Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Kempis Tamás - Krisztus követése

2018. október 26. 16:05 - Andre Lowoa

IV. A lélek békéje és szabadsága

 

23. Négy dolog szerez nagy lelki békét

 

1. Fiam, most már megtanítlak a béke és az igazi szabadság útjára.

 

2. Tedd meg, Uram, amit mondasz, mert szíves-örömest hallgatom.

 

3. Igyekezzél, fiam, inkább más akaratát tenni, mint a magadét.

 

4. Válaszd mindig a kevesebbet, ne a többet.

 

5. Törekedjél mindig az utolsó helyre jutni és mindenkinek alárendelve lenni.

 

6. Kívánd és kérd szüntelen, hogy benned Isten akarata egészen teljesedjék.

 

7. Íme, az ilyen ember jut el a béke és a nyugalom földjére.

 

8. Uram, rövid a beszéded, de nagy tökéletességet foglal magában.

 

9. Rövid a szava, de mélységes az értelme és bőséges a gyümölcse.

 

10. Mert ha híven megtartanám, nem egykönnyen keletkeznék bennem nyugtalanság.

 

11. Mert valahányszor érzem, hogy nyugtalan és levert vagyok, azt találom, hogy e tanítástól eltértem.

 

12. De Te, aki mindent megtehetsz és a lélek előmenetelét mindig szereted, növeld bennem kegyelmedet, hogy végrehajthassam tanításodat és üdvösségemet munkálhassam!

 

Imádság gonosz gondolatok ellen.

 

13. Uram Istenem, ne távozzál el tőlem! Én Istenem, figyelj rám és segíts meg, mert mindenféle hiábavaló gondolat és nagy félelem támadt föl bennem, amely lelkemet gyötri.

 

14. Hogy mehetek rajtuk keresztül sérelem nélkül? Hogy törhetek át rajtuk?

 

15. ,,Én előtted megyek, -- mondja az Úr -- megalázom a föld hatalmasait.'' Megnyitom a tömlöc kapuit és a titkok rejtekeit feltárom előtted.

 

16. Tedd meg, Uram, amit mondasz és széledjen el színed előtt minden gonosz gondolat.

 

17. Ez az én reményem és vigasztalásom, hogy minden bajban hozzád folyamodom, tebenned bízom, téged szívemből-lelkemből segítségül hívlak és békével várom vigasztalásodat.

 

Imádság lelki világosságért.

 

18. Világosíts meg engem, ó áldott Jézus, belső világosságod fényével és vess ki szívem hajlékából minden sötétséget.

 

19. Zabolázd meg sok, csapongó gondolatomat, és verd szét az erőszakos kísértéseket.

 

20. Harcolj keményen érettem és űzd ki a fenevadakat, azokat az édesgető, csábító kívánságaimat, hogy ,,békesség legyen hatalmad által'' és dicséreted szerte hangozzék szent hajlékodban, a tiszta lelkiismeretben.

 

21. Parancsolj a szeleknek és viharnak; mondd a tengernek: csöndesedjél; és az északi szélnek: ne fújj, és mindjárt nagy csönd lesz.

 

22. ,,Ragyogtasd világosságodat és igazságodat'', hogy fényeskedjenek a földön; mert én kietlen puszta föld vagyok, míg meg nem világosítasz.

 

23. Áraszd reám kegyelmedet, öntözd meg szívemet mennyei harmattal, csurgasd lelkembe az ájtatosság vizét a föld színének megöntözésére, hogy jó, sőt legjobb gyümölcsöt teremjen.

 

24. Emeld föl lelkemet, mely a bűn terhe alatt görnyed és irányozd minden kívánságomat az égiekre, hogy megízleljem a mennyei boldogság édességét és rösteljek a földi dolgokkal bíbelődni.

 

25. Szabadíts meg és ragadj ki a teremtmények mulandó vigasztalásából; mert nincs az a teremtmény, amely képes volna vágyaimat tökéletesen lecsillapítani és megnyugtatni.

 

26. Fűzz engem magadhoz a szeretet feloldhatatlan kötelékével, mert te, Uram, egymagad elég vagy annak, ki téged szeret és nálad nélkül minden csak hiábavalóság.

 

 

24. Más emberek életét kíváncsian ne vizsgáljuk

 

 

1. Fiam, ne légy kíváncsi, s haszontalan gondokon ne törd eszedet.

 

2. ,,Mi közöd ehhez vagy ahhoz? Kövess engem!'' (János 21,22)

 

3. Mi közöd hozzá, ilyen-e ez vagy amolyan, így vagy amúgy cselekszik-e vagy beszél?

 

4. Te nem vagy másért felelős, hanem magadért adsz majd számot. Mit ártod tehát magadat más ember dolgába?

 

5. Íme, én mindenkit ismerek s mindent látok, ami az ég alatt történik és tudom, ki mint van, mit gondol, mit akar, mi a szándéka.

 

6. Azért hagyj rám mindent, te pedig maradj szép csöndben és hagyd az izgágát, garázdálkodjék, amint kedve tartja.

 

7. Fejére száll, amit csinál és beszél, mert engem meg nem csalhat.

 

8. Ne törődjél a nagy név hamis dicsőségével, se sokak barátságával, se egyes emberek külön szeretetével.

 

9. Mert ezek csak szórakozottságot és szívbeli sötétséget okoznak.

 

10. Örömest szólanék hozzád és kijelenteném neked titkaimat, ha jöttömet figyelmesen észrevennéd és szíved ajtaját nekem megnyitnád.

 

11. Légy előrelátó, vigyázz, imádkozzál és ,,alázd meg magad mindenben''.

(Sir 3,20)

 

 

25. Miben áll a szív állandó békéje és az igazi tökéletesség?

 

 

1. Fiam, én mondottam: ,,Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek, nem amint a világ adja, adom én nektek.'' (János 14,27)

 

2. A békét mindenki óhajtja; de ami igaz békét szerez, avval nem mindenki törődik.

 

3. Az én békém az alázatosakkal és szelíd szívűekkel van. A te békéd nagy tűrésben áll.

 

4. Ha reám hallgatsz és szavamat megtartod, nagy békében élhetsz.

 

5. Mit tegyek tehát, Uram?

 

6. Minden dologban vigyázz magadra, mit mívelsz, mit mondasz és minden szándékodat arra irányozd, hogy egyedül nekem kedveskedjél, rajtam kívül se ne kívánj, se ne keress semmit.

 

7. De felebarátod szavait és tetteit se ítéld vakmerően, ne is ártsd magad rád nem bízott dolgokba; így arra juthatsz, hogy keveset vagy csak ritkán zavarják békédet.

 

8. Hogy pedig soha semmiféle háborodást ne érezz, se testedet, se lelkedet semmi kellemetlenség ne érje, az nem a jelen élet sorsa, hanem az örök nyugalom állapota.

 

9. Ne gondold azért, hogy igaz békét találtál, mikor semmi nehézséget nem érzel; se pedig, hogy egészen rendben vagy, ha ellenkezést nem tapasztalsz vagy hogy az már tökéletesség, ha minden kívánságod szerint történik.

 

10. De még akkor se tartsd magad valami nagynak, sem ne hidd, hogy különös kedvességben állsz, ha talán nagy ájtatosságot és lelki vigasztalást érzel.

 

11. Mert nem ebből ismerhető meg az erény igaz szeretete, nem is ebben áll az ember előmenetele és tökéletessége.

 

12. Miben tehát, Uram?

 

13. Abban, hogy szívedből-lelkedből Isten akaratának ajánlod fel magad, nem keresed önmagadat sem nagyban, sem kicsinyben; sem az időben, sem az örökkévalóságban.

 

14. Úgy, hogy arcod változása nélkül egyaránt hálás maradsz jó és balsorsban és mindent egyenlő mérővel mérsz.

 

15. Ha oly erős és rendületlen leszel a reményben, hogy bár a belső vigasztalás elhagyott, szívedet még nagyobb szenvedésekre is elkészíted.

 

16. És magadat nem igazolod, mintha ezt és ekkorát nem kellene tűrnöd; hanem minden intézkedésemben engem mondasz igazságosnak, engem vallasz szentnek.

 

17. Akkor a békesség igaz és egyenes útján jársz és bízvást remélheted, hogy örvendezve újra meglátod arcomat.

 

18. Ha majd annyira jutsz, hogy magadat semmibe sem veszed, tudd meg, hogy akkor teljes békében örvendezel, amennyire az e siralomvölgyben lehetséges.

 

 

 26. A szabad lelkület nagy méltósága, amelyre az alázatos imádság jobban segít, mint az olvasás

 

 

1. Uram, csak tökéletes embertől telik, hogy a lelke folyton a mennyei dolgokon fárad és az élet tenger bajain, hogy úgy mondjam, aggódás nélkül megy keresztül, de nem tunya ember módjára, hanem a szabad lélek bizonyos kiváltságával: semmiféle teremtményen rendetlen kívánsággal nem csüggve.

 

2. Kérlek, kegyelmes Istenem, őrizz meg engem ez élet gondjaitól, hogy túlságosan beléjük ne keveredjem; a test ezer követelésétől, hogy a gyönyör láncra ne verjen; a lélek tömérdek akadályától, hogy a kellemetlenségek meg ne törjenek és el ne csüggesszenek.

 

3. Nem olyan dolgokról szólok, Uram, amelyek után a világi hiúság eped, hanem ama nyomorúságokról, amelyek az emberiség közös átka következtében szegény szolgád lelkét keservesen terhelik és feltartóztatják, hogy ne juthasson kívánsága szerint a lelki szabadságra.

 

4. Ó, Istenem, kimondhatatlan édesség, változtass nekem keserűséggé minden testi vigasztalást, mely engem az örökkévalók szeretetétől elvon és valami jelenvaló, gyönyörködtető jónak színe alatt álnokul magához csalogat.

 

5. Ne fogjon ki rajtam, Uram, ne győzzön le engem a test és vér; meg ne csaljon ravasz fogásaival a világ és rövid dicsősége; meg ne ejtsen engem az ördög és az ő álnoksága.

 

6. Adj, Uram, erőt az ellenállásra, béketűrést a szenvedésre, állhatatosságot a végig kitartásra.

 

7. Add nekem a világ minden vigasztalása helyett a te lelkednek kimondhatatlan édes ihletét; az érzéki szeretet helyett pedig öntsd szívembe a te nevednek szeretetét.

 

8. Íme az étel, ital, ruha és egyéb, mi a test fönntartására szükséges, csak terhére van a buzgó léleknek.

 

9. Engedd, Uram, hogy az efféle gyámolításokkal csínyján éljek, szerfölött ne kívánjam és bennük el ne merüljek.

 

10. Ezeket mind el nem vethetem, mivel kötelesség a természetet fönntartani; de azt keresni, ami fölösleges és jobbára csak gyönyörködtet, szent törvényed tiltja; mert különben a test a lélek ellen lázadna.

 

11. Mindenben, kérlek, igazgasson a te kezed és oktasson, hogy józan, okos mértéket tartsak.

 

 

27. Az önszeretet leginkább visszatart a legfőbb jótól

 

1. Fiam, mindenért mindent oda kell adnod, és magadból semmit vissza nem tartanod magadnak.

 

2. Tudd meg, hogy az önszeretet többet árt neked, mint bármi e világon.

 

3. Amilyen szeretettel és vonzalommal te viselkedel valami dolog iránt, ugyanazon mértékben tapad az többé-kevésbé tehozzád.

 

4. Ha szereteted tiszta, egyszerű és jól rendezett, semminek sem leszel rabja.

 

5. Ne kívánd, amivel nem szabad bírnod; ne kívánd, hogy tied legyen, ami csak akadályul lehet és belső szabadságodtól megfoszthat.

 

6. Különös, hogy szívedből-lelkedből nem bízod magadat reám mindavval együtt, amit kívánnod és bírnod lehet.

 

7. Miért emészted magad haszontalan bánattal? Mit fárasztod magad hiábavaló gondokkal?

 

8. Hagyd tetszésemre magadat és semmi kárt nem szenvedsz.

 

9. Ha ezt vagy azt keresed, ha emitt vagy amott akarsz lenni, hogy kényelmesebben élhess és kedvedet tölthesd: sohasem lesz nyugtod, sem nem leszel szabad az aggodalmaktól, mert minden dologban van valami hiba és mindenhol akad, aki veled ellenkezik.

 

10. Koránt sincs tehát javadra, ha valamely külső dolgot elérsz és gyarapítasz, hanem inkább, ha azt megveted és szívedből gyökerestül kiirtod.

 

11. Ezt pedig ne csak a pénzről és gazdagságról értsd, hanem a tisztelet és hiú dicséret hajhászásáról is, ami mind elmúlik a világgal együtt.

 

12. Nem nagy oltalmat nyújt a hely, ha a buzgóság lelke nincs benned.

 

13. Nem is tart sokáig a kívülről keresett békesség, ha szíved állapotában nincs kellő alapja; azaz, ha nem énbennem gyökerezel; cserélni cserélhetsz ugyan helyet, de magad avval nemigen javulsz.

 

14. Mert ha alkalom nyílik és te megragadod, megint arra akadsz, amit elkerültél, sőt többre.

 

Imádság szívbeli tisztaságért és mennyei bölcsességért.

 

15. Erősíts meg engem, Istenem, a Szentlélek kegyelmével.

 

16. Adj erőt, hogy a belső ember bennem megerősödjék és szívem megszabaduljon minden haszontalan gondtól és aggódástól, hogy ne ragadjon ide s tova bármily dolog kívánságára, akár hitvány, akár becses, hanem e világon mindent annak tekintsek, ami, tudniillik mulandónak és magamat is olyannak, aki velük együtt elmúlik.

 

17. Mert semmi sem állandó a nap alatt, ahol ,,minden csak hiúság és lélekgyötrelem''. (Prédikátor 1,14)

 

18. Ó, mily bölcs, aki így gondolkodik!

 

19. Adj, Uram, mennyei bölcsességet, hogy mindenfölött téged szeresselek és megtaláljalak, mindenfölött téged becsüljelek és szeresselek, minden egyebet bölcsességed rendje szerint fogjak fel, amint magában van.

 

20. Add, hogy okosan kitérjek a hízelkedő előtt és békén tűrjem az ellenkezőt.

 

21. Mert nagy bölcsesség meg nem indulni minden szóra és szóba sem állani a ravaszul hízelkedő csábítóval: mert csak így halad az ember a megkezdett úton előre.

 

 

 

28. A megszóló nyelvek ellen

 

 

1. Fiam, ne búsulj, ha valaki rosszul vélekedik felőled és olyat mond, amit nem örömest hallasz.

 

2. Még rosszabbul kell magadról vélekedned és magadnál gyarlóbbnak senkit sem tartanod.

 

3. Ha belső életet élsz, nem sokat adsz a lengedező szavakra.

 

4. Nem kis okosság rossz sorsban hallgatni és magadba szállva hozzám fordulni és az emberek ítéletén fel nem háborodni.

 

5. Békességed ne legyen az emberek ajkán; mert akár jóra, akár rosszra magyarázzák ezt vagy amazt, azért nem vagy más ember.

 

6. Hol van az igazi béke és igazi becsület? Nemde énbennem?

 

7. Aki nem töri magát, hogy az embereknek tessék; és nem aggódik, ha nem tetszik nekik, nagy békességben él.

 

8. A rendetlen szeretetből és hiábavaló félelemből ered minden nyugtalanság és az érzékek szórakozottsága.

29. Lelki nyugtalanság idején hogyan kell Istent kérni és áldani?

 

 

1. ,,Legyen áldott örökre a te neved'' (Tób 3,23) Uram, ki azt akartad, hogy engem ez a kísértés és háborúság érjen.

 

2. Nem szabadulhatok tőle, hanem hozzád kell folyamodnom, hogy segíts és javamra fordítsd.

 

3. Uram, bajban vagyok, szívem veszélyben forog, nagyon gyötör a jelen szenvedés.

 

4. És most, szerető Atyám, mit mondjak? Szorongatás közt vagyok, ,,szabadíts ki ebből az órából''. (János 12,27)

 

5. De azért jutottam ebbe az órába, hogy tied legyen a dicsőség, ha nagy megalázás ér és általad megszabadulok.

 

6. Uram, szabadíts meg engem szent akaratod szerint, mert én szegény, mit tehetek és hová menjek nélküled?

 

7. Add, Uram, hogy ezúttal is békén tűrjem látogatásodat; segíts meg engem, Istenem, és nem rettegek, bármi szorítja szívemet.

 

8. Most pedig jelen bajomban mit mondjak? ,,Legyen meg, Uram, a te akaratod.'' Én e szorongatást és aggodalmat igenis megérdemeltem.

 

9. Tűrnöm kell, bárcsak békével tűrnék, míg elmúlik ez a förgeteg és jobban leszek.

 

10. Hatalmas a te kezed, leveheti rólam a kísértést és megenyhítheti rohamát, hogy végképp el ne sodorjon; amint ezelőtt is sokszor így cselekedtél velem, ,,én Istenem én irgalmasságom''. (Zsoltárok 76,11)

 

11. És minél nehezebb nekem, annál könnyebb neked mindenható jobboddal rajta változtatni.

 

 

 

30. Istent kell segítségül hívnunk és kegyelme visszanyerésében bíznunk

 

 

1. Fiam, én vagyok az Úr, én bátorítlak a háborúság napján.

 

2. Jöjj hozzám, ha nem jól megy dolgod.

 

3. Ez az, ami leginkább hátráltatja a mennyei vigasztalást, hogy későn fogsz az imádsághoz.

 

4. Mert mielőtt engem buzgó lélekkel kérnél, mindenfelé vigasztalást keresel és külső dolgokban leled kedvedet.

 

5. Innen van, hogy keveset használ minden, amíg be nem látod, hogy én vagyok, aki a bennem bízókat megszabadítom; hogy rajtam kívül nincs foganatos segítség, sem üdvös tanács, sem hathatós orvosság.

 

6. De ha a förgeteg elálltával nyugalmad visszatér, éledj föl irgalmam fényében: mert közel vagyok, úgymond az Úr, hogy mindent helyreállítsak, nemcsak egészen, amint ezelőtt volt, hanem bőségesen és tetézve.

 

7. Nehéz-e nekem valami? Vagy hasonló vagyok-e ahhoz, aki ígér, de szavának nem áll?

 

8. Hol a te hited? Állj erősen és rendületlenül!

 

9. Légy hosszú tűrő és bátor férfiú; megjön annak idején a vigasztalás.

 

10. Várj reám, várj; eljövök és meggyógyítlak.

 

11. Kísértés, ami gyötör és hiábavaló félelem, ami rettegtet.

 

12. Mihaszna aggódol jövő sorsodon, mint hogy szomorúságodat szomorúsággal tetézd? ,,Elég minden napnak a maga baja.'' (Máté 6,34)

 

13. Hiábavaló és haszontalan a jövendő dolgokon búsulni vagy örülni, melyek talán soha be nem következnek.

 

14. Azonban megesik a gyarló emberen, hogy efféle képzelődések játékot űznek vele; és még kis bátorság jele, hogy az ellenség sugalma őt oly könnyen ide-oda űzi.

 

15. Mit gondol ez azzal, hogy igaz vagy költött dolgokkal játssza ki és szedi rá az embert; a jelenvalók szeretetével vagy a jövendők félelmével ejt-e meg minket?

 

16. Azért ne háborodjék meg szíved és ne rettegjen.

 

17. Higgy bennem és bízzál irgalmasságomban.

 

18. Mikor azt hiszed, hogy messze elszakadtál tőlem, gyakran éppen olyankor vagyok legközelebb hozzád.

 

19. Mikor azt véled, hogy odavan minden, akkor nyílik alkalom nagyobb érdemekre.

 

20. Nincs minden veszve, mikor kedvünk ellen esik valami.

 

21. Ne ítélj a szerint, amint jelenleg érzel; és akárhonnan akad valami nehézség, meg ne ütközzél rajta és ne törd magadat, mintha oda volna minden remény, hogy valaha kivergődhetel belőle.

 

22. Ne gondold, hogy végképp el vagy hagyva, ha ideig-óráig szenvedést bocsátottam reád vagy pedig a kívánt vigasztalást megvontam tőled; mert ez az út visz a mennyországba.

 

23. Kétségkívül hasznosabb neked és többi szolgáimnak, hogy megforgat benneteket a viszontagság, mintha minden kedvetek szerint menne.

 

24. Ismerem a titkos gondolatokat, hogy igen hasznos üdvödre, hogy olykor kelletlen, ízetlen neked minden, hogy föl ne fuvalkodjál, ha jól sikerül dolgod és ne dicsekedjél abban, ami nem vagy.

 

25. Amit adtam, el is vehetem, vissza is adhatom, mikor kedvem tartja.

 

26. Amit adok, az enyém, mikor megvonom, nem a tiedet veszem el, mert ,,minden jó adomány és minden tökéletes ajándék az enyém''. (Jak 1,17)

 

27. Ha szenvedést vagy egyéb viszontagságot bocsátok reád, ne bosszankodjál és el ne csüggedjen szíved; én hamar könnyíthetek rajta és minden bajt örömre fordíthatok.

 

28. De azért igazságos vagyok és minden dicséretre méltó, mikor így bánok veled.

 

29. Ha igazán bölcs vagy s úgy veszed a dolgot, amint van, sohasem kell valami baj miatt kedveszegetten szomorkodnod, hanem inkább örülnöd és hálákat adnod.

 

30. Sőt azt kellene egyetlen örömödnek tartanod, hogy fájdalmakkal gyötörlek és nem bánok veled kíméletesen.

 

31. ,,Amint engem szeretett Atyám, én is úgy szeretlek titeket'' (János 15,9) mondtam kedves tanítványaimnak;

 

32. Kiket bizony nem küldtem ideig való örömökre, hanem nagy küzdelmekre, nem méltóságokra, hanem gyalázatokra, nem nyugalomra, hanem fáradalmakra, hogy bő gyümölcsöt teremjenek a béketűrés által.

 

33. Eszedben tartsd, fiam, ezeket az igéket!

 

 

31. Hogy a Teremtőt megtaláld, meg kell válnod a teremtménytől

 

 

1. Uram, még több kegyelemre van szükségem, ha annyira kell jutnom, hogy nekem senki és semmi teremtmény akadályul ne szolgáljon.

 

2. Mert amíg engem valami fogva tart, nem repülhetek hozzád szabadon.

 

3. Szabadon szeretett volna röpülni, aki azt mondta: ,,Ki ad nekem szárnyat, mint a galambnak, és elrepülök és megnyugszom.'' (Zsoltárok 54,7)

 

4. Mi lehet csöndesebb a tiszta szemnél? és ki szabadabb annál, aki semmit sem kíván e földön?

 

5. Szükséges tehát minden teremtményen fölülemelkedni, magát tökéletesen elhagyni és elragadtatásban lenni és szemlélni, hogy hozzád, a mindenség Teremtőjéhez semmi sem fogható.

 

6. És ha valaki nem szakad el minden teremtménytől, nem képes szabadon foglalkozni az isteni dolgokkal.

 

7. Azért értenek oly kevesen a szemlélődéshez, mert ritka ember tud szívből-lélekből megválni a mulandó teremtményektől.

 

8. De erre kiváló kegyelem szükséges, hogy a lelket fölemelje és önmaga fölé ragadja.

 

9. És ha az ember lelkileg föl nem emelkedik, minden teremtménytől el nem szakad és Istennel tökéletesen nem egyesül, akármit tud, akármije van, nem sokat ér.

 

10. Sokáig kicsiny marad és a földhöz tapad, aki nagyra becsül valamit az egyetlenegy, véghetetlen, örökkévaló Jón kívül.

 

11. Mert ami nem Isten, az mind semmi és semmibe veendő.

 

12. Nagy a különbség a felvilágosult, jámbor férfiú bölcsessége és a sokat tanult s a tudományokban jártas pap ismerete közt.

 

13. Sokkal nemesebb az a tudomány, amely fölülről, isteni forrásból származik, mint amelyet az emberi ész fáradságosan szerez magának.

 

14. Nem egy szeretne szemlélődő életet élni, de ami hozzá szükséges, nem akarja gyakorolni.

 

15. Az is nagy akadály, hogy holmi külső és érzéki dolgokkal bíbelődünk, a tökéletes önmegtagadásra pedig keveset adunk.

 

16. Nem tudom, mi az, miféle lélek vezet és mivel mentegetődzünk, hogy mi, akik lelki ember nevét viseljük, annyi fáradságot és még több gondot fordítunk a mulandó és hitvány dolgokra, belső állapotunkra pedig egészen összeszedett elmével csak ritkán és elvétve gondolunk.

 

17. Fájdalom, egy kis magunkba-szállás után ismét kifelé fordulunk és amit cselekszünk nem választjuk meg szigorú vizsgálattal.

 

18. Hogy hol időznek hajlandóságaink, arra nem gondolunk, sem nem siratjuk, hogy oly szennyes bennünk minden.

 

19. ,,Mert romlott útra tért minden test a földön'' (1.Mózes 6,12), azért állt be az özönvíz.

 

20. Minthogy tehát szívünk hajlamai romlottak, nem csoda, hogy a belőle származó cselekedet is, mint a belső erő hiányának világos jele, szükségképpen romlott.

 

21. Tiszta szívből származik a jó élet gyümölcse.

 

22. Azt kérdezgetik, ki mennyit tett; de mily erényesen cselekedett, azt nem vizsgálják oly gondosan.

 

23. Ha erős, gazdag, szép, ügyes, jó író, jó énekes, munkás valaki, azt mindenki tudja; de hogy mily alázatos, mily béketűrő és szelíd, mily ájtatos és lelki ember, arról jóformán hallgatnak.

 

24. A természet az ember külsejét tekinti, a kegyelem a belső felé fordul.

 

25. Az gyakran csalódik, ez pedig Istenben remél, hogy ne csalatkozzék.

 

 

32. Az önmegtagadás és minden kívánság elhagyása

 

 

1. Fiam, tökéletes szabadságod nem lehet, hacsak teljesen meg nem tagadod magad.

 

2. Vasra vert rabok mindazok, akik tulajdonnal bírnak, akik csak magukat szeretik, akik csak érzéki örömöket hajhásznak, akik mindent látni és hallani akarnak, akik ide s tova lótnak-futnak és mindig csak a puha életet keresik, nem pedig amit Jézus Krisztus akar; hanem gyakran azon törik fejüket, azt tervezgetik, ami meg nem marad.

 

3. Mert mind elvész, ami nem Istentől vette eredetét.

 

4. Tartsd meg e rövid, de tökéletes igét: Hagyj el mindent és megtalálsz mindent; hagyd az érzékiséget és megtalálod a békességet!

 

5. Ezt forgasd elmédben és ha teljesíted, mindent megértesz.

 

6. Uram, ez nem egynapi munka, sem nem gyermekjáték; sőt ez a rövidke mondat magában foglalja a szerzetesi élet minden tökéletességét.

 

7. Fiam, nem kell megijedned, sem mindjárt elcsüggedned a tökéletesek útja hallatára; sőt inkább magasabbra kell törnöd, vagy legalább szívből utána fohászkodnod.

 

8. Bárcsak így tennél és arra jutottál volna, hogy magadat ne szeretnéd, hanem az én akaratomhoz és a vezetésedre rendelt lelkiatyád és elöljáród akaratához tartanád magad: akkor igen tetszenél nekem és egész életedet örömben és békességben töltenéd.

 

9. Még sok van, amitől meg kell válnod amiben, ha nem hagyod magad mindenestül az én akaratomra, meg nem nyered, amit kívánsz.

 

10. ,,Tanácsolom, végy tőlem tűzpróbás aranyat, hogy meggazdagodjál''

(Pál ApostolTitushoz írt levél 3,18), azaz mennyei bölcsességet, mely lábbal tapod minden alávalót.

 

11. Vess el minden földi bölcsességet és ne keresd sem magad, sem más ember kedvét.

 

12. Azt mondtam, hogy az emberi dolgokban a silányabbat kell megszerezned a drága és nagyszerű helyett.

 

13. Mert nagyon silány és csekély s majdnem feledésbe ment látszólag az igazi, mennyei bölcsesség; nagyra nem tartja magát sem dicséretet nem keres a földön, melyet sokan magasztalnak szájjal, de életük messze jár tőle.

 

14. De mégis ez az a sok ember előtt elrejtett drágagyöngy.

 

 

33. A szív állhatatlansága. Szándékunk végső célja Isten

 

 

1. Fiam, mostani kívánságodnak ne higgy; csakhamar másra változik.

 

2. Amíg e földön élsz, akaratod ellen is változó vagy: majd vidám, majd szomorú, majd csöndes, majd nyugtalan, majd buzgó, majd száraz, majd szorgalmas, majd tunya, majd komoly, majd könnyelmű.

 

3. De a bölcs és lelki dolgokban jártas ember efféle változások fölé emelkedik, nem nézi, mit érez magában vagy honnan fúj az állhatatlanság szele, hanem azt, hogy szíve egész szándéka a kellő és legjobb célnak tartson.

 

4. Mert így maradhat mindig egyforma és rendületlen, ha szándékának szemét a különféle eshetőségek közt tisztán és folyton reám irányítja.

 

5. Minél tisztább a szándék, annál szilárdabban halad az ember a különféle viharokon keresztül.

 

6. De sok emberben sandít a tiszta szándék szeme; mert könnyen valami kecsegtető dologra fordul, ami elébe tűnik.

 

7. Mert ritkaság ám, hogy valaki teljesen szabad a haszonlesés szennyétől.

 

8. Így hajdan a zsidók is Bethániába jöttek Mártához és Máriához, de ,,nem egyedül Jézusért, hanem hogy Lázárt is lássák''. (János 12,9)

 

9. Meg kell tehát tisztítani a szándék szemét, hogy egyszerű és egyenes legyen és a mindenféle közbeeső dolgokon túl egyenest én reám forduljon.

 

 

34. A szerető szívnek csak Isten tetszik

 

1. Íme, én Istenem és mindenem! Mit akarok többet és mi boldogabbat kívánhatok?

 

2. Ó kedves, édes ige, de csak annak, aki az Igét szereti és nem a világot, sem azt, ami a világban van.

 

3. Én Istenem, én mindenem! Aki érti, eleget mondtak neki: és ezt újra meg újra hallani gyönyörűség annak, akiben Isten szeretete ég.

 

4. Mikor te jelen vagy, Uram, minden gyönyörűséges, mikor te távol vagy, minden ízetlen.

 

5. Te adsz a szívnek nyugalmat, nagy békességet és ünnepi örvendezést.

 

6. Te cselekszed, hogy mindenkiről jól gondolkozzunk és mindenben téged áldjunk s nem is lehet valami sokáig kedves nálad nélkül.

 

7. De hogy valami kedves és édes legyen, szükséges, hogy a te kegyelmed járuljon hozzá és bölcsességed szava fűszerezze.

 

8. Akinek te tetszel, mi ne volna annak kedvére? Akinek te nem tetszel, mi lehet annak gyönyörűséges7

 

9. A te bölcsességed előtt megsemmisülnek a világ bölcsei és az érzékiség rabjai, mert amabban tömérdek hiúság, emebben meg halál rejtőzik.

 

10. Akik pedig a világ megvetése és a test sanyargatása által téged követnek, valóban bölcsek, mert a hiúságtól az igazsághoz, a testtől a lélekhez térnek.

 

11. Ezeknek tetszik az Isten és amit jónak találnak a teremtményekben, mind a Teremtő dicsőségére fordítják.

 

12. Azonban különböző, nagyon különböző íze van a Teremtőnek meg a teremtménynek, az örökkévalónak meg a mulandónak, a teremtetlen és teremtett világosságnak.

 

13. Ó, örök Világosság, mely minden teremtett világosságot meghaladsz, villogtasd fényedet a magasból, hadd hassa át szívem minden rejtekét.

 

14. Tisztítsd, vidámítsd, derítsd föl és elevenítsd az én lelkemet minden tehetségével együtt, hogy csak hozzád ragaszkodjék örvendetes elragadtatással.

 

15. Ó, mikor jön el az a boldog és kívánatos óra, hogy engem jelenléteddel kielégítesz és te leszel mindenben mindenem?

 

16. Amíg ezt el nem érem, nem teljes az örömöm.

 

17. Fájdalom, még mindig él bennem a régi ember, nincs egészen megfeszítve; nem halt meg tökéletesen.

 

18. Még mindig erősen lázad a lélek ellen, belső hadat indít s a lélek országát nem hagyja békében.

 

19. De te, Uram, ,,ki a tenger erején uralkodol és a habok csapkodásait lecsöndesíted, kelj föl, segíts meg engem''. (Zsoltárok 88,10)

 

20. ,,Oszlasd szét a népeket, melyek hadat kívánnak; rontsd meg őket hatalmaddal.'' (Zsoltárok 67,31)

 

21. Mutasd meg, könyörgöm, a te fölségedet és dicsőítsd a te jobbodat, mert nincs egyéb reménységem és oltalmam, csak tebenned, Uram istenem!

 

 

35. Ez életben nincs biztonság a kísértésektől

 

1. Fiam, az életben sohasem vagy biztonságban, hanem míg élsz, szükséged van lelki fegyverre.

 

2. Ellenség közt forogsz, jobbról-balról ostromolnak.

 

3. Ha tehát nem forgatod mindenfelé a béketűrés pajzsát, nem sokáig maradsz seb nélkül.

 

4. E mellett ha szívedet állhatatosan énhozzám nem fordítod s el nem tökéled magad, hogy értem mindent eltűrsz: ki nem állod a kemény csatát és nem éred el a boldogok győzedelmi pálmáját.

 

5. Azért szükséges férfiasan mindenen keresztültörni és erős kézzel az akadályokhoz nyúlni.

 

6. Hiszen csak a győzedelmesnek jut a manna, a tunya gyávának nagy nyomorúság a sorsa.

 

7. Ha e világon keresel nyugalmat, hogyan juthatsz majd az örök nyugalomba?

 

8. Ne készülj itt nagy nyugalomra, hanem nagy béketűrésre.

 

9. Az igazi békességet ne keresd e világban, hanem az égben, ne az emberekben, sem más teremtményben: hanem egyedül Istenben.

 

10. Isten szeretetéért mindent szíves-örömest kell szenvedned, tudniillik munkát és fájdalmat, kísértést, bosszantást, szorongatást, nélkülözést, betegséget, bántalmat, rágalmat, szidalmat, kisebbítést, pirongatást, megfeddést és megvetést.

 

11. Ez segít az erényre, ez próbálja meg Krisztus tanítványát, ez készíti neki a mennyország koronáját.

 

12. Örök jutalmat adok e rövid fáradságért és végtelen dicsőséget a mulandó szégyenkezésért.

 

13. Azt hiszed, hogy mindig, amikor kedved tartja, lesz lelki vigasztalásod?

 

14. Szentjeimnek sem voltak mindig ilyen vigasztalásaik, hanem volt sok

nehézségük, különféle kísértésük és nagy lelki kínjuk.

 

15. De mindezt békével tűrték és inkább Istenben bizakodtak, mint önmagukban; mert jól tudták, hogy ,,a jelen élet szenvedései össze sem hasonlíthatók a jövendő dicsőséggel, amelyet általuk szereznek''. (Rómabeliekhez írt levél 8,18)

 

16. Rögtön arra akarsz-e jutni, amit sokan annyi könnyhullatás és fáradság után alig értek el?

 

17. ,,Várakozzál az Úrra, férfiasan viseld magad'', légy erős, el ne csüggedj, helytállj és add oda magadat, testedet, lelkedet állhatatosan Isten dicsőségéért.

18. Megfizetek én neked bőségesen, veled leszek én minden bajodban!

 

 

36. Az emberek hiábavaló ítéletei ellen

 

 

1. Fiam, bízzál erősen az Úrban s ne félj az emberek ítéletétől, ha lelkiismereted tiszta és nem vádol.

 

2. Jó és boldogító ilyesfélét szenvedni, nem is nehéz az alázatos szívűnek és ki jobban bízik Istenben, mint magában.

 

3. Sokan sokat beszélnek s ezért csak kötve kell nekik hinned.

 

4. De nem is lehetséges, hogy mindenkinek eleget tegyünk.

 

5. Noha Szent Pál mindenkinek igyekezett kedvére járni az Úrban és mindenkinek mindene lett, mégis keveset gondolt vele, mit ítél róla az emberi törvény.

 

6. Eleget fáradozott mások épüléséért és üdvösségéért, amennyire rajta állott és tőle kitelt; de el nem kerülhette, hogy egyik-másik meg ne ítélje, meg ne vesse.

 

7. Azért mindent Istenre hagyott, aki mindent tudott és béketűréssel s alázatossággal védelmezte magát azok ellen, akik őt rágalmazó nyelvükre vették vagy üres hazugságokat költöttek rá és kényük-kedvük szerint róla mindenféle híreket terjesztettek.

 

8. Néha mégis megfelelt nekik, hogy hallgatásán meg ne botránkozzanak a gyöngék.

 

9. Ki vagy te, hogy félsz a halandó embertől? Ma van, holnap elenyészik.

 

10. Istentől félj és az emberek rémítgetésére meg nem ijedsz.

 

11. Mit árthat neked valaki szavával vagy gyalázásával? Többet árt magának, mint neked és el nem kerüli Isten ítéletét, akárki legyen.

 

12. Te Istent tartsd szemed előtt és ne feleselj, se ne panaszkodjál.

 

13. Ha most talán látszólag kisebbséget szenvedsz és szégyent vallasz, melyet nem érdemeltél, ne bosszankodjál és türelmetlenségeddel ne kisebbítsd koronádat.

 

14. Emeld föl szemedet énhozzám az égbe, akinek van hatalma téged kiragadni minden gyalázatból és bántalomból és kinek-kinek megfizetni cselekedete szerint.

 

 

 

37. A tiszta és tökéletes lemondás a szív szabadságának szerzője

 

 

1. Hagyd el magad, fiam, és megtalálsz engem.

 

2. Ne kösd magad semmihez, ne ragaszkodjál semmihez és mindig nyertes leszel.

 

3. Mert mihelyt magadról lemondasz és azt vissza nem vonod, azonnal bőségesebb kegyelemben részesülsz.

 

4. Uram, hányszor mondjak le magamról és miben hagyjam el magamat?

 

5. Mindenkor és minden órában, kicsinyben is, nagyban is; nem veszek ki semmit, hanem azt akarom, hogy minden akadálytól szabad légy.

 

6. Különben hogy lehetsz te az enyém és én a tied, ha kívül-belül tökéletesen le nem mondasz tulajdon akaratodról.

 

7. Minél gyorsabban teszed ezt, annál boldogabb leszel és minél tökéletesebben és őszintébben, annál kedvesebb vagy előttem és annál nagyobb a jutalmad.

 

8. Némelyek lemondanak magukról, de valamit megtartanak; mert nem bíznak teljesen Istenben, azért igyekeznek magukról gondoskodni.

 

9. Némelyek pedig eleinte mindent fölajánlanak, de utóbb, ha kísértés szorongatja őket, tulajdonukhoz visszatérnek és ezért az erény útján semmit sem haladnak.

 

10. Az ilyenek a tiszta szív igaz szabadságához és boldogító barátságom kegyelméhez nem jutnak, csak teljes lemondással s ha előbb magukat naponkint föláldozzák; mert e nélkül nincs, nem is lehet boldogító egyesülés.           

 

11. Sokszor mondtam neked és ismét mondom: Hagyd el magadat, mondj le magadról és nagy belső békét élvezel.

 

12. Adj mindent mindenért, ne végy ki semmit, ne kérj vissza semmit.

 

13. Ragaszkodjál hozzám tisztán és habozás nélkül és én a tied leszek.

 

14. Szabad leszel szívedben és a sötétség nem borít el téged.

 

15. Erre törekedjél, ezt kérd, ezt kívánd, hogy minden tulajdonodtól megszabadulhass és szegényen követhesd a szegény Jézust; magadnak meghalj és nekem élj örökre.

 

16. Akkor aztán megszűnik minden hiábavaló ábrándozás, gonosz inger és a sok haszontalan gond.

 

17. Akkor eltávozik a túlságos félelem és meghal a rendetlen szeretet.

komment
süti beállítások módosítása