Jézus az Emberiséghez

Ne feledjétek, a sátán, a test vágyai által ellenőrzi az embert, mint az élelmiszer, ruházat, szex, ingatlanok, autó, szabadság, luxusélet, zene, alkohol s híres személyek istenítése által.

Kempis Tamás - Krisztus követése

2018. július 26. 15:58 - Andre Lowoa

HARMADIK KÖNYV. BELSŐ VIGASZTALÁS

 

I. Isten beszélgetése a lélekkel.

 

1. Krisztus belső szava a hű lélekhez

 

 

1. ,,Hadd halljam, mint mond bennem az én Uram Istenem.'' (Zsoltárok 84,9)

 

2. Boldog az a lélek, aki a benne szóló Urat hallja, és az ő szájából fogadja a vigasztalás igéit.

 

3. Boldog a fül, mely az isteni sugallatot befogadja és e világ suttogására nem figyel.

 

4. Valóban boldog a fül, mely nem a kívül hangzó szót, hanem a belül tanító igazságot hallgatja.

 

5. Boldog a szem, mely bezárul a külső dolgokra és a belsőkre kinyílik.

 

6. Boldogok, akik a belsőkbe hatolnak és a mennyei titkok megértésére napi gyakorlat által mindjobban készülni iparkodnak.

 

7. Boldogok, kik Istennel igyekeznek foglalkozni s minden világi akadályt leráznak.

 

8. Minderre jól vigyázz, lelkem, és zárd be érzékeid kapuját, hogy meghallhasd, mit szól benned az Úristen.

 

9. Ezeket mondja a te szerető Urad Istened: ,,Én vagyok a te üdvöd, a te békéd és a te életed.'' (Zsoltárok 34,3)

 

10. Maradj énvelem és békességet találsz. Hagyj el minden mulandót és keresd az örökkévalót.

 

11. Mi egyéb az ideigvaló, mint csábító? Mit használ minden teremtmény, ha elhagy a Teremtő?

 

12. Szakadj el tehát mindentől és add át magadat Teremtődnek örömest és híven, hogy részesülhess az igaz boldogságban.

 

 

 

2. Az igazság belül szól hangos szó nélkül

 

 

1. ,,Szólj Uram, mert hallja a te szolgád. Szolgád vagyok én, adj nekem értelmet, hogy tudjam a te bizonyságaidat.'' (Zsoltárok 118,125)

 

2. Hajlítsd szívemet ajkad igéjére: folyjon beszéded, mint a harmat.

 

3. Azt mondták régente Izrael fiai Mózeshez: ,,Te szólj nekünk és meghallgatunk: ne szóljon nekünk az Úr, nehogy meghaljunk.'' (Királyok Könyve 20,19)

 

4. Nem így, Uram, nem így könyörgök én, hanem inkább Sámuel prófétával alázatosan és nagy buzgósággal kérlek: ,,Te szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!'' (1Királyok Könyve 3,10)

 

5. Ne szóljon nekem Mózes vagy valaki a próféták közül, hanem inkább te szólj, Uram Istenem, minden próféta oktatója és megvilágítója. Mert te magad nélkülük is tökéletesen megtaníthatsz engem mindenre, amazok pedig nálad nélkül semmire sem mennek.

 

6. A szót kimondhatják, de lelket nem adhatnak.

 

7. Igen szépen szólnak, de ha te hallgatsz, lángra nem gyújtják a szívet.

 

8. A betűt előadják, de te jelented ki értelmét. Titkokat mondanak, de te tárod ki a jelek értelmét.

 

9. Kihirdetik a törvényt, de teljesítésére te adsz erőt.

 

10. Az utat megmutatják, de te erősítesz a rajta járásra.

 

11. Ők csak kívül munkálkodnak, de te a szíveket tanítod és megvilágosítod.

 

12. Ők kívül öntöznek, de te adod a termékenységet.

 

13. Ők kiáltanak szóval, de te adsz a hallomásra értelmet.

 

14. Ne szóljon tehát nekem Mózes, hanem te, Uram Istenem, örök Igazság, hogy meg ne haljak és terméketlen ne legyek, ha csak kívülről intenek, és belül lángra nem gyulladok.

 

15. Ne legyen ítéletemre a hallott, de nem teljesített, a megismert, de meg nem szeretett, az elhitt, de meg nem tartott ige.

 

16. ,,Szólj azért, Uram, mert hallja a te szolgád; hiszen nálad vannak az örök élet igéi.'' (János  6,69)

 

17. Szólj nekem, lelkem vigasztalására, egész életem megjobbítására, neked pedig örök tiszteletedre, dicséretedre és dicsőségedre.

 

 

3. Isten igéjét alázatosan kell hallgatni, de sokan nem veszik  fontolóra

 

 

1. Halljad, fiam, szavaimat, e legédesebb szókat, melyek e világ minden tudósának és bölcsének tudományát fölülmúlják.

 

2. ,,Az én szavaim lélek és élet'', nem szabad azokat emberi ésszel mérni.

(János 6,64)

 

3. Nem szabad azokat hiú öntetszésre csavarni: hanem csöndesen kell hallgatni, és nagy alázatossággal és forró kívánsággal fogadni.

 

4. ,,Boldog ember, akit te oktatsz, Uram, és törvényedre tanítasz, hogy enyhítést nyújts neki gonosz napjaiban, és árván ne maradjon a földön.'' (Zsoltárok 93,12)

 

5. Én, úgymond az Úr, tanítottam eleitől fogva a prófétákat és mai nap sem szűnöm meg, hanem szólok mindenkihez.

 

6. De sokan süketek az én szavamra és keményszívűek; szívesebben hallgatják e világot, mint Istent; könnyebben követik testük kívánságát, mint Isten akaratát.     

 

7. A világ ideigtartó és csekély dolgokat ígér, és nagy mohón szolgálnak neki; én nagyokat és örökkévalókat ígérek, mégis fásult az emberek szíve.

8. Ki szolgál és ki engedelmeskedik nekem oly szorgalmasan, mint a világnak és urainak szolgálnak? ,,Pirulj, Szidon, mondja a tenger.'' (Iz 23,4) És ha az okát kérded, halljad, miért:

 

9. Kis jövedelemért hosszú utat futnak; az örök életért sokan alig emelik fel egyszer lábukat a földről.

 

10. Hitvány nyereség után járnak-kelnek, egy fillérért néha rútul veszekednek, haszontalan dologért, kis ígéretért nem röstelkednek éjjel-nappal fáradni.

 

11. De jaj, a változhatatlan jóért, a megbecsülhetetlen jutalomért, a legnagyobb tiszteletért és végtelen dicsőségért még kis fáradságtól is félnek.

 

12. Szégyelld magad, rest és elégedetlen szolga, hogy amazok készebbek a pusztulásra, mint te az életre. Azok jobban örvendenek a hiúságnak, mint te az igazságnak.

 

13. Pedig ők nem egyszer csalatkoznak reménységükben; de az én ígéretem nem csal meg senkit, sem üresen nem bocsátja el a bennem bízókat.

 

14. Amit ígértem, megadom, amit mondottam, megtartom, de úgy, ha valaki mindvégig híven megmarad az én szeretetemben.

 

15. Én vagyok minden jónak megjutalmazója, minden ájtatosnak kemény megpróbálója.

 

16. Írd szívedbe az én szavaimat és forgasd szorgalmasan; mert igen szükségesek lesznek a kísértés idején.

 

17. Amit nem értesz, mikor olvasod, megérted a látogatás napján.

 

18. Kétféleképp szoktam választottaimat meglátogatni: kísértéssel tudniillik és vigasztalással.

 

19. És mindennap két leckét olvasok nekik, az egyikben megfeddem hibáikat, a másikban az erényekben való gyarapodásra ösztönzöm őket.

 

20. Aki hallja az én igéimet és megveti, van, aki megítélje őt az utolsó napon.

 

Könyörgés az ájtatosság kegyelméért.

 

21. Uram Istenem, te vagy minden javam, és ki vagyok én, hogy veled szólni merjek?

 

22. Szegény kis szolgád vagyok, elvetett féreg, sokkal szegényebb és alábbvaló, mint értem és mondani merem.

 

23. De emlékezzél, Uram, hogy semmi vagyok, semmim sincs és tehetetlen vagyok.

 

24. Egyedül te vagy Jó, igaz és szent, te mindenható vagy, mindent adsz, mindent betöltesz, csak a bűnöst hagyod üresen.

 

25. Emlékezzél irgalmasságodra és töltsd be szívemet szent kegyelmeddel, hisz nem akarod, hogy hiába éljen a te alkotmányod.

 

26. Hogyan tarthassak ki e nyomorult életben, ha irgalmad és kegyelmed nem gyámolít?

 

27. Ne fordítsd el tőlem arcodat; ne halaszd látogatásodat; ne vond meg vigasztalásodat, hogy az én lelkem kiszáradjon, mint a föld víz híjában.

 

28. Uram, taníts engem akaratod teljesítésére, taníts engem szent színed előtt méltóképpen és alázatosan járni.

 

29. Mert te vagy az én bölcsességem, aki engem igazán ismersz, sőt ismertél, mielőtt a világ lett s mielőtt én e világra születtem.

 

 

4. Isten előtt igazságban és alázatosan kell járnunk

 

1. Fiam, igaz lélekkel járj előttem, és őszinte szívvel keress engem mindenkor.

 

2. Aki igazságban jár színem előtt, megmenekszik sok gonosz támadástól, és az igazság megszabadítja őt a csábítóktól és a hamis emberek rágalmazásaitól.

 

3. Ha az igazság megszabadít, valóban szabad vagy és nem gondolsz az emberek hiábavaló beszédeivel.

 

4. Úgy van, Uram, amint mondod; kérlek, úgy cselekedjél velem.

 

5. Igazságod tanítson, őrizzen és vezessen engem üdvösséges végemig.

 

6. Szabadítson meg engem minden gonosz kívánságtól és rendetlen szeretettől, és így veled járok nagy lelki szabadságban.

 

7. Én téged megtanítlak, mondja az igazság, mindenre, ami igaz és kedves előttem.

 

8. Nagy bánattal és töredelmességgel gondolj bűneidre, és sohase hidd, hogy jó cselekedeteid miatt valami vagy.

 

9. Valóban bűnös vagy, s nem egy szenvedély vonz magához és kerít hálójába.

 

10. Magadtól minduntalan a semmi felé fordulsz, és hamar elesel, hamar vereséget szenvedsz, hamar felháborodol és hamar elromlasz.

 

11. Semmi sincs benned, amivel dicsekedhetnél, de sok van, amiért magad meg kell aláznod, mert sokkal gyarlóbb vagy, mint fölfoghatnád.

 

12. Ne tarts tehát semmit nagynak, amit művelsz.

 

13. Ne tarts semmit nagyszerűnek, sem értékesnek és csodálatosnak, semmit becsülésre méltónak, semmit fölségesnek, semmit igazán dicséretesnek és kívánatosnak, hanem csak azt, ami örökké megmarad.

 

14. Szeresd mindenfölött az örök Igazságot, de sohase saját hiábavalóságod.

 

15. Semmitől úgy ne félj, semmit úgy ne gáncsolj és kerülj, mint hibáidat és bűneidet, amelyeket inkább kell fájlalnod, mint akár mily jószágod kárát.

 

16. Némelyek nem őszinte szívvel járnak előttem, hanem bizony kíváncsiságból és kevélységből titkaimat akarják tudni és az Istenség mélységeit megérteni, magukkal pedig, meg lelkük üdvével nem gondolnak.

 

17. Ezek kevélységük és kíváncsiságuk miatt gyakran nagy kísértésekbe és bűnökbe esnek, mert ellenük szegülök.

 

18. Félj Isten ítéletétől; rettegj a Mindenható haragjától.

 

19. Ne nyomozd vakmerően Isten szent fölsége műveit: hanem saját gonoszságaidat vizsgáld, mily sokban vétkeztél és mennyi jót mulasztottál.

 

20. Némelyek ájtatosságukat csak könyvekbe helyezik, mások képekbe, némelyek külső jelekbe és alakokba.

 

21. Vannak olyanok, kik szájukban hordozzák, de szívükben kevés az áhítat.

 

22. Vannak mások, kik fölvilágosodott értelemmel s tisztult szívvel mindig az örökkévalókra áhítoznak, a földi dolgokról nem szívesen hallanak, a természet szükségleteinek csak bánkódva szolgálnak: s ezek érzik, mit szól bennük az igazság lelke.

 

23. Mert ez megtanítja őket, hogy e földi dolgokat megvessék, a mennyeieket szeressék, a világot föl sem vegyék és éjjel-nappal a mennyország után vágyódjanak.

komment
süti beállítások módosítása