egy súlyosan fenyegető mondatra tett utalást Tarcisio Bertone államtitkár, XVI. Benedek legközelebbi munkatársa ellen. A levél egy fenyegető mondatot idéz don Giovanni Boscótól, a Szalézi Kongregáció alapítójától (Bertone is ehhez a rendhez tartozik): »Nagy temetések az udvarban!«, mellyel a híres torinói szent gyászokat jósolt II. Viktor Emánuelnek abban az esetben, ha a piemonti birodalom tovább folytatja az egyházi vagyonok elkobzását. A Bertonénak címzett névtelen levél írója, aki úgy tűnik, igen tájékozott a Kúria ügyeivel kapcsolatban, folytatásként azzal vádolja a bíborost, hogy nem tud dönteni, és pusztán a személyes szimpátia alapján választja ki munkatársait. Majd arra a döntésére tesz utalást, mellyel áthelyezéssel eltávolította Carlo Maria Viganòt a Vatikánból.”

[1] Egy érdekesség: a bíboros egy (legalábbis egyházi személyek számára) szokatlan hobbinak hódol: fegyvergyűjtésnek. Kijelentése szerint, melyet 2006-ban tett a savonai rendőrkapitányságon Calcagno liguriai tartózkodása idején, egy kisebbfajta arzenál volt a birtokában. „Természetesen többnyire muzeális puskák, de orosz Nagant típusú fegyverek is – írja az Il Fatto 2012. április 11-i számában –, melyek ránézésre is félelmetesek, és amelyek egy kilométer távolságból is eltalálnák célpontjukat. Íme a bíboros fegyvereinek listája: Breda márkájú, Argus típusú puska; Schmidt márkájú, 31. típusú muskéta; Faet Carcano márkájú puska (az érthetőség kedvéért: ahhoz hasonló, amivel Kennedyt megölték); orosz gyártmányú Nagant puska; valamint egy török Hatsan fegyver. Valamennyit fegyverboltban vásárolták. De ez nem minden. Calcagno bíboros azt is bejelentette, hogy az alábbi fegyvereknek is »birtokában van a hozzájuk való töltényekkel együtt«: egy 22-es kaliberű Berretta típusú karabély sportlövészet céljára; kétcsövű, 12-es kaliberű Franch márkájú fegyver; Smith & Wesson márkájú, 357-es kaliberű magnum (olyan, amit Callaghan felügyelő, valamint Starsky és Hutch használ). Valamint további fegyverek, köztük egy Remington 7400-as precíziós karabély, egy valóságos nagyágyú, mely egyáltalán nem tűnik vadászfegyvernek: ha eltalálna egy fürjet, írmagja se maradna.”

[1] Curzio Maltese: Az egyház számlái, La Repubblica, 2007. szeptember 28.

 


Gianluigi Nuzzi: Őszentsége XVI. Benedek titkos iratai, Kiadó: Art Nouveau Kiadó, Oldalszám: 376,  Várható megjelenés: 2013. március 27.
komment

Edelény

2013. július 04. 07:07 - Andre Lowoa

 Jézus Szíve templom

A jelenlegi az egyházközség ötödik temploma. A legelső valószínűleg fából épült a XII-XIII. században. A második a mostani belvárosi református templom szentélye volt, amit a reformációkor az új hitű közösség elvett. Ma így is nevezik "öreg templom". A harmadik mellette épült egy alacsonyabb, kisebb templom lehetett. Ezt azért bontották le, mert a másik templom tetejéről ráfolyt víz beáztatta.
Sokáig a Coburg Kastély kápolnáját használták a katolikusok, amíg 1905-ben felszentelték a jelenlegit. Nagy Géza akkori plébános úgy kezdte az építkezést, hogy támogatókat keresett. Magyarország gyászolta Erzsébet királynőt /ismertebb neve: Sissy/, és az ő emlékére ajánlotta, mintegy fogadalmi templomként. Ezzel a gesztussal megnyerte a Ferenc József császárt és Coburg Ferenc herceget is, aki saját téglagyárából 32 000 db téglával támogatta az építkezést. A császár 1907-ben küldött egy feliratos, gazdagon díszített aranyozott kelyhet.
A templom helyén korábban mocsaras, vizes terület volt, ezt az edelényi gazdák saját maguk töltötték föl. A budapesti Makovszky Ferenc volt a tervező építész. A munkát 1903 őszén elkezdték, és 1904. november közepére már be is fejezték. A belső berendezés 1905 májusára készült el.
A templom felszentelése 1905. július 2-án történt meg. Az orgonát 1906 tavaszán építették be a helyére a híres pécsi Angster és fia orgonaépítők.
Neogót stílusú, római kereszt alaprajzú 22 méter a hosszúsága, a szélessége pedig 16 méter . A belső magassága 11 méter , a torony pedig 26 méter . Az első toronyórát 1921-ben adományozták.
A freskókat és a belső festést 1976-ban készítette Takács István híres mezőkövesdi festő és a testvére.



 Finkei Rózsafüzér királynéja templom


 Szent Kereszt felmagasztalása-Görög Katoliikus templom

  A templom 1983-ban épült.
komment

Borsodnádasd

2013. július 04. 06:34 - Andre Lowoa

 Lemezgyári Jézus Szíve templom

A templom 1934-ben épült, barokk stílusban. Létrehozatalát gyár vezetői, elsősorban Quirin József igazgató és dolgozói egyaránt szorgalmazták, ezért nagyarányú gyűjtésbe kezdtek.

A templom tervezője Walder Gyula műegyetemi tanár, építője Szontágh Pál építészmérnök voltak. A főhomlokzat mellé asszimetrikusan helyezkedik el a torony. A templombelső berendezésénél kiemelkedő szerepet játszottak a helyi szakemberek. A festések, a famunkák, a csillárok, a karos lámpák, a kovácsoltvas rácsozat, a kupola, a kandeláberek és a kézimunkák mind a borsodnádasdi dolgozók hozzáértését és ügyességét dicsérik. Mellettük több ismert festő, szobrász és fafaragó művész (Leszkovszky György, Henczelmann J., Schmidt J., Kallós Miklós Elek, Márkupp Béla) paraszt barokk stílusú alkotásait csodálhatjuk mg a belső térben.
A templomot Kriston Endre egri segédpüspök szentelte fel 1934. november 11-én.



 Szent István király templom

A mai templom elődje (Mindszentek tiszteletére) a XVIII. században már állt, 1806-ban leégett, majd 1827-ben újabb tűzeset miatt használhatatlanná vált. 1844-ben Fisher érsek támogatásával, megkezdték az új templom tervezését. 1846-ban rakták le az új templom alapjait, s 1848 közepéig falait félmagasságig felhúzták, homlokzatára tornyot építettek. Csak 1853-ban tudták folytatni a munkát, amelyet 1859-ben fejeztek be. A kalsszicista stílusban épült templomot 1859. július 18-án szentelték fel, teljes belső felszerelése 1861-ig történt meg. Az építőmester Streimmelwőger Mihály volt.
komment

Arló-Ózd

2013. július 04. 06:34 - Andre Lowoa

 ARLÓ Szent Mihály főangyal templom

A mai templom elődjét a 1486-ban építették gótikus stílusban. A ma is látható templom 1732 és 1792 között épült, neobarokk stílusban.


 Hódoscsépányi Keresztelő Szent János vértanúsága templom


 ÓZD Somsályi Szent István király templom

komment
süti beállítások módosítása
Mobil